وب سایت سید محمد جواد حسینی|محمد جواد دات ای ار
وبگو | آموزش منوي کشويي با ul li و css


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ :
بازدید : 1952
نویسنده : H O S S E I N I

همه چیز درباره بهشت

       بهشت واقعيتى برتر از افسانه‏
پاداش صالحان و پارسايان‏

انسيه نوش‏آبادى‏

 تأمل و تفكر پيرامون بهشت در آيات و روايات مربوطه، كافى است تا شور و هيجانى عميق در آدمى پديد آورده و او را براى سوق به چنين سعادتى در صراط مستقيم به حركت وادارد.


صرف‏نظر از ديگر امورى كه براى هدايت انسان از طرف پروردگار به بشريت موهبت شده است فقط اعتقاد به نعمات و الطاف بهشتى و زنده نگاه داشتن ياد آن براى هميشه در دل و رجوع به آيات بهشتى مخصوصاً آنگاه كه دل گرفتار وسواس و ترديد است. آنقدر انرژى‏بخش است كه مى‏تواند قويترين انگيزه براى جهت‏دهى به اعمال آدمى و ثبات‏بخشى به عقايد او گردد.
اما به نظر مى‏رسد كه اين مقوله با وجود تأثير فراوان در تزكيه نفوس و بهبود وضعيت روانى و فكرى جامعه، به شدت مورد غفلت واقع شده و منظور قرآن و روايات آنجا كه به زيبايى و البته در حد فهم انسان به توصيف بهشت و تشويق به آن مى‏پردازد تأمين نگشته است. لذا اكنون كه در عصر تبليغات بسر مى‏بريم شايسته است با استفاده از ابزار تبليغى، بهشت به نحو شايسته‏اى به مردم معرفى شود و پيرامون آن كارهاى فرهنگى با دقت و ذوق فراوان انجام گيرد.
ضمناً سختى‏ها و مصيبات فراوانى كه در زندگى هر انسانى او را به چالش‏هاى اعتقادى، فكرى و روانى مى‏كشاند و با هزاران چرا، روح و روان او را مى‏آزارد جز با اعتقاد به بهشت و فهم نعمت‏ها و بركت‏هاى فوق‏العاده آن پاسخى بر سؤالات و تسكينى بر دردهايش نمى‏توان يافت.
آيا اعتقاد حقيقى به حقانيت يك سراى ابدى كه جبران‏كننده كمبودها و تلخى‏هاى دنيا و پاداشى بر صبورى‏ها و اعمال نيك آدمى باشد مهم‏ترين عامل در رفع اضطراب‏ها، افسردگى‏ها و ناآرامى‏هاى روحى نيست؟

آسايش در آرامش جاودانه‏

بهشت از لحاظ نظام و قوانين و بلكه تمام مسائل مربوط به آن به كلى با دنيا متفاوت است دنيا را ظرفيت برخوردارى از كوچكترين نعمات بهشتى نيست. نظامى كه براى آسايش و آرامش جاودانه طراحى شده، عارى از هرگونه درد و رنج جسمى و روحى است. مرگ، بيمارى، غم و ناراحتى و افسردگى دورى و فراق، حسرت و حسادت ... در بهشت راه ندارد اهل بهشت همه خرم و شاد و باصفا هستند.
آنكه به بهشت پا نهد با آب پاك بهشتى طهارت يابد و با قلبى عارى از پليدى‏ها و اوصاف ناپسند و جسمى به غايت زيبا و دلربا وارد شود.
هر چند هر كسى را در بهشت برابر با اعمال دنيوى‏اش، شأن و مرتبت خاصى است اما به هر حال هر كه بهشتى شد از يكسرى نعمت‏هاى مشترك بهشتى از جمله آنچه ذكر شد و بسيارى ديگر برخوردار مى‏شوند و در مرتبه خود نيز كاملاً در رفاه و لذت و خوشى بسر مى‏برد بهشتى حتى در پايين‏ترين سطح هم كه باشد اكيداً مورد اكرام فرشتگان و خادمان و موجودات بهشتى قرار خواهد گرفت و او را خوشبختى عظيمى خواهد بود كه از فرط خوشى و لذت اگر مرگ در بهشت وجود داشت، غالب تهى مى‏كرد، مستند به همان نظامى كه براى بهشت وصف شد و روايات قطعيه در اين زمينه و مهم‏تر از آن به شهادت قرآن، رشك و حسرت و حسادت در بهشت نخواهد بود. هيچ كس نسبت به بهشتيان بالاتر از خود احساس بدى نخواهد داشت و از شأن و مرتبت خود شرمگين و اندوهناك نخواهد شد همچون كودكى كه از داشتن اسباب بازى لذت مى‏برد و از لذات نهفته در ازدواج و ديگر چيزهاى مربوط به بزرگان غافل است. در حقيقت هر كس بسته به ظرفيتى كه در دنيا براى خود ايجاد كرده و البته با احسان پروردگار مضاعف شده، لذت‏هاى بهشتى را درك مى‏كند. «به همين جهت با وجود آنكه در بهشت تكليف و عبادت نيست، باز هم بندگان بلندمرتبه‏اى چون اولياى خدا كه در بالاترين مقامات بهشتى قرار دارند در محلى كه برترين محل بهشت است، از لذت عبادت و ستايش پروردگار بهره مى‏برند حال آنكه ديگران از آن غافل‏اند و لذت آن را درك نمى‏كنند.»(1)

دورنماى بهشت (فضاى كلى بهشت)

بهترين اوقات شبانه‏روز در دنيا، هنگام صبحدم است كه هواى لطيف و نور كم حرارتش روح را نوازش مى‏دهد. در توصيف هواى بهشت آمده است كه هوايى همچون بامداد تابستان و بلكه بسى جانفزاتر و باطراوت‏تر دارد خورشيدى نيست كه نزديكش گرم و دور از آن سرد باشد. بلكه هوايى است همواره نورانى و معطر كه موجب ايجاد شادابى و نشاط در بهشت مى‏گردد.
در اين زمينه نيز سخن از سايه به ميان مى‏آيد سايه‏اى كه آرام‏بخش و لطيف و گسترده و جاودانه است و هيچ حرارتى آنان را نمى‏رنجاند (و ظل ممدود) خاك بهشت و به عبارتى ديگر آنچه كف بهشت را پوشانده هيچ شباهتى به خاك زمين ندارد. رنگين است و خوشبو كه در روايتى به زعفران تشبيه شده است. خاكى كه در فضا پخش نمى‏شود و لباس و بدن بهشتيان را نمى‏آلايد. بلكه خود از الطاف چشم‏نواز بهشتى است.
مصالحى كه در، در و ديوارها و عمارت‏هاى بهشتى بكار برده شده عبارتند از: طلا و نقره و مرواريد و ياقوت و زبرجد كه گذشت زمان هيچ تغييرى در زيبايى و تازگى آنها ندارد. درب‏هاى پهناور ساخته‏شده از طلا و تزيين‏شده به كتيبه‏هاى مقدس و ديوارهايى با آجرهاى طلا و ملاط نقره و ساختمان‏هايى يكپارچه از مرواريدهاى سفيد و درخشان و بناهايى از ياقوت سرخ و ... از جمله عجايبى است كه در توصيف بهشت هر خواننده‏اى را به شگفتى وامى‏دارد.
از در و ديوار كه بگذريم فضاى سرسبز و انبوه درختان است كه توصيفش مشكل است، فضايى كه از شدت سرسبزى و بسيارى درختانش، رنگ آن از سبزى، مايل به سياهى گشته است. آنها كه در جنگل‏هاى انبوه سير كرده‏اند، گاهى ديده‏اند فضاهايى را كه از تراكم زياد درختان و گياهان، سبز مايل به سياه به نظر مى‏رسند. البته بايد به اين فضا نهرهاى بهشتى و آبشارها و چشمه‏ها را نيز افزود. نهرهايى كه ويژگى‏هاى عجيب آنها فقط با همان نظام استثنايى بهشت سازگار است. در وصف نهرها گفته‏اند كه سطح‏شان با كف بهشت يكسان است به گونه‏اى كه اگر مورى بخواهد از آنها بنوشد مى‏تواند.
اين نهرها گاهى به صورت جويبارها در زير درختان جارى‏اند و گاهى به صورت آبشارهاى خروشان و البته معطر و داراى اصوات و الحان دلنشين موسيقى‏اند.
بهشتيان در كنار آب‏هاى ريزان و همواره جارى كه بسان آبشارها منظره‏اى دل‏انگيز و تماشايى دارد و در جويبارها جريان مى‏يابد، غرق در نعمت‏ها هستند.

نغمه‏هاى بهشتى‏

بايد به اين فضاى زيبا، آواز خوش پرندگان بى‏نظير بهشتى و اصوات دلنشين برخاسته از نهرها و آبشارها و برگ‏ها و شاخه‏هاى درختان و ... را نيز افزود. البته بحث موسيقى در بهشت بسيار فراتر از اينهاست و از وجود موسيقى به معناى خاص در آن نيز خبر داده شده كه خوانندگان و نوازندگان مخصوص دارد.
روزى رسول خدا(ص) در باره ازدواج همسران و نعمت‏هاى بهشتى مطالبى را متذكر شدند در اين بين يك اعرابى از شدت شوق بر روى زانوهايش نشست و عرض كرد يا رسول‏اللَّه آيا در بهشت موسيقى هم هست؟ فرمود: آرى اى اعرابى. همانا در بهشت نهرى وجود دارد كه در دو طرفش دوشيزگانى سپيدروى و سپيدپوش نشسته‏اند و مشغول تغنى (آواز خواندن) هستند. و با چنان صدايى مى‏خوانند كه خلايق تاكنون چنين صدايى را نشنيده‏اند. و اين نعمت بالاترين نعمات بهشتى است.(2)
از امام صادق(ع) نيز روايت شده است كه: به درستى كه در بهشت درختى است كه خداوند به بادها امر مى‏كند به آن بوزند، از اين درخت صداهايى بلند مى‏شود كه خلايق تاكنون به زيبايى آن صدا را نشنيده‏اند. سپس فرمود اين نعمت به عوض ترك سماعى است كه مؤمنين از خوف خداوند در دنيا نموده‏اند.

غرفه‏هاى بهشتى‏

با توجه به آنچه در زمينه مسكن بهشتيان در آيات و روايات آمده است، بهتر است از آن مساكن طيبه به قصرهاى بهشتى تعبير نماييم. قصرهايى كه در و ديوارش از طلا و نقره و مرواريد و ديگر سنگ‏ها قيمتى و نورانى ساخته شده و هزاران فرشته بر درب‏هاى آنها گماشته شده و خدمتكاران زيباروى و جوان در اين قصرها با علاقه و اشتياق آماده به خدمتند.
قرآن كريم مى‏فرمايد: «در بهشت غرفه‏هايى است براى مؤمنين و بر فراز آن، غرفه‏هاى ديگر است كه زير آنها نهرها جارى است.»(3) (لهُم غُرف مِن فوقِها غُرَف مَبنيَّة تَجرى مِن تَحتِهاالانهار)
غرفه به قسمت‏هاى فوقانى ساختمان و طبقات بالاى منازل گفته مى‏شود. اين غرفه‏ها در ارتفاعات بالا و مشرف به فضاى بهشت است. در روايتى از رسول اكرم(ص) نقل شده كه؛ «چون اهل بهشت در بهشت وارد مى‏شوند، بر بالاى سر خود غرفه‏هايى ببينند كه بعد مسافت بين ايشان و غرفه‏ها چون بعد زمين به آسمان مى‏باشد و اهل آن همانند ستارگان درخشنده‏اند.»(4)
تجسم نمودن قصرهايى در آسمان بهشت كه اهل آن همچون ستارگان مى‏درخشند، چنان تصوير زيبايى در ذهن پديد مى‏آورد كه لذت معنوى به دنبال دارد.

فرش‏هاى زمردين‏

از فرش‏هاى بهشتى كه اسباب رفاه اهل جنت و زينت قصرها و غرفه‏ها هستند، در قالب عبارت‏هايى كوتاه و پرمعنا و با ظرافت توصيفاتى آمده كه حيرت‏انگيز است. فرش‏هايى كه فقط آسته زيرين آنها از ابريشم ضخيم و لايى فوقانى‏شان از نور و تار و پودشان از مواد خوشبويى چون مشك و عنبر بهشتى است. فرش‏هايى كه از آنها نور به فضا مى‏پاشد و رنگ‏هاى متنوع و زيبايشان چشم‏ها را خيره مى‏كند.
در قرآن توصيف اين فرش‏ها با عبارت «زرابى مبثوثه»(5) آمده. زرابى از كلمه زربفت فارسى گرفته شده و نشان مى‏دهد كه الياف اين فرش‏ها از طلاست(6) و در برخى روايات نيز سخن از حرير به ميان آمده است. در حديثى از رسول اكرم(ص) نقل شده كه «قسمت رويين آن فرش‏ها نورى است درخشنده»(7)
تخت‏هاى بلندپايه‏
در آيات قرآنى سخن از دو نوع تخت بهشتى به نام «سرر» و «ارائك» به ميان آمده است. سرر، جمع سرير و از ماده سرور به معناى شادمانى و خوشحالى است و گوياى آنست كه جلوس بر اين تخت‏ها باعث شادى و نشاط اهلش مى‏گردد. اين تخت‏ها به صورت صف اندر صف و مقابل هم با نظم و ترتيب خاصى قرار گرفته‏اند و مربوط به مجالس انس و همنشينى مؤمنان با يكديگر است. (متكّئين على سرر مصفوفه، فيها سرر مرفوعه)
خصوصيت ديگر اين تخت‏هاى بلندپايه و عظيم آنست كه همچون بسيارى از نعمات بهشتى با شعور و احساس‏اند و براى خدمت به مؤمنين و ايجاد نشاط و آسايش به صور مختلفى تنظيم شده و كوتاه و بلند مى‏شود و يا به حركت در مى‏آيند.
در مجمع‏البيان آمده است كه «مقربان بارگاه احديت بر تخت‏هايى كه بسان حلقه‏هاى زره به هم بافته شده و در صف‏هاى منظم رديف شده‏اند قرار دارند.»(8)
همچنين به باور گروهى از مفسرين اين تخت‏ها با شمش‏ها و شاخه‏هايى از طلا كه با دُر و جواهرات زيباى ديگر آراسته گرديده ساخته شده‏اند.(9)
ارائك، جمع اريكه نام نوعى ديگر از تخت‏هاى بهشتى است كه در حجله‏ها قرار دارند. اين تخت‏ها براى جلسات خصوصى و خلوت با همسران مهيا شده‏اند. در قرآن كريم آمده كه مؤمنين با همسرانشان در زير سايه‏بان‏ها بر اريكه‏ها تكيه زده‏اند. (هم و ازواجهم فى ظلال على‏الارائك متكئين)

لباس‏هاى بهشتى‏

در وصف لباس‏هاى بهشتى بيشتر از همه سخن از حرير و ابريشم و رنگ سبز به ميان آمده است. سندس و استبرق دو نام لباس بهشتى هستند. سندس، به معنى پارچه‏هاى ابريشمى نازك و استبرق، ابريشم ضخيم است. ديباج و حرير نيز پارچه‏اى است كه تار و پود آن ابريشم است. اگر بسيار لطيف و نازك باشد سندس و اگر ضخيم باشد استبرق ناميده مى‏شود.(10) نقل است كه وقتى مؤمن به قصرهايش در بهشت داخل مى‏گردد بر سرش تاج كرامت نهاده مى‏شود و لباسى ابريشمين با بافتى از زر و نقره مزين به ياقوت سرخ و مرواريد سفيد چيده شده و غير از اينها نيز با لباس‏هاى حرير و ابريشمى ديگرى به رنگ‏هاى مختلف پوشانيده مى‏شوند اين لباس‏ها نه بدن را مى‏آزارند و نه گرما توليد مى‏كنند بلكه فقط موجب زينت و شكوه بهشتيان هستند. «همچنين در حديث است كه اگر يك جامه از جامه‏هاى اهل بهشتيان را در دنيا باز كنند مابين مشرق و مغرب را روشن مى‏كند و دنيا از بوى عطر آن پر مى‏شود و احدى قدرت نگريستن به آن جامه را ندارد. از حضرت زهرا(س) نقل شده كه فرمودند: يك نخ از لباس اهل بهشت بهتر است از آنچه در دنيا بر او آفتاب مى‏تابد.»(11)
علاوه بر لباس‏هاى فاخر، زينت‏آلاتى از جنس جواهرات بى‏نظير بهشتى بر زيبايى ايشان مى‏افزايد. چون دستبندهايى كه حتى مردان نيز در دست دارند و از جنس نوعى نقره شفاف است كه دست از ماوراى آن ديده مى‏شود.(12) البته اين ويژگى تبلور و شفافيت را لباس‏هاى بهشتيان نيز دارد چنانچه در برخى روايات آمده كه ساق پايشان از پس لباس ديده مى‏شود.

ظروف و جام‏هاى زرين‏

هرچند در خصوص غذا، طعم و خاصيت آن حائز اهميت است اما تأثير ظروف نيز در لذت‏بخشى به غذا كم نيست. جلوه‏اى كه ظرف‏هاى زيباى بلورى، نقره‏اى و ... به ميز غذا مى‏دهند در ميزان اشتها و لذت غذا تأثير مهمى دارد. قرآن كريم در آيات متعددى از ظرف‏ها و جام‏هاى گرانبهاى بهشتى، ترسيم زيبايى دارد كه البته حقيقت آنها ماوراى تصور ماست.
صحاف، اكواب، اباريق و كأس نام برخى از ظروف بهشتى‏اند كه ظاهراً در مصرف شراب طهور مورد استفاده قرار مى‏گيرند. صحاف به معنى ظرف‏هاى بزرگ و اكواب به معنى قدح‏هاى بدون دسته و اباريق نام ظروفى است كه داراى دسته و لوله براى ريختن مايعات هستند و سپس كأس كه از آنها كوچكتر است به معنى جام لبريز از نوشيدنى است. تنوع و اندازه‏هاى مختلف اين ظروف نشان از نوعى تشريفات بهشتى و اكرام بهشتيان دارد.
در مورد جنس اين ظروف نيز بيشتر اشاره به طلا و نقره و بلور شده است. در آيه 16 سوره دهر به ظرف‏هاى بلورين از نقره اشاره شده در حالى كه بلور از شيشه و نقره از فلزات است و جمع اين دو با هم محال است اما تعجبى ندارد كه خداوند متعال نقره‏اى بلورين بيافريند. چنانكه امام صادق(ع) فرمودند: «نور چشم در نقره بهشتى نفوذ مى‏كند آنگونه كه در شيشه و بلور دنيا نفوذ مى‏كند.»(13)

غذا و نوشيدنى‏ها

تنوع فراوان غذاها، عطرآگين بودن و هضم كامل آنها در بدن و دفع غذا از بدن به طريق عرق خوشبو بدون نياز به دفع بول و غائط و ... از ويژگى‏هاى مهم و شگفت‏انگيز غذاهاى بهشتى‏اند. در سفره‏اى كه براى اهل بهشتيان مى‏گسترانند هفتاد نوع از غذا مى‏باشد كه از هر يك بوى دلنشينى متصاعد مى‏شود و خداوند لذت غذا را به اهل بهشت مى‏چشاند. كه هزار برابر دنيا از غذاهاى بهشتى لذت مى‏برند و پس از آنكه سير شدند و شربتى از آب‏هاى گواراى بهشتى را خوردند آن غذا مبدل به عرقى خوشبو مى‏شود و از بدنشان خارج مى‏گردد و لذا اهل بهشت بول و غائط ندارند. امام صادق(ع) در اين مورد به شخص زنديقى فرمود: «غذاهاى بهشتى چون رقيق و باصفا مى‏باشند، تفاله ندارند تا نيازى به دفع داشته باشند.»(14) حضرت على(ع) نيز در مقابل حيرت شخصى كه از اين مسئله سؤال مى‏كرد جنين در رحم مادر را مثال زد كه با وجود آنكه غذا مى‏خورد نيازى به دفع بول و غائط ندارد. غذاهاى بهشتيان بسيار متنوع و نامحدودند اما به نظر مى‏آيد كه مطلوب‏ترين آنها گوشت پرندگان هستند. هنگامى كه مؤمنى ميل به گوشت پرنده‏اى پيدا كند، هر قسم از پرندگان كه به نظرش بيايد فوراً پخته در طبقى حاضر مى‏شود و چون از آن گوشت ميل نمود و سير شد مى‏گويد الحمدللَّه پس به قدرت حق‏تعالى آن مرغ زنده شده و پرواز مى‏كند و به ساير پرندگان مباهات مى‏نمايد.

ميوه‏هاى بهشتى‏

ميوه‏هاى بهشت چه بر شاخه‏هاى درختان و چه در ظرف‏هاى مخصوص در حضور بهشتيان همه در دسترس اهل بهشت قرار داشته و بسيار باصفا و داراى طعم‏هاى متنوع بوده و طمع آنها بسته به سليقه و مزاج مؤمنى كه تناول مى‏كند متغير است. در حديث نبوى است كه: «هر يك از ميوه‏هاى بهشتى يكصد هزار طعم دارد.»(15) همچنين در حديث ديگرى از پيامبر اكرم آمده است كه فرمودند: «شبى در عالم رؤيا عمويم حمزه را ديدم در حالى كه طبقى از انگور بهشتى نزد او بود و يك مرتبه انگور مبدل به خرما شد.»(16) بنابراين گفتنى است كه ميوه‏ها نيز چون ديگر نعمات بهشتى داراى احساس و شعورند چنانچه كسى نشسته بر تخت و يا خوابيده بر بسترى باشد و ميل به ميوه پيدا كند، شاخه درخت پايين آمده و ميوه در دست او قرار گرفته و از درخت جدا مى‏شود و همان لحظه مثل آن بر درخت مى‏رويد. امام صادق(ع) در پاسخ شخص زنديقى كه با حيرت از اين مسئله سؤال نمود ميوه‏هاى بهشتى را به چراغى مثال زد كه نور آن خارج مى‏شود بدون اينكه از نورش كاسته شود هر چند كه تمام دنيا از نور آن چراغ پر شود.(17)

شراب و نوشيدنى‏ها

در بهشت نوشيدنى‏ها و شراب‏هاى متنوع و گوارايى وجود دارد كه گاهى در نهرها جارى‏اند. «وصف بهشتى كه به پرهيزگاران وعده داده چنين است كه در آن نهرهايى است از آب صاف و خالص كه هرگز بوى آن تغيير نكرده و نهرهايى از شير كه طعم‏شان دگرگون نگشته و نهرهايى از شراب كه مايه لذت نوشندگان است و نهرهايى از عسل تصفيه شده.»(18) گاهى نيز صحبت از نوشيدنى‏هايى است كه در ظرف‏هاى مخصوص و مهر و موم شده قرار دارد. مهرى كه بر اين ظرف‏هاى دست نخورده مى‏نهند از مشك است. كه ماده عطرآگين بسيار معروفى است وقتى بهشتيان مهر را بشكنند بوى عطر دلنشين آن در فضا پراكنده مى‏شود. گاهى نيز به صورت چشمه‏هايى هستند كه از آسمان بهشت يا طبقات بالاى آن فرو مى‏ريزد. به نظر مى‏رسد كه برترين شراب طهور بهشتى همين است كه شراب تسنيم نام دارد. «برترين شراب اهل بهشت، نوشيدنى خاصى است كه از بالا به سوى آنها مى‏آيد و آن چشمه‏اى است كه مقربان از آن مى‏نوشند ...»(19) و گاهى نيز در جام‏ها و ظرف‏هاى مخصوص قرار دارد كه با آنها ساقيان بهشتى از اهل جنت سقايت مى‏كنند.

خادمان و ساقيان‏

هر چند در بهشت نيازى به وجود خدمتكار نيست چرا كه همه نعمات و موجودات بهشتى ذى‏شعورند و در خدمت بهشتيان هستند اما اين خود احترام و اكرام فوق‏العاده است كه خدمتكارانى در اوج زيبايى و كرامت و صفاى باطن از آنها پذيرايى كنند. قرآن خدمتكاران بهشتى را نوجوانان و جوانانى در اوج زيبايى و نيكويى معرفى مى‏كند و آنها را عاشق اربابان و آرزومند خدمت مى‏داند به گونه‏اى كه براى خدمت به مؤمنين با يكديگر رقابت كرده و از هم سبقت مى‏گيرند. قرآن كريم مى‏فرمايد: «بر گرداگرد آنها نوجوانانى براى خدمت گردش مى‏كنند كه مانند مرواريدهاى در صدفند؛ يطوفُ عليهم غلمان لهم كأنهم لؤلؤ مكنون»(20)
تعبير لؤلؤ مكنون كه در مورد خادمان و ساقيان بهشتى در قرآن آمده است به مرواريد درون صدف اطلاق مى‏شود كه در شفافيت و زيبايى بى‏نظير است بنابراين خدمتكاران بهشتى آنقدر زيباروى و سفيدچهره و باصفا هستند كه گويى دُرهاى در صدف و يا تازه برون آمده‏اند.
البته بديهى است كه اربابان در هر درجه و مرتبه‏اى كه باشند بر خدمتكاران برترى دارند و به نقل برخى روايات برترى بهشتيان بر خادمينشان چون برترى ماه است در شب چهارده بر ستارگان(21) همچنين در مورد چگونگى و نوع خدمتشان در آيات 17 و 18 سوره واقعه اشاره‏اى آمده است. «پيوسته در اطراف آنها نوجوانانى جاودان در طراوت و شكوه و با قدح‏ها و كوزه‏ها و جام‏هايى از نهرهاى بهشتى مى‏گردند؛ و يطوف عليهم ولدان مخلدون باكواب و اباريق و كأس من معين»
طبق فرمايش اين آيات اين خدمتكاران پرى چهره براى پذيرايى و سقايت اهل بهشت هميشه ملازم خدمتند. خدمتكارانى در سنين نوجوانى و جوانى كه هرگز پير نشده و نمى‏ميرند و همچون حوريان و ديگر موجودات بهشتى از اهل بهشتند.

همسران بهشتى‏

همسران بهشتى كه مثل زيبايى‏شان در شيرين‏ترين افسانه‏ها نيز يافت نمى‏شود موجوداتى آفريده از خاك بهشتند. با طهارت و پاكى و بهشتى، نيك سيرت و نيك صورت، شيفته همسر و هميشه جوان كه «حورالعين» ناميده مى‏شوند و بعيد نيست كه شامل هر دو جنس مذكر و مؤنث باشند. «بايد توجه داشت كه هم واژه «حوره» و هم واژه «عين» بر مذكر و هم بر مؤنث هر دو اطلاق مى‏گردد لذا مفهوم گسترده‏اى دارد كه همه همسران بهشتى را شامل مى‏شود. همسران زن براى مردان باايمان و همسران مرد براى زنان مؤمن ...»(22) برخى ديگر از اين حد نيز پيشتر رفته و در زمينه جنسيت حورالعين‏ها مطلب جديد و جالب توجهى بيان كرده‏اند در مقاله‏اى مستند در اينباره چنين آمده است:
«يكى از مهم‏ترين نعمت‏هاى بهشتى در رستاخيز انسان، زنان و مردانى است كه از آنها به حورالعين تعبير مى‏شود از آنجايى كه پرسش اصلى از سوى مردان مطرح مى‏شود و زنان در هاله‏اى از حيا و عفت به مسئله مى‏نگرند، پاسخ ظاهراً به مردان داده مى‏شود و اينگونه گمان مى‏شود كه مراد از حورالعين و سيه‏چشمان، تنها زنان بهشتى است در حالى كه به نظر مى‏رسد حورالعين يعنى سيه چشم و اشاره به وصف غالب مردان و زنانى كه در اختيار مؤمنان و بهشتى‏ها قرار مى‏گيرند، دارد اين ساكنان بهشتى و همسران متقين از مرد و زن، اختصاصى به انسان‏ها نداشته و بلكه جنيان مؤمن و متقين نيز از آنان بهره‏مند مى‏شوند.»(23)
بنابراين از نظر ساختار به گونه‏اى هستند كه هر دو نوع انس و جن مى‏توانند از آنها بهره ببرند اين استعداد و توانايى در حوريان خود بيانگر آن است كه ساختار وجودى آنان به گونه‏اى است كه مى‏توانند به شكل مرد يا زن و يا مطابق گرايش و سليقه انسان و يا جن تغيير ماهيت و شكل بدهند در حقيقت تنوع و تغيير آنان همانند ميوه‏هاى بهشتى است كه قابليت‏هاى چندگانه و مزه‏هاى گوناگون را دارا مى‏باشد. و هر كسى هر ميوه‏اى را مى‏تواند اراده كرده و طعم و مزه آن را به دلخواه تغيير دهد. چنين امكانى نيز نسبت به حورالعين‏ها وجود دارد. از اين رو خداوند در آفرينش آنان بيان مى‏دارد كه مى‏توان جلوه قدرت و عظمت خداوندى را در حورالعين‏ها يافت.(24) (واقعه آيات 43 تا 63) بر اين اساس بايد گفت قرآن بيشتر به توصيف زيبايى زنان حورى پرداخته است كه مى‏تواند از باب خطاب ساختن مردان و يا اصلاً به دليل جذابيت‏ها و زيبايى‏هاى جسمانى بيشتر در زنان باشد ضمن آنكه در برخى از روايات شرح سينه‏هاى ستبر و شانه‏هاى پهن مردان بهشتى و قدرت و زيبايى آنها شده است نيز در نقل برخى صفات، مشترك بودن آنها بين زن و مرد بهشتى ذكر شده است و اما در وصف زيبايى زنان حورى آمده است كه به جز موى سر مويى بر اندام ايشان نباشد و هرگز نرويد و روى‏هاى ايشان درخشان و نورانى است و چون در سينه‏هاشان نگرند از شفافيت و درخشندگى روى خود را بينند. از نازكى و لطافت مغز در ميان استخوان ايشان ديده مى‏شود صاحب چشمان درشتى هستند كه سياهى‏اش به غايت سياه و سفيدى‏اش به غايت سفيد و بسيار گيرا و جذاب است و فقط چشم بر روى شوهران خويش باز مى‏كنند و به بيگانه نظر ندارند. بسيار نورانى و خوشبو هستند چنانچه يك تار مويى از حور در دنيا افتد همه عالم به بوى آن مشكين شود و اگر آب دهانش در دريايى بريزد كه همه تلخ و شور باشد همه زلال و شيرين گردد.
به پايشان خلخال و كفش زرين باشد كه با گوهرهاى درخشان آراسته شده و از هرگونه دستبند و زينت در دست‏ها كرده و گوشواره‏ها از گوش آويخته دارد و نور زيورشان در قصرهاى بهشتى افتاده كه اگر مرگ در بهشت روا بود هر بيننده‏اى از فرط اشتياق جان مى‏سپرد. همه خرم و خندان، همه شوهر كن و ناپستان و جوان هميشه باكره كه هرگز حيض و آلودگى نبينند و به اندازه شوهران شهوت داشته و براى معاشقه مشتاق‏اند. اين حوريان مرگ و نيستى ندارند و به هر اندازه كه بهشتيان بخواهند موجودند. در برخى از روايات آمده كه اين حوريان در برخى باغ‏هاى بهشتى و يا در كنار نهرها مى‏رويند و چنانچه مؤمنى بپسندد و دست ايشان را بگيرد و ببرد حورى ديگرى بر جايش خواهد روييد. اينها كه بيان شد همه در وصف حوريان بهشتى است كه كنيزان و دوستان و همسران بهشتيان مى‏گردند اما در شرح زنان دنيوى ساكن در بهشت بسيار برتر از اينها نقل شده و در قياس حوريان از شرف و زيبايى بيشتر برخوردارند چنانكه در حديث است كه اگر حورى به زن دنيوى نظر كند از شرم سر به زير مى‏اندازد و عرق بر پيشانى‏اش جارى شود.(25) از حضرت رسول(ص) روايت است كه نيك‏بخت‏ترين مردان در بهشت كسى است كه جفتش زن دنيايى باشد زيرا كه او جهازمند است و حوران به اندازه ايشان نباشد و هركه را حال چنين باشد از نصيب زن بهره‏مند شود و زن را نصيب وى بهره گيرد.(26)
اين است شرح حال همسران بهشتى كه به نقل قرآن بر تخت‏ها تكيه زده و از مصاحبت هم لذت مى‏برند. (هم و ازواجهم فى ...) و اين نعمت از برترين نعمت‏هاى بهشتى است معاشقه بين همسران كه گاه تا پانصد سال به طول مى‏كشد و لبريز از عشق و لذت است به شهادت اوليا خدا بالاترين نعمت جسمانى در بهشت مى‏باشد.

پى‏نوشتها: -
1) ر.ك اسرار معراج حضرت رسول جواد گلپايگانى، اقتباس از ص‏98.
2) بحار، ج‏8، ص‏196.
3) زمر، آيه‏20.
4) تفسير خلاصه منهج‏الصادقين، ج‏3، ص‏112.
5) غاشيه، آيه 16.
6) تفسير، اقتباس، ص‏235.
7) همان.
8) ترجمه تفسير مجمع‏البيان، ج‏14، ص‏397.
9) همان.
10) پيام قرآن، خلاصه ص‏255 و 256.
11) اسرار معراج، ص‏257.
12) ترجمه مجمع‏البيان، ج‏26، اقتباس از صفحه‏178.
13) مجمع‏البيان، ج‏10، ص‏410.
14) اسرار معراج حضرت رسول، ص‏261.
15) قيامت در قرآن، ص‏36.
16) همان.
17) بحارالانوار، ج‏8، ص‏126.
18) محمد، آيه 15.
19) تفسير على‏بن ابراهيم، ج‏2، ص‏412.
20) طور، آيه‏34.
21) پيام قرآن، ص‏267، به نقل از مجمع‏البيان‏
22) پيام قرآن، ص‏261.
23) الرحمن، آيات 65 و 75 و نيز آيات 27 و 47.
24) روزنامه كيهان، تاريخ 9/8/87، مقاله حورالعين پاداش اهل تقوا.
25) بحار، ج‏8، ص‏216.
26) شهاب‏الاخبار با ترجمه، متن، ص‏246.
منبع:ماهنامه پيام زن ـ شماره 212

 




:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , بهشت , ,
:: برچسب‌ها: همه چیز درباره بهشت ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آپلود عکس" />
علاقمندیها: برنامه نویسی کامپیوتر، مطالعه اخبار موسیقی، سفر، مطالعه مقالات تخصصی، مطالعه وبلاگها و ... با مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم برای بهتر باز شدن وبلاگ استفاده کنید:) اين سايت حاصل تلاش شبانه روزي سيد محمد جواد حسيني مي‌باشد که بدون وابستگي مادي و معنوي به هيچ سازمان و نهاد و حزب و گروه سياسي فعاليت خود را ابتدا بر اساس قانون الهي و سپس قانون اساسي ايران بنا نهاده است. کليه هزينه‌هاي اين سايت با هزينه شخصي پرداخت مي‌شود که اميدوارم از اين پس از طريق فروشگاه سايت و تبليغات تامين شود و همواره سعي مي‌کنم تا مطالب آموزشي جديد و خواندني را براي شما به ارمغان بياورم.

سایت خوبه؟؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 76
بازدید دیروز : 7
بازدید هفته : 99
بازدید ماه : 920
بازدید کل : 4938
تعداد مطالب : 5367
تعداد نظرات : 20
تعداد آنلاین : 1

تماس با من تلگرام تماس با من در اینستاگرام

بازديد امروز: 76

بازديد ديروز: 7

بازديد هفته: 99

بازديد کل: 920

تعداد مطالب: 5367

گوگل امروز : 8

گوگل ديروز: 1

بازديد ماه: 920

آي پي ديروز : 2

آي پي امروز: 2

بازديد سال: 4938

RSS

Powered By
loxblog.Com