فاطمه علیها السلام می توانست ثروتمند باشد؛ هیچ کاری نداشت زمینه و همۀ امکانات به صورت کامل برایش فراهم بود، با یک دعا و یک درخواست، دنیا در اختیارش قرار می گرفت، اما خودش فقر را بر ثروت ترجیح داد.
در این جلسه چهار تا از انتخاب های حضرت زهرا علیها السلام را برای شما بیان می کنم تا ببینید فاطمه علیها السلام چرا فاطمه است؟ پدرش اگر دست زهرای مرضیه علیهاالسلام را می بوسید، و او را مادر (ام ابیها) خطاب می کرد، اگر با سه قرص نانی که در راه خدا می دهد 18 آیه از سورۀ هل اتی در شأن حضرت نازل می شود، اینکه امام باقر علیه السلام مریض می شوند و تب می کنند، وقتی آب به سر و
عطر یاس کبود با خود داشت؛ رخساره ای از آسمان خداوندی؛ لبخندی از شکفتن مقدس ترین غنچه های بهشت و قدم هایی از جنس دعای خیر و رحمت که وقتی گام برمی داشت، تمام کینه و نخوت از زمین
در طول تاریخ اعراب جاهلی، شاید به تعداد انگشتان دست بتوان زنانی را یافت که در جامعه خود ارزشی نسبی داشته اند. در جامعه جاهلی با آن بافت ویژه و نظام فرهنگی منحط، وجود زن مفهومی برابر با ننگ و عار داشت تا جایی که ضرب المثلی رایج در فرهنگ اعراب جاهلیت می گوید: «زن ننگ است و ننگ را باید در خاک کرد».
دین اسلام، در چنین فضای تاریک و محیط سرشار از جهل و خفقان ظهور کرد و برای ارزش بخشیدن به اصالت انسانی انسان ها، اعم از زن و مرد، به پا خاست. آیین نوپای اسلام، برای شرف و اعتبار بخشیدن به زن؛ این موجود محروم و سرافکنده تمامی معیارهای کهن را درهم ریخت و برای بقا و دوام انسانیت، طرحی نو درافکند. این دین آسمانی، زن را به مرتبه ای از علو مقام رسانید، به گونه ای که پیامبر خدا بر دست دختر خویش بوسه زد و در کتاب آسمانی، فرا گرفتن دانش، دوشادوش مرد و برابر با او برای زنی که تا دیروز زنده به گور می شد، جزو فرائض و واجبات شمرده شد. زن، همه سرفرازی و عزت و شرافت را از اسلام و مولود مبارکش زهرا س) دارد. عالی ترین نمونه شخصیت فرهنگی و معنوی و سرشار از اصالت زن مسلمان، در وجود الگوی تربیتی اسلام، فاطمه زهرا س) ظهور کرد و به تعالی و عروج رسید؛ نمونه و الگویی که فضیلتش زینت بخش قرآن شد و به فرمان آفریدگار آسمان و زمین، زنی، شایسته چنان ارج و منزلتی شد که به یمن وجود گرامی اش، سجده شکر و سپاس به جا آورند؛ تا آنجا که خداوند در قرآن، زنی را کوثر و عطای بی پایان معرفی کرد و او را مایه کثرت فرزند و مقام شفاعت و تداوم نسل دانست.
نام مطهرش، فاطمه و کنیه های مقدسش؛ ام ابیها، ام الائمه، ام الحسن و ام الحسین است. معروف ترین القاب مبارکش نیز سیدة النساء؛ بانوی بانوان عالم، صدیقه کبری، زهرا، عذرا، طاهره، مبارکه و بتول است. پنج سال پس از بعثت رسول خدا ص)، در شب جمعه 20 جمادی الثانی در مکه؛ حرم امن الهی دیده حق بین به جهان گشود. مادر بزرگوارش خدیجه و پدر گرامی اش رسول خدا، حضرت محمد است. در دو سالگی همراه پدر و مادر، در شعب ابی طالب گرفتار شد و سه سال در آنجا رنج آوارگی و گرسنگی را همراه دیگر مسلمانان تحمل کرد. در پنج سالگی در رحلت مادر به سوگ نشست و در هشت سالگی، به همراه خاندان خود به مدینه مهاجرت کرد.
فاطمه زهرا س)، در سال دوم هجرت به ازدواج امیر مؤمنان، علی ع) درآمد. حاصل این وصلت فرخنده و آسمانی، سه پسر و دو دختر به نام های حسن، حسین، محسن، زینب و امّ کلثوم ع) بود که محسن پیش از ولادت، در واقعه جانگداز داستان سقیفه به شهادت رسید. سرانجام آن حضرت پس از یک عمر کوتاه سراسر رنج، درد، اندوه، عبادت، خدمت و عصمت، در سیزدهم جمادی الاول سال یازدهم هجرت، در بستر شهادت آرمید. تمام سال های کوتاه زندگانی آن قدیسه آسمانی، آن که میهمانی از ملکوت الهی در جهان بود، در عبادت و دفاع از ولایت عظمای علوی گذشت. سلام خدا و پیامبران الهی و فرشتگان مقرّب و صالحان جهان بر او باد.1
برای آن بزرگوار هشت لقب بیان کرده اند؛ صدیقه، راضیه، مرضیه، زهرا، بتول، عذرا، مبارکه و طاهره. در برخی روایت ها زکیه و محدثه از القاب ایشان و «ام ابیها»، کنیه آن حضرت بیان شده است.2
پدری به نام محمد ص)، او را سرپرستی و تربیت می کند که همه مراتب انسانیت و کمالاتش را پیموده است. مادری چون خدیجه دارد که اسلام، مرهون ایثار و فداکاری اوست؛ مادری که سه سال، مسلمانان محصور در شعب ابی طالب را حمایت و همه اموال خود را در این راه هزینه کرد؛ مادری که چندین سال در مکه با همه مصیبت های طاقت فرسا ساخت و دوشادوش رسول اکرم ص)، اسلام را یاری کرد.3 او شوهری چون امیر مؤمنان علی ع) دارد که بیش از سیصد آیه قرآن مجید درباره او نازل شده است. از نظر فرزند، ام الائمه و سرّ مستودع است. او مادر عصاره جهان آفرینش، حضرت مهدی عج) است. این دختر پاک دامن؛ آن بانوی معصوم و مظلوم؛ آن بانوی بانوان بهشتی؛ آن که مادر پدر است و دستی زخم آلود و شانه ای مجروح و لباسی کهنه و رنگ پریده از فرط کار و مجاهده بر تن دارد؛ زهراست. او محجوب ترین و عفیف ترین زن جهان است و زحمت در کنج خانه پدر و شوهر و تربیت فرزندان پاک و بزرگوار و دلاور را بر هر چیزی مقدم می دارد. آن پرده نشین حرم ستر و عفاف ملکوت که چشم آفتاب، از دیدن سیمای مقدسش محروم است، زهراست که امروز، روز ولادت اوست.
1. برگرفته از: سید حمید موسوی گرمارودی، میهمانی از ملکوت، صص 5 و 6.
شیخ صدوق قدس سره)، در کتاب امالی از پیامبر اکرم ص) نقل می کند: «هر زنی که پنج نماز واجب) یومیه اش را به جای آورد، ماه رمضان را روزه بدارد، حج واجبش را انجام دهد، زکات مالش را بپردازد، در اطاعت شوهرش باشد و ولایت علی ع) را بپذیرد، با شفاعت دخترم فاطمه س) به بهشت می رود که همانا او سرور همه زنان عالم است.» [به آن حضرت] گفته شد [و از وی پرسیدند]: «ای رسول خدا ص) آیا فاطمه سرور زنان زمان خود است؟» پس [حضرت] فرمود: «آن که [سرور زنان زمان خود بود]، مریم دختر عمران است، اما دخترم فاطمه س)، سرور زنان همه زمان ها از اول تا به آخر است. همانا او در محراب عبادتش می ایستد و هفتاد هزار فرشته از فرشتگان مقرّب الهی بر او سلام می دهند و او را صدا می زنند؛ به مثل صدا کردن فرشتگان، مریم را و می گویند: «ای فاطمه! همانا خداوند تو را برگزید و پاکیزه ات کرد و بر زنان عالم برتری ات داد».1
در تفسیر شریف لاهیجی آمده است: «روزی حضرت فاطمه زهرا س) برای پدر بزرگوار خود دو رغیف1 با پارچه ای2 گوشت پخته فرستاد. حضرت رسالت پناه ص) آن طعام را برداشته و به پیش حضرت فاطمه س) آمد و فرمود: «سر این طبق را بگشا؟» و چون سَرِ آن گشاده شد، آن طبق را مملو از نان و گوشت یافت. از حضرت فاطمه س) پرسید: «أنّی لَک هذا؟؛ این غذا از کجا برای تو آمده است؟» [زهرا س)] فرمود: «هُوَ مِنْ عِنْدِاللهِ اِنَّ اللهَ یرْزُقُ مَنْ یشاءُ بِغَیرِ حِسابٍ؛ آن از جانب خدای است که خداوند هر کس را بخواهد، بدون حساب روزی می دهد.» پس حضرت رسالت پناه ص) فرمود: «اَلْحَمْدُللهِ الَّذی جَعَلَک شَبِیهَةَ سَیدَةِ نِساءِ بَنی إِسْرائِیلَ؛ شکر، خدایی را که تو را شبیه به سرور زنان قوم بنی اسرائیل قرار داد [که بی حساب به تو روزی بهشتی می رسد.]» پس حضرت امیرالمؤمنین علی و حسنین ع) را با سایر اهل بیت طلب فرمود. همه از آن طعام خوردند و سیر شدند و طعام همچنان باقی بود تا آنکه جیران و همسایه ها را از آن محظوظ3 گردانیدند».4
1. رغیف: گرده نان.
2. پارچه ای: تکه ای.
3. محظوظ: بهره مند.
4. بهاءالدین محمد بن شیخعلی الشریف اللاهیجی، تفسیر شریف لاهیجی، تصحیح: دکتر محمدابراهیم آیتی، ج 1، صص 319 و 320.
صاحب تفسیر روض الجنان، ابوالفتوح رازی، در ذیل آیه 42 سوره آل عمران، پس از بیان عظمت و فضیلت حضرت مریم س)، چنین می نویسد: «اما گزیده بر زنان همه جهان، به اتفاق فاطمه زهراست س) بر آنکه1 [او] پاره اندام رسول ص) است و آن که بعضی از رسول باشد، برابر نبود با آن که بهری2 از عمران بود. رسول ص) گفته است: «فاطِمةُ بَضْعَةٌ مِنّی مَن آذاها آذانی؛ فاطمه، پاره ای از اندام من است. هرکه او را بیازارد، مرا آزرده باشد.»3 سپس در ادامه، روایتی از ابن عباس نقل می کند که پیامبر درباره فاطمه س) فرمود: «اما دختر من فاطمه، سیده زنان عالم است؛ از اولینان و آخرینان و او پاره ای از من است و نور چشم من است و میوه دل من است و جان من است؛ از میان پهلوهای من و او حور است جز آنکه انس نسب است از من. در محراب خود بایستد، پیش خدای عزّوجلّ، نور روی او فرشتگان را همچنان روشنایی دهد که ستارگان آسمان اهل زمین را. خدای تعالی، فرشتگان را گوید: پرستار خدمتکار) مرا بینی؛ فاطمه سیده زنان را! پرستاران خدمت گزاران) من، از پیش من ایستاده، پهلوهای او می لرزد از ترس من و روی به عبادت من کرده است. شما را گواه می گیرم که او را و شیعه او را از آتش دوزخ ایمن کردم».4
1. به دلیل آنکه.
2. نصیبی.
3. شیخ ابوالفتوح رازی حسین بن علی الخراعی النیشابوری)، تفسیر روض الجنان و روح الجنان، به کوشش: دکتر محمدجعفر یاحقی و دکتر محمدمهدی ناصح، ج 4، ص 318.
سالهاي اخير جامعه ما با معضل اساسي اشتغال جوانان روبروست ، و از سوي ديگر در همين سالها، جنسيت پذيرفته شدگان دانشگاهها اندکي به نفع دختران تغيير يافته ، و بازار تقاضا براي اشتغال آکنده از
درباره بزرگی و قداست آن بانوی والامقام، سخنان بسیاری گفته و نوشته شده است، ولی مهم ترین مظهر و نشانه فضیلت و بزرگی آن حضرت آن است که خداوند متعال در قرآن کریم و در تعدادی از آیات، به آن فخر زنان عالم، اشاراتی باشکوه و عزت بخش دارد. به نخستین نمونه در آیه مباهله اشاره شده است: «هر آن کس که با تو محاجه کند، بگو بیایید همگی فرزندان و زنان و خویشان خود را بخواهیم. سپس مباهله کنیم و لعنت خداوند را بر دروغگویان قرار دهیم.... » آل عمران: 61) فاطمه زهرا س) نیز مشمول این آیه شریفه است.
دومین مورد، آیه تطهیر است. در این آیه شریف آمده است: «خداوند اراده کرده است که شما اهل بیت را پاک و پاکیزه گرداند و از بدی ها دور سازد.» احزاب: 33) پنج تن از یاران کسا که از دودمان عترت و رسالت هستند، منظور این آیه شریفه هستند و این نشان از بزرگی و احترام به حضرت زهراست.
سومین نشانه، آیه مودت است. خداوند در این آیه خطاب به رسول بزرگوارش می فرماید: «ای پیامبر! بگو در برابر زحمات و مشقات رسالت خداوند و ابلاغ و تبلیغ آیین الهی، هیچ مزد و پاداشی غیر از دوستی و مودت خویشاوندان خود نمی خواهم». شوری: 23)
نمونه دیگر آیه 7 سوره انسان است که خداوند می فرماید: «ابرار و نیکان کسانی هستند که به نذر خود وفا می کنند.» این آیه به ماجرای بیماری حسن و حسین ع) اشاره دارد که زهرا س) و علی ع) سه روز روزه می گیرند و افطاری خود را به مسکین می دهند. بنابراین، می توان گفت این مقام و منزلت از آن زهرا س) است و خدا نیز به آفرینش او افتخار می کند.1
✿(◕‿◕)✿ یاس آسمانی✿(◕‿◕)✿ ویژه نامه ولادت حضرت فاطمه زهراعلیها السلام
میلادش تولد بهاراست ؛ تولد آب است و تولد هر چه پاکی و زلالی . میلادش از هر سو رحمت است. ا ز آن جهت که ادامه ی راه انبیاست. فاطمه ( س) امتداد راه انبیاست.
اگر او نبود، طریق انبیا ابتر می ماند و این سلسله ی پیوسته به بن بست می رسید.
فاطمه ، فاطمه نامیده شد؛ چون از هر زشتی و پلیدی بری بود و ناپاکی در او راه نداشت؛ هر چه بود، عصمت بود و عفاف و پاکی . فاطمه آن گونه بود که هر گاه پیامبر (ص) او را می دید ، تسکین می یافت و او همیشه با یک سبد شکوفه ی لبخند به استقبال پدر می رفت.
فاطمه در خانه ی همسر نیز چنین بود؛ آن سان که علی و فاطمه شایسته ترین زوج جهان بودند.
خانه گلی فاطمه پناهگاه مسکینان و فقیران بود. هر حاجتمندی که از همه جا ناامید می شد، رو به خانه فاطمه می آورد و با دست پر باز می گشت. صفات فاطمه (س) آن چنان آسمانی است که خداوند در قرآن او را که همراه با همسر و فرزندانش سه شب متوالی غذای افطار خود را به فقرا می بخشند، این گونه می ستاید:
و یُطعِمونَ الطعامَ عَلی حُِبّهِ مِسکیناً و یَتیماً و اسیراً ( سوره دهر ، آیه 8 )
فاطمه صفات و خصلت هایی را که از پدر به ارث برده است ، همان گونه نیز به ارث می گذارد؛ و چنین است که فرزندان او بهترین انسان های روی زمین هستند.
و از این روست که خداوند بر پیامبر (ص) به سبب اعطای فاطمه ( س) منت می نهد و او را به شکر گزاری فرا می خواند و می فرماید :
چرا خداوند شیطان را آفرید، با اینکه میدانست سرچشمه وسوسهها و گمراهیها میشود؟ مگرخدا انسان را برای تکامل و رسیدن به سعادت، از طریق بندگی خود نیافریده است پس وجود شیطان که یک موجود ویرانگر و ضد تکامل است، چه دلیلی میتواند داشته باشد؟
شیطان در طی اعترافاتی که در محضر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله داشته بیست و دو گروه از امت آنحضرت را بیان داشته که از دست کارها و افکار و عقاید آنها همواره در رنج و عذاب بوده است که در این نوشتار فهرست وار به آنها اشاره میشود.
در آيات 22 و 164 سوره بقره، 11 سوره انفال و 30 سوره انبيا چه فايده هايي براي آب بيان شده است؟ هم چنين توضيح دهيد كه براي رسيدن به اين منافع، چه مرحله هايي در چرخه طبيعت طي مي شود؟
متن پاسخ
خداوند متعال در اين آيات به مهم ترين فايده هاي آب اشاره فرموده كه در رأس آن، فايده حيات بخشي است كه در سوره انبيا مي فرمايد: «وجَعَلنا مِنَ الماءِ كُلَّ شَيء حَيّ»; (انبيا، 30) و هر چيز زنده اي را از
هیچ پدیده ای در عالمِ وجود، بی علت نیست و هیچ رخدادی بی سبب رخ نمی دهد. دین گریزی نیز یک پدیده اجتماعی، عینی و رفتاری است که معلول علل و مسبّب از اسبابی ویژه است. گرچه آدمی ذاتا و
در گذشتههای نه چندان دور زندگی مشترک افراد دوام طولانیتری داشت و طلاق بهندرت اتفاق میافتاد. اما امروزه در عصر بیثباتی اقتصادی، افزایش ابتلا به بیماریهای روانی، فشار وارده از سوی رسانههای اجتماعی و … طلاق دیگر امری غیرعادی تلقی نمیشود و بهویژه در خانوادههایی که زن و شوهر مدام با نگرانیهای مالی قابل توجه و عدم سازگاری با یکدیگر مواجهاند، این امر تقریبا اجتنابناپذیر است. حتی همسرانی که بسیار متعهد و به اصول اخلاقی پایبند هستند نیز ممکن است به دلایل مختلف ناگزیر از طلاق شوند.
قَد عاداكَ مَن سَتَرَ عَنكَ الرُّشدَ اتِّباعا لِما تَهواهُ كسى كه به خاطر پيروى از دلخواه تو، راه درست را بر تو پنهان دارد، بي گمان با تو دشمنى كرده است
تَجِدُ الرَّجُلَ لا يُخطِئُ بِلامٍ ولا واوٍ خَطيبا مِصقَعا، ولَقَلبُهُ أشَدُّ ظُلمَةً مِنَ اللَّيلِ المُظلِمِ. وتَجِدُ الرَّجُلَ لا يَستَطيعُ يُعَبِّرُ عَمّا في قَلبِهِ بِلِسانِهِ، وقَلبُهُ يَزهَرُ كَما يَزهَرُ المِصباحُ شخصى را مى بينى كه در لام يا واوى خطا نمى كند و سخنورى زبردست است؛ امّا دلش از شب تار هم سياه تر است و شخص ديگرى را مى بينى كه نمى تواند حرف دلش را به زبان بياورد؛ ليكن دلش مانند چراغ مى درخشد
بگو: «خدا اینها را یقیناً ممنوع کرده است: هر کار زشتی چه آشکار باشد چه مخفی، هرگونه سهلانگاری و سرکشیِ بهناحق، اینکه چیزی را شریک خدا بدانید که خدا دلیلی بر درستیاش نفرستاده و اینکه حرفهایی به خدا نسبت دهید از روی نادانی.
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمود: «فَاَیُّ رَجُلٍ لَطَمَ اِمْرَأَتَهُ لَطْمَهً اَمَرَ اللّه ُ عَزَّوَجَلَّ مالِکَ خازِنِ النّیرانِ فَیَلْطَمُهُ عَلی حَرِّ وَجْهِهِ سَبْعینَ لَطْمَهً فی نارِ جَهَنَّمَ؛(۳۸) هر کس به صورت زنش سیلی بزند، خداوند عزیز و جلیل، به آتشبان جهنّم دستور می دهد تا در آتش جهنّم هفتاد سیلی بر صورت او بزند.»
خواسته ها و سلیقه های افراد در تمام امور مختلف است، از اینرو تکیه کردن بر خواسته های فردی اشخاص در هر امری از جمله ازدواج کار را دچار مشکل می کند. برای حل معضل انتخاب در ازدواج، خوب است انسان نگاهی به راهنماییهای معصومین داشته باشد.
از مسائل مهمی که امروزه به صورت یک معضل جدی درآمده است، تجملات و رسم و رسومات سنگینی است که دُور امر مقدس ازدواج را احاطه نموده است مانند: مهریه سنگین، جهیزیه کمرشکن، جشن عروسی مفصل همراه با رقابتهای ناروا و اسراف فراوان، توقعات بیش از حد مانند داشتن کار با درآمد زیاد، خانه آنچنانی، ماشین و… .
همچنانکه فصلی از طبیعت بهار نام گرفته است که در آن سرسبزی و شادابی و نشاط مشاهده می شود، دوران عمر انسان نیز دارای بهاری است که همان دوران جوانی باشد. در این دوران، انسان سرشار از قدرت و نیرو و نشاط و شادابی است.
از نشانه های دیگر منافقان این است که به قرآن و سنت شوخی می کنند چنانچه قرآن می فرماید:«قُلْ أَبِاللّهِ وَآیاتِهِ وَرَسُولِهِ کنتُمْ تَسْتَهْزِئُونَ؛ لاَ تَعْتَذِرُواْ قَدْ کفَرْتُم بَعْدَ إِیمَانِکمْ»[نساء/۶۵ و۶۶]. بگو: آیا به خدا و
خطر منافقان برای هر جامعه از خطر هر دشمنی بیشتر است چرا که از یک سو شناخت آنها غالباً آسان نیست و از سوی دیگر دشمنان داخلی هستند و گاه چنان در تارو پود جامعه نفوذ می کنند که جدا
آمدی و گفتی که نیامده ام جای فاطمه علیهاالسلام را برایتان پر کنم. آمدی و گفتی که مرا فاطمه نگویید؛ من ام البنینم. آمدی که غبار غم از صورت زینب علیهاالسلام بزدایی. آمدی تا حسنین علیه السلام از داغ غم از پای درنیایند.
آمدی و به خانه غم خوش آمدی! هر چه می گذشت، همه بیشتر به تو عادت می کردند و پسرانت را به فرزندان فاطمه حواله می دادی.
پسرانت هم تو را ام البنین صدا می زنند. خودت می گفتی که تو مادر پسرانی
پسرانی که سال ها بعد، سرهای بریده شان را پس از غوغای کربلا برایت آوردند و تو حال زینب علیهاالسلام را پرسیدی و حال برادرش حسین علیه السلام را. بانو! غم مادری که تنها پسرانش را از دست بدهد سنگین است؛
تو نمی توانی این غم را پنهان کنی؛ هر چند اشک های خود را پنهان کنی از زنان قبیله.
آفرینش هماره در دامان مادران میشکفد و در دستان تربیت آنان به رشد و بالندگی میرسد. و این برق مهر و عاطفه است که در نگاه به انتظار نشسته آنان نمایان است.
علاقمندیها:
برنامه نویسی کامپیوتر، مطالعه اخبار
موسیقی، سفر، مطالعه مقالات تخصصی، مطالعه وبلاگها و ...
با مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم برای بهتر باز شدن وبلاگ استفاده کنید:)
اين سايت حاصل تلاش شبانه روزي سيد محمد جواد حسيني ميباشد که بدون وابستگي مادي و معنوي به هيچ سازمان و نهاد و حزب و گروه سياسي فعاليت خود را ابتدا بر اساس قانون الهي و سپس قانون اساسي ايران بنا نهاده است. کليه هزينههاي اين سايت با هزينه شخصي پرداخت ميشود که اميدوارم از اين پس از طريق فروشگاه سايت و تبليغات تامين شود و همواره سعي ميکنم تا مطالب آموزشي جديد و خواندني را براي شما به ارمغان بياورم.
بازدید امروز : 33
بازدید دیروز : 7
بازدید هفته : 56
بازدید ماه : 877
بازدید کل : 4895
تعداد مطالب : 5367
تعداد نظرات : 20
تعداد آنلاین : 1 تماس با من تلگرام تماس با من در اینستاگرام