حکمت برابری زیارت عبدالعظیم(ع) با زیارت سیّدالشهدا(ع)
عصر شیعه ـ حکمتنامه حضرت عبدالعظیم(ع) ، شاملِ شناختنامه عبدالعظیم(ع) و یکصد حکمت از سخنان حکیمانهاى است که بىواسطه یا با واسطه، توسط ایشان، از اهل بیت(ع) روایت شده است. در مقدمه این حکمتنامه موضوعاتی مانند شخصیت خانوادگی، ویژگیهای علمیو عملی، هجرت به شهرری و وفات ایشان در این شهر، بررسی شدهاند که در ادامه آن را میخوانید.[۱]
عصر شیعه ـ جلد دوازدهم کتاب مطلع انوار مواعظ علامه آیةالله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی (ره) در رمضان المبارک سال ۱۳۶۹ قمری (حدود ۶۵ سال گذشته) را در بر می گیرد. این مواعظ در سی و سه مجلس تدوین یافته است.
ثمره نهایی روزه در کلام آقامجتبی تهرانی، مراقبت کن تا به «مقام رضا» برسی
عصر شیعه ـ آیتالله آقا مجتبی تهرانی از اساتید فقید اخلاق در یکی از سخنرانیهای خود در نخستین روز ماه مبارک رمضان نکات جالبی را بیان کرد که در ادامه بازنشر میشود:
شیخ جمیل صدقی زهاوی در مورد وهابیت میگوید: خداوند وهابیت را بکشد، زیرا این فرقه به خود جرأت داده که همه مسلمین را تکفیر کند گویا همّ و هدف بزرگ آن فقط تکفیر نمودن است و بس. میبینید که وهابیان کسانی را که توسط پیامبر به خداوند متوسل میشود تکفیر نمودهاند. (9) این عالم اهل سنت کتابی به نام «الفجر الصادق فی الرد علی منکری التوسل و الکرامات و الخوارق» در رد وهابیت نوشته است.
زینی دحلان مفتی مکه میگوید که سید عبد الرحمن اهدل مفتی زبید میگفت: هیچ نیازی به تالیف کتاب در ردّ وهابیت دیده نمیشود زیرا در ردّ آنان همین سخن پیامبر که فرمود «سیماهم التحلیق» یعنی چهره و علامت آنان این است که موی سرش را میتراشند، کفایت میکند. زیرا محمد بن عبد الوهاب دستور داده است که پیروان او سرشان را بتراشند. (10) شیخ خالد بغدادی میگوید: اگر کتابهای وهابیها را به دقت مطالعه کنیم در مییابیم که مانند کتابهای لا مذهبها سعی دارند که با افکار باطلهشان مسلمانان را مورد خدعه قرار داده و آنان را گمراه کنند. (11)
وهابی ها به فرماندهی امیر سعود در سال1216ه.ق با لشکری عظیم از مردم نجد و عشایر جنوب و حجاز و تهامه، به سوی عراق حرکت کردند. امیر سعود با سپاهی مرکب از بیست و پنج هزار هزار مرد جنگی غافل گیرانه به شهر کربلا حمله ور شدند و صدای «اقتلوا المشرکین» و «اذبحوا الکافرین» سر دادند. بیش از پنج هزار نفر را کشتند و زخمی های بیشماری به جا گذاشتند. در صحن مقدس، خون از بدنهای سربریده، روان و گنبد و حجره های صحن از لاشه مقتولان، پر بود. آنان گنبد حرم امام حسین(ع) را خراب کردند و جواهرهای حرم را به چپاول بردند و آنچه از اموال و اسلحه و لباس، فرش، طلا و قرآن های نفیس در شهر یافتند ربودند. وهابیان پس از کشتار بی رحمانه اهل کربلا و هتک حرمت حرم حسینی راهی نجف شدند. چون اهل نجف، جریان کربلا و غارت آن را شنیده بودند، کمی آمادگی داشتند. از این رو، برای دفاع برخاستند. حتی زن ها نیز از خانه ها بیرون آمده بودند و مردان خود را بر میانگیختند تا اسیر قتل و غارتهای وهابیها نشوند. در نهایت این کار باعث شکست مهاجمان و عقب نشینی آنان گردید. وهابی ها در سال های متمادی، بارها و بارها به این دو شهر مقدس، حمله کردند ولی حملاتشان با ناامیدی تمام به شکست و خواری انجامید و در مدت نزدیک به 10 سال، چندین بار شدیدترین حملهها را به این دو شهر انجام دادند.
بهائيان مدعي اند كه پيامبرشان ديني جديد پس از اسلام آورده كه بر خلاف اسلام(!) مطابق با عقل انسان است و تمام نيازهاي امروز ما را برآورده ميكند. يعني اعتقادي براي امروز. آنها معتقدند كه آئين جناب بهاءالله كامل است و از مهمترين دستآوردهاي آن كه در اوضاع كنوني دنيا بسيار مورد استفاده قرار ميگيرد، تعليمي است به نام وحدت عالم انساني. مشتاق شديم بدانيم كه اين تعليم چيست كه گويا تاج افتخار بهائيت شده و آن را نسبت به اسلام برتري داده:
تجاوز به ۳/۱ زن در هر دقیقه، تجاوز به ۸/۲ میلیون مرد در طول زندگی آنان و تجاوز به ۴۲۲ هزار زندانی در سال، تنها مواردی از نتایج بستر فرهنگیای است که ایالات متحده برای شهروندانش ایجاد کرده است.
قریب به سه دهه از ورود علم ژنتیک به پژوهش های باستان شناسی می گذرد. در خلال این مدت بسیاری از نظریه ها و مدل های باستان شناختی درخصوص پیدایش، جابه جایی و تعامل اقوام باستانی که پیشتر بر مبنای ریخت شناسی داده ها و مقایسه آنان انجام می پذیرفت، با استفاده از مواد وراثتی (DNA) مستخرج از استخوان های اقوام مختلف باستانی مورد بازبینی مجدد قرار گرفته، برخی تایید و برخی نیز مردود شدند. به تازگی یکی از پژوهشگران ایرانی این عرصه در دانشگاه پورتموث کشور انگلستان در مصاحبه ای تلویزیونی مدعی شد که مطالعات انجام گرفته
چرا خداوند شیطان را آفرید، با اینکه میدانست سرچشمه وسوسهها و گمراهیها میشود؟ مگرخدا انسان را برای تکامل و رسیدن به سعادت، از طریق بندگی خود نیافریده است پس وجود شیطان که یک موجود ویرانگر و ضد تکامل است، چه دلیلی میتواند داشته باشد؟
مَثَل باغبان است که شاخههای تر را پرورش میدهد و شاخههای خشک را میزند، شیطان نیز با ایجاد موانع و انحرافات، فرد مومن را هر چه بیشتر مقاوم و آبدیده میکند در مقابل اگر انسان دقت نکند چه بسا همین شیطان باعث بدبختی وی نیز شود.
اختلاف شیعه و اهل سنت در این مسائل به اختلاف در مبانی استنباط احکام دینی بر می گردد. هر یک از مذاهب فقهى اسلامى براى استنباط احکام دین، از یکسرى اصول و مبانى بهره می گیرند.طبیعى است که اگر در اصول، مبانى و منابع استنباط با هم اختلاف داشته باشند، نتیجه و رهاورد استنباط ها متفاوت خواهد شد.بسیارى از اختلافات فقهى شیعه و سنی، ریشه در تفاوت دیدگاه ها در اصول و مبانى استنباط دارد، مثلاً اهل سنت افزون بر قرآن و سنت پیامبر(ص) به سنت صحابه و گاهى به سنت تابعین ارزش مى دهند، ولى شیعه افزون بر قرآن و سنت پیامبر (ص)، به سنت اهل بیت پیامبر(ص) بها مى دهند و سنت صحابه را اگر مستند به سنّت پیامبر نباشد، به عنوان منبع شرعى نمى پذیرند.
عصر شیعه ـ جلد دوازدهم کتاب مطلع انوار مواعظ علامه آیةالله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی (ره) در رمضان المبارک سال ۱۳۶۹ قمری (حدود ۶۵ سال گذشته) را در بر می گیرد. این مواعظ در سی و سه مجلس تدوین یافته است.
عصر شیعه ـ قضاوت دربارۀ یک واقعۀ تاریخی - به ویژه دربارۀ مسئلهای که در باورهای یک ملت بزرگ نقش بسته است - به تحقیق عمیق و گستردهای نیازمند است. تبرئه کردن متهم و سرپوش نهادن بر یک واقعیت دردناک و بزرگ، و کوچک جلوه دادن آن، هنر نیست. هنر، آن است که انسان با تحقیق کامل و به دور از هر گونه تمایلات نفسانی و با عدل و انصاف، مسئله را بررسی کند و واقعیات را بر اساس آنچه نقل شده است، بدون تحریف تبیین کند؛ از اینرو ما به دور از هر نوع تعصب، مسئله را با استناد به منابع معتبر اهل سنّت، بررسی می کنیم و قضاوت را بر عهده خوانندگان محترم میگذاریم.
دربارۀ تلفات انسانی این سه جنگ آمارهای مختلفی ارائه شده که مجموع آنها نشانگر بالا بودن رقم کشتههای این نبردهاست. کتب تاریخی رقم کشتهشدگان مجموع این نبردها را حدود ۱۵۰ هزار تن ذکر کردهاند؛ (جمل از دههزار تا
سخن مالک بن انس درباره امام صادق مالک بن انس که در مدینه بود، نسبتا آدم خوش نفسی بوده است. می گوید: من می رفتم نزد جعفر بن محمد «و کان کثیر التبسم» و خیلی زیاد تبسم داشت، یعنی به اصطلاح خوشرو بود و عبوس نبود و بیشتر متبسم بود، و از آدابش این بود که وقتی اسم پیغمبر را در حضورش می بردیم رنگش تغییر می کرد (یعنی آنچنان نام پیغمبر به هیجانش می آورد که رنگش تغییر می کرد) . من زمانی با او آمد و شد داشتم. بعد، از عبادت امام صادق نقل می کند که چقدر این مرد
بر این اساس، تربیت دینی برای طفل امری ضروری و حیاتی است. در تربیت دینی هدف، ایجاد رابطه بین کودک و خدا، وصل تمام رشته های حیاتی فرد به خدا در جهت به بند کشیدن تمایلات حیوانی و انجام هر عملی برای خدا می باشد. خلاصه آن که در تربیت بدنی دینی، غرض آن است که انسان صالح پرورش یابد
مقاله علمی و پژوهشی " بررسی تطبیقی قابلیتهای فراروانی انسان با رویکرد عرفانی و عصبشناختی" مقاله ای است در 20 صفحه و با 30 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است
در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث فراروانشناسی،عرفان، امالکتاب، عقل، وحدت جهان، ذهن، آگاهی پرداخته شده است چکیده مقاله انسان جستجوگر همواره بهدنبال ناشناختهها وکشف رموز وامور پنهانی است. در این میان، آنچه از همه مرموزتر بهنظر میرسد،گستره وجودی و قابلیتهای انسان است. ازنظر عرفا، جهان دائماً نوشونده و دارای حقیقت واحد و متحد با انسان است؛ زیرا او تنها مخلوقی است که بهدلیل آفرینش خاصخودمیتواند احاطه دانشی و کنشی بر عالم هستی داشته باشد.در این علم، محاط و محیط دارای وحدت وجودی و ارتباط تنگاتنگی هستند. با وجودتفاوتدرروشتحقیق، درعلم عصب پایه درباره قابلیت مغز انسان و درک یکپارچگی یا یکپارچهسازی خویشتن و عالم هستی شواهد علمی بسیاری ارائه شده است. در این مجال با ارائه دو دلیل اساسی،یعنی وحدتجهان و جامعیت وجود انسان، استعداد انسان در دادههای فراروانشناسی بررسی میشود. ایننوشتار در موضوع انسانشناسی با رویکرد تطبیقی و میانرشتهای و با روش تحقیقی ـ توصیفی در حوزه عرفان و عصبشناسی به طرح و بررسی مسئله میپردازد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .
مقاله علمی و پژوهشی " نقش و ارزش معرفتی آیات تکوینی در شناخت به خداوند" مقاله ای است در 16 صفحه و با 37 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است
در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث آیات تکوینی، آیات آفاقی، آیات انفسی، معرفت، شناخت معرفت فطری، معرفت استدلالی به خدا پرداخته شده است
چکیده مقاله
قرآن کریم در موارد متعدد، آیات تکوینی را نشانه و راهی برای شناخت خداوند معرفی میفرماید. در یک تقسیمبندی، آیات تکوینی به آفاقی و انفسی تقسیم میشود. برخی متکلمان، آیات تکوینی مذکور در قرآن را دلایل اقناعی تلقیکردهاند؛ اما شمار فراوانی، آن آیات را دلایل عقلی بیانشده در کتابهای کلامی دانستهاند. عدهای نیز آیات تکوینی را منبّه بر معرفت فطری تلقی نمودهاند. این نوشتار نسبت این منظر را با دیدگاه اغلب متکلمان، یعنی دلالت عقلی آیات تکوینی سنجیده است. برخی نیز میان چگونگی دلالت آیات آفاقی و انفسی تفاوت گذاشتهاند. هدف دیگر این پژوهش، بررسی جایگاه سمع در دلالت آیات تکوینی است
دانشجویان دوره دکترا وکارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .
مقاله تحلیل انتقادی مقایسه عصمت امام و خطاناپذیری پاپ
مقاله علمی و پژوهشی " تحلیل انتقادی مقایسه عصمت امام و خطاناپذیری پاپ" مقاله ای است در 20 صفحه و با 43 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به عصمت، خطاناپذیری، امام، پاپ، شیعه و کاتولیک پرداخته شده است چکیده مقاله اعتقاد به جانشین معصوم در مذهب شیعه و خطاناپذیری پاپ در مذهب کاتولیک از اصول بنیادین اعتقادی هر دو مذهب است؛ بهگونهای که منکران آن خارج از مذهب قلمداد میگردند. برخلاف این اشتراک، این موضوع در دو مذهب ازنظر ماهیت موضوع، جایگاه، وظایف، شرایط امام، نقش امام/ پاپ، ادله اثباتی آن در کتابالله، سنت و عقل، اعتبار ادله و همچنین طریقه نصب آنها با یکدیگر متفاوت است. مقاله حاضر درصدد آن است که با تبیین ساختار موضوع و موارد الحاقی به آن، به بررسی و نقد و سپس مقایسه آن دو بپردازد تا زمینه گفتگوی بیشتری برای مباحث و تحقیقات بعدی فراهم آید. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .
مقاله علمی و پژوهشی " تحلیل انتقادی مقایسه عصمت امام و خطاناپذیری پاپ" مقاله ای است در 20 صفحه و با 43 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به عصمت، خطاناپذیری، امام، پاپ، شیعه و کاتولیک پرداخته شده است
مقاله علمی و پژوهشی " تأملی در فلسفه سریان سنت آزمایش از دیدگاه قرآن " مقاله ای است در 16 صفحه و با 25 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث سنتهای الهی، فلسفه تاریخ، ابتلا و آزمایش، قانونمندی تاریخ، عوامل محرک تاریخ پرداخته شده است
مقاله علمی و پژوهشی " نقش عقل در فهم آیات قرآن از منظر ملاصدرا " مقاله ای است در 13 صفحه وکه در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده استدر این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث ملاصدرا، صدرالمتألهین، عقل،اصول عقلی،فهم قرآن،بطن قرآن،تفسیر قرآنپرداخته شده استچکیده مقالهدر میان اندیشمندان مسلمان، صدرالمتألهین ازجمله کسانی است که رویکرد خاصی به حدود شناختیِ عقل در فهم قرآن بهعنوان یک متن وحیانی دارد.وی معتقد به جداناپذیری شریعت و اصول عقلی است و قرآنرا امری عقلی میداند. بنابراین نقش عقل در اصول و مبانی مورد پذیرش وی در جهت فهم قرآن قابل توجه است. صدرالمتألهین تدبر در آیات قرآن را مرتبط به تدبر در عالم هستی میداند و قرآن را نور عقلی معرفی میکند که از طریق آن نور، مبدأ و معاد شناخته و حقایق اشیا مشاهده میشود. ملاصدرا همتراز با درجات کمالی خرد انسانی به درجهای از بطن قرآن معتقد است. انسان کامل کسی است که ازجهت مرتبه عقلی به اکمال رسیده است. ملاصدرا شرط بهرهمند شدن از حقیقت و بطون قرآن را استفاده از نیروی تعقل میداند و براین اساس، تأویل در تفسیر قرآن امری ضروری استو میدان درک معانی قرآن برای جولان اهل فهم و تأمل و تعقل وسیع است. در این تحقیق به واکاوی نقش عقل در درک معانی قرآن از دیدگاه صدرالدین شیرازی خواهیم پرداخت.دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .
اخلاص و تغییر حالت انسان نسبت به آگاهی دیگران از کارهای خوب او
منبع: پایگاه حوزه
سوال
وقتی در خفا در حین اعمال مستحب یا واجب هستم و ناگهان شخصی متوجه من و عملم می شود حالت قلبم نسبت به قبل از دیدن او تغییر می کند مثلا گاهی خجالت می کشم و یا گاهی خوشحال می شوم و گاهی پشیمان و گاهی هم تغییر نمی کنم، آیا این بدین معنی است که عملم به کل باطل است و یا خالص نیست یا چیز دیگر؟
پاسخ
همه ما وظیفه داریم برای اینکه از اعمال و عبادات خود نتیجه کامل را بگیریم، اعمال خود را در نهایت اخلاص انجام بدهیم و نگذاریم انگیزه های غیر الهی در کارهای ما وارد شود. قطعاً نفس انسان دوست دارد که دیگران او را در حال انجام کارهای نیک ببینند و او را بر این کار مدح نمایند، ولی یک انسان مخلص سعی میکند که با این خواسته نفس خود مبارزه نماید و اعمال خود را به نحوی انجام دهد که کسی متوجه نشود. اگر بعد از سعی و تلاش برای مخفی نگاه داشتن اعمال نیک و عبادات و دوری از مدح و تحسین مردم، دیگران متوجه کار او شدند و او نیز احیاناً تغییراتی در وجودش (ضربان قلب، رنگ صورت و...) ایجاد شود، گرچه بیشر این امور از نقصان معرفت انسان سرچشمه میگیرد ولی تا وقتی که نسبت به آن ترتیب اثری ندهد و به آن اعتنایی نکند به اخلاص او ضرری نخواهد زد. زیرا ما نسبت به امور غیر اختیاری تکلیفی نداریم، آنچه را که باید مد نظر داشته باشیم، وسوسه های شیطان در این موارد است که گاهی با فریب انسان، مانع کارهای خیر و عبادات میشود و وسوسه میکند که الان که این تغییرات در تو ایجاد شده، اعمالت ارزشی ندارد، آنها را کنار بگذار و... . باید توجه داشت که این وسوسه بسیار موذیانه و خطرناک است.[1]
مقاله ابطال نظریه اثرپذیری وحی از فرهنگ عصر نزول از دیدگاه ملاصدرا
مقاله علمی و پژوهشی " ابطال نظریه اثرپذیری وحی از فرهنگ عصر نزول از دیدگاه ملاصدرا " مقاله ای است در 20 صفحه و با 27 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به صدرالمتألهین، وحی، ثبوت، نبی، عقل فعّال، خیال، زبان، فرهنگ و سروش پرداخته شده است چکیده مقاله «وحی» حقیقت رازآلودی است که ازقلمرو اصطیاد عقل وحس استبعاد دارد؛ با اینحال برخی از روشنفکران معاصر درباره این حقیقت مرموز معتقدند وحی محصول تجربه دینی است و به شخصیت و قوه خیال پیامبر’ در تولید وحی موضوعیت و فاعلیت داده است. در این تحقیق، ابتدا تعریفی از وحی و فرهنگ و نوع مواجهه قرآن با فرهنگ عصر نزول ارائه میشود. سپس از منظر فلسفه صدرایی اثبات میشود که: اولاً: وحی تعینی پیشینی و ثابت در علم الهی و عالم عقل داشته و پیامبر تنها دریافتکننده و ابلاغکننده امین آن بدون تغییر در عالم حس بوده است. ثانیاً: قوه خیال پیامبر’ فقط قابل وحی و کاشف حقایق است، نه فاعل آن. ثالثاً: وحی در فرآیند تنزیل، متغیر و متأثر از هیچ امر خارجی مانند فرهنگ نیست. رابعاً: وحی حقیقتی فراتر از زمان و زبان بوده و همیشه دارای حجیت است؛ درنتیجه ایده برخی روشنفکران در مورد وحی، فاقد پشتوانههای عقلی و فلسفی صدرایی است و اصرار بر آن بیدلیل است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .
مقاله علمی و پژوهشی " نقد روششناسی نظریه علمای ابراربا تأکید برکتاب مکتب در فرآیند تکامل" مقاله ای است در 20 صفحه و با 41 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به علمای ابرار، روششناسی، غلو، تفویض، علم غیب، عصمت و ولایت تکوینی پرداخته شده است چکیده مقاله پژوهش حاضر، از طریق بررسی روششناسی نظریه علمای ابرار در کتاب مکتب در فرآیند تکامل، به نقد آن پرداخته است. ابتدا با بررسی دقیق مباحث این کتاب و شیوه ارجاع و استدلالی که مؤلف در اثبات نظر خود بهکار برده است، تبیینی از روش پژوهش ایشان ارائه و سپس اشکالات روش ایشان بررسی میشود. مؤلف این کتاب در روش تحقیق خود دچار برخی اشکالات کلّی است که مختص به علم خاصی نیست؛ ازجمله: عدم ذکر مستند در برخی مباحث مهم، تحلیل غیرروشمند، مغالطه در استفاده از منابع، کاربرد معیار غیرمعتبر و عدم تمایز بین اعتقادات امامان و برخی از عوام شیعه. علاوه بر آن، اشکالاتی در روششناسی کلامی، حدیثی، تاریخی و رجالی این نظریه مشهود است. بنابراین روششناسی این نظریه براساس روش متداول در هرکدام از علوم مذکور بررسی و اشکالات آن تبیین شده است. نتیجه آنکه، این نظریه ازجهت روش تحقیق دچار اشکال است و برآیند درستی بهدنبال ندارد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .
مقاله علمی و پژوهشی " بررسی نسبت طینت و اختیار با تکیه بر دیدگاه علامه طباطبایی و امام خمینی(ره)" مقاله ای است در 18 صفحه و با 24 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است
در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث طینت-اختیار- فطرت- سعادت- شقاوت- طباطبایی- امام خمینی(ره) پرداخته شده است
چکیده مقاله
اخبار مربوط به طینت به علت صعوبت و پیچیدگی، دارای تفاسیر مختلف و گاه متعارض با هم هستند. در این تحقیق تلاش شده ضمن واکاوی احادیث با توجه به سیر تاریخی آن و بررسی مختصر نظر پیشینیان و گزارش مفصل نظر علامه طباطبایی و امام خمینی(ره) به این مسأله پرداخته شود. علامه طباطبایی با دسته بندی اخبار طینت در پنج دسته با تحلیل فلسفی دقیق و بدیع اخبار طینت را تفسیر میکند و نظری نو در باب ذاتی بودن سعادت و شقاوت ارائه میکند. در طرف دیگر امام خمینی(ره) راه حل پیچیدگی اخبار طینت را تاویل آنها میداند. وی طینت را به مواد تشکیل دهنده انسان ارجاع میدهد که از پیش و بدو منعقد شدن نطفه که متاثر از نوع تغذیه والدین میداند به عنوان مبادی سعادت و شقاوت در سرنوشت انسان تاثیر دارند. امام(ره) ضمن رفع شبهه جبر، این مواد را در سرنوشت انسان دخیل و موثر دانسته، لکن سعادت و شقاوت را اموری اکتسابی میداند.
دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .
مقاله علمی و پژوهشی " بررسی رابطه سیروسلوک عرفانی امام خمینی و حاکمیت دینی " مقاله ای است در 21 صفحه و با 23 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث امام خمینی، اسفار اربعه، سیروسلوک، حق مقید، حق مطلق، ولایت و حکومت دینی پرداخته شده است چکیده مقاله در تلقی عمومی، طریق عارفان و منش سیاستمداران جمعناشدنی مینماید؛ آن یکی تحنّث و عزلت و دیگری رندی و زیرکی میطلبد. نه عارفان با خلوص خود، سیاستمداری موفق توانند بود و نه سیاستمداران به پاکی و زلالی، حکومتداری توانند کرد. این مقاله بر آن است تا با توصیف ویژگیهای مشی حکومتی عارفی واصل نشان دهد میتوان عادلانه حکومت کرد و بر معادلات جهان اثر گذاشت و درعینحال جز خدا را ندید و همه چیز را از او دانست. ضرورت کاوش در این موضوع بهلحاظ معرفی مدل آسمانی حکومت روشن است. مسئله مقاله حاضر بهلحاظ گونهشناسی (Typology)، توصیفی (Descriptive) است و در آن نسبت طریق عارفان و جایگاه حاکمیت دینی از منظر امام خمینی واکاوی میشود. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .
از اواخر خلافت عثمان (سال سی ام هجری) به بعد طیف جدیدی از اشراف در جهان اسلام به وجود آمدند، که با درآمدهای فراوان از خزانۀ دولت و بخششها و هدایای خلفا شروع به مال اندوزی کردند، در نتیجه این زندگی پر از تجمل، ره آوردی چون دنیاگرایی و لوازم آن را در پی داشت.
علاقمندیها:
برنامه نویسی کامپیوتر، مطالعه اخبار
موسیقی، سفر، مطالعه مقالات تخصصی، مطالعه وبلاگها و ...
با مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم برای بهتر باز شدن وبلاگ استفاده کنید:)
اين سايت حاصل تلاش شبانه روزي سيد محمد جواد حسيني ميباشد که بدون وابستگي مادي و معنوي به هيچ سازمان و نهاد و حزب و گروه سياسي فعاليت خود را ابتدا بر اساس قانون الهي و سپس قانون اساسي ايران بنا نهاده است. کليه هزينههاي اين سايت با هزينه شخصي پرداخت ميشود که اميدوارم از اين پس از طريق فروشگاه سايت و تبليغات تامين شود و همواره سعي ميکنم تا مطالب آموزشي جديد و خواندني را براي شما به ارمغان بياورم.
بازدید امروز : 912
بازدید دیروز : 1252
بازدید هفته : 3302
بازدید ماه : 11556
بازدید کل : 33719
تعداد مطالب : 5367
تعداد نظرات : 20
تعداد آنلاین : 1 تماس با من تلگرام تماس با من در اینستاگرام