وبگو | آموزش منوي کشويي با ul li و css


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ :
بازدید : 42
نویسنده : H O S S E I N I

صفحه ی اصلی سوالات

استفاده از ضمیر جمع در آیه ولایت

منبع: پایگاه حوزه

 سوال

چرا فعل آیه ولایت به صورت جمع آمده است مگر منظور حضرت علی (ع) نبوده است؟



:: موضوعات مرتبط: پرسش وپاسخ , ,
:: برچسب‌ها: استفاده از ضمیر جمع در آیه ولایت , پرسش وپاسخ ,
تاریخ :
بازدید : 17
نویسنده : H O S S E I N I

افتتاح گروه پرسش و پاسخ زیست شناسی

منظور از «کلمات» در« فَتَلَقَّی ءَادَمُ مِن رَّبِّهِ کلِمَتٍ...»

 منبع: پایگاه حوزه

 سوال

معنی و مفهوم کلمات در« فَتَلَقَّی ءَادَمُ مِن رَّبِّهِ کلِمَتٍ.....» چیست؟



:: موضوعات مرتبط: پرسش وپاسخ , ,
:: برچسب‌ها: منظور از «کلمات» در« فَتَلَقَّی ءَادَمُ مِن رَّبِّهِ کلِمَتٍ , , , » , پرسش وپاسخ ,
تاریخ :
بازدید : 82
نویسنده : H O S S E I N I

در مواردی که معصومین (ع) تفسیری برای آیه ای نموده باشند، آیا دیگران حق اظهار نظر دیگری در همان مورد را دارند؟

منبع: پایگاه حوزه

 سوال

حدیثی در کافی وجود دارد که می گوید دانش صحیح تفسیر تنها در دست امامان است؛ این در ذهن من سؤالی را ایجاد کرده است و آن اینکه:



:: موضوعات مرتبط: پرسش وپاسخ , ,
:: برچسب‌ها: پرسش وپاسخ , در مواردی که معصومین (ع) تفسیری برای آیه ای نموده باشند، آیا دیگران حق اظهار نظر دیگری در همان مورد ,
تاریخ :
بازدید : 48
نویسنده : H O S S E I N I

اسامی امامان در قرآن مجید,دلایل عدم اشاره به اسامی امامان در قرآن مجید

سوال

حدیثی در اصول کافی وجود دارد که می گوید: دانش صحیح تفسیر تنها در دست امامان است؛ این در ذهن من سؤالی را ایجاد کرده است و آن اینکه:

 پاسخ

 قبل از پاسخ به سؤال فوق متذکر می گردیم که منظور از “تفسیر“ ، بیان معانی و مقاصد آیات کریمه است که با استمداد از تدبر و استنطاق معنی آیه ای از مجموع آیات مربوطه و استفاده از روایات معتبر در صورت امکان، تحقق می پذیرد، بنابراین در اینجا نظری به بطون قرآن که جز از راه تأویل بدان راهی نیست، نداریم.



:: موضوعات مرتبط: پرسش وپاسخ , ,
:: برچسب‌ها: آیا غیر معصومین (ع) نیز می توانند قرآن را تفسیر نمایند؟ , پرسش وپاسخ ,
تاریخ :
بازدید : 52
نویسنده : H O S S E I N I

طرح «رسم» ابرار از ابتدای شهریور اجرا می شود

منظور از ابرار که در قرآن ذکر شده، چه کسانی هستند؟

منبع: پایگاه حوزه

 سوال

منظور از ابرار که در قرآن ذکر شده، چه کسانی هستند؟



:: موضوعات مرتبط: پرسش وپاسخ , ,
:: برچسب‌ها: منظور از ابرار که در قرآن ذکر شده , چه کسانی هستند؟ , پرسش وپاسخ ,
تاریخ :
بازدید : 47
نویسنده : H O S S E I N I

https://shamiim.ir//Portals/0/Images/1_1_20a37b48d25c1.jpg

منظور از عالین در قرآن

منبع: پایگاه حوزه

 سوال

خداوند در سوره ص به ابلیس می فرماید: تو تکبر نمودی یا از عالین هستی منظور از عالین چیست؟

 پاسخ

 خداوند در سوره ص می­فرماید: * قالَ یا إِبْلیسُ ما مَنَعَکَ أَنْ تَسْجُدَ لِما خَلَقْتُ بِیَدَیَّ أَسْتَکْبَرْتَ أَمْ کُنْتَ مِنَ الْعالینَ* [i] گفت: «ای ابلیس! چه چیز مانع تو شد که بر مخلوقی که با قدرت خود او را آفریدم سجده کنی؟! آیا تکبّر کردی یا از برترینها بودی؟! (برتر از اینکه فرمان سجود به تو داده شود!)»

 



:: موضوعات مرتبط: پرسش وپاسخ , ,
:: برچسب‌ها: منظور از عالین در قرآن , پرسش وپاسخ ,
تاریخ :
بازدید : 44
نویسنده : H O S S E I N I

علت خلقت جهان,علل خلقت جهان

علت اینکه در آیه 29 سوره بقره خلقت آسمان بعد از خلقت زمین آمده است

 منبع: پایگاه حوزه

 سوال

چرا در آیه 29 سوره بقره ابتدا گفته شده موجودات به وجود آمده سپس آسمان ها؟

 پاسخ

 

در آیه 29 سوره بقره، چنین آمده است: « هُوَ الَّذی خَلَقَ لَکُمْ ما فِی اْلأَرْضِ جَمیعًا ثُمَّ اسْتَوی‏ إِلَی السَّماءِ فَسَوّاهُنَّ سَبْعَ سَماواتٍ وَ هُوَ بِکُلّ‏ِ شَیْ‏ءٍ عَلیمٌ   او خدایی است که همه آنچه را (از نعمتها) در زمین وجود دارد، برای شما آفرید؛ سپس به آسمان پرداخت؛ و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود؛ و او به هر چیز آگاه است.» 



:: موضوعات مرتبط: پرسش وپاسخ , ,
:: برچسب‌ها: علت اینکه در آیه 29 سوره بقره خلقت آسمان بعد از خلقت زمین آمده است , پرسش وپاسخ ,
تاریخ :
بازدید : 52
نویسنده : H O S S E I N I

نقد دو مقاله «بیگ بنگ در قرآن»و «قرآن و پیدایش جهان، قضیه پدید آمدن کائنات از دود»

مدت خلقت جهان هستی در قرآن کریم

منبع: پایگاه حوزه

 سوال

در تمامی آیات اشاره شده است که خداوند جهان هستی را در 6 روز خلق کرده است پس چرا در آیه 9 الی 12 سوره فصلت گفته شده است در 8 روز؟

 پاسخ

 در تمامی آیات (در هفت مورد) خداوند خلقت جهان را در 6 روز بیان کرده و تنها در آیات سوره فصلت، خلقت جهان را مجموعا در هشت روز بیان کرده است. مراد قرآن مجید از «روز»، 24 ساعت نیست. زیرا «یوم» در زبان عربی دارای معانی وسیعی است و یکی از معانی آن دوران است. چنانچه در تفسیر قمی آمده است:

«شش روز یعنی شش وقت» [1]

و این معنی با یافته های علمی روز که بیلیاردها سال را برای به جود آمدن زمین و آسمان لازم می داند بسیار مناسب و بلکه مطابق است. بنابراین «روز» در این آیات شریفه به معنی «دوران» یا «دوره» است، یعنی زمین و آسمان در طی شش دوره یا هشت دوره خلق شده اند.

اما این که چرا در آیات سوره فصلت خلقت آسمان را در هشت دوره می داند، مفسرین فرموده اند منظور از اربعه ایام (چهار دوره) تتمه چهار روز (دوره) است به این ترتیب که در دو روز اول از این چهار روز، زمین آفریده شده و در دو روز بعد سایر خصوصیات زمین، خلقت آسمان ها نیز در دو روز انجام شده است که مجموعا شش روز (دوره) است. نظیر این تعبیرات در زبان عربی و فارسی نیز فراوان است. مثل این که گفته می شود:

« از اینجا تا مکه ده روز راه است و تا مدینه پانزده روز.» یعنی پنج روز فاصله مکه و مدینه است و ده روز فاصله اینجا تا مکه.

بنابر این تفسیر بین این دو دسته آیات موافقت ایجاد می شود و آیات سوره فصلت به بیان دیگری همان شش روز را بیان می کند. مخصوصا که در آیات سوره فصلت، عدد هشت نیامده است بلکه به صورت مرحله 2 و 4 و 2 آمده است، این تفسیر خوبی است. [2]



[1] - تفسیر القمی، ذیل سوره حدید، ج 2، ص 350.

[2] - تفسیر نمونه، ج 20، ص 224.



:: موضوعات مرتبط: پرسش وپاسخ , ,
:: برچسب‌ها: مدت خلقت جهان هستی در قرآن کریم , پرسش وپاسخ ,
تاریخ :
بازدید : 43
نویسنده : H O S S E I N I

اعداد و شمارش در قرآن

دیدگاه قرآن نسبت به زمان و اعداد

منبع: پایگاه حوزه

 سوال

آیا اعداد ازلی می باشند؟ منظور قرآن از خلقت شش روزه زمین چیست؟ سعد و نحس بودن اعداد حقیقت دارد؟

پاسخ

 1- اعداد امور واقعی نیستند تا در ازلی و ابدی بودن آنان بحث شود، بلکه معانی اعتباری هستند که معدود منشأ انتزاع آنان قرار می گیرند و می توان بدون توجه به منشأ انتزاع بر اعداد افزود. [1]

2- شما این گونه سؤال را طرح کنید که مگر شبانه روز بر اساس چرخش زمین بر گرد خورشید فراهم نمی آید؟ پس قبل از خلقت زمین و خورشید که شبانه روزی وجود نداشت تا...، در جواب می گوییم که مراد از شش روز در قرآن کریم شش دوره است نه شش شبانه روز.

3- سعد و نحس ایام مربوط به حوادث تلخ و شیرینی است که در آن ایام رخ داده است و خود ایام حامل سعد و نحس نیستند و آیه قرآن کریم به این معنا اشارت دارد. [2]



[1] تفسیر موضوعی جهان در قرآن، زمان خلقت آسمان و زمین کتاب معارف قرآن ( آیت الله مصباح یزدی).ص 241.

[2] نک: قرآن کریم، تفسیر موضوعی، تفسیر موضوعی، زمانها و مکان ‹آیا بعضی از روزها نحس و شوم است و بعضی دیگر ...›المیزان ج 19 ص 106.



:: موضوعات مرتبط: پرسش وپاسخ , ,
:: برچسب‌ها: دیدگاه قرآن نسبت به زمان و اعداد , پرسش وپاسخ ,
تاریخ :
بازدید : 45
نویسنده : H O S S E I N I

نظر قرآن پیرامون نظریه تکامل داروین چیست؟

منبع: پایگاه حوزه

 سوال

لطفا نظر خود را در مورد نظریه ی داروین پیرامون تکامل بفرمایید، چون من شنیده ام که آقای مشکینی آن را قبول دارند ، آیا این نظر بر خلاف قرآن نیست؟



:: موضوعات مرتبط: پرسش وپاسخ , ,
:: برچسب‌ها: نظر قرآن پیرامون نظریه تکامل داروین چیست؟ , پرسش وپاسخ ,
تاریخ :
بازدید : 80
نویسنده : H O S S E I N I

انسان و نظریه تکامل داروین

قرآن و نظریه داروین

منبع: پایگاه حوزه

 سوال

لطفا نظر خود را در مورد نظریه داروین و در مورد تکامل بیان بفرمائید؟ چون که شنیده ام آیت الله مشکینی آنرا قبول دارند و به نظر من این نظریه خلاف قرآن است.



:: موضوعات مرتبط: پرسش وپاسخ , ,
:: برچسب‌ها: قرآن و نظریه داروین , پرسش وپاسخ ,
تاریخ :
بازدید : 70
نویسنده : H O S S E I N I

کروی بودن زمین و قرآن

منبع: پایگاه حوزه

 سوال

چگونه می توان از آیه « فَلا أُقْسِمُ بِرَبّ‏ِ الْمَشارِقِ وَ الْمَغارِبِ » پی به کروی بودن زمین برد؟



:: موضوعات مرتبط: پرسش وپاسخ , ,
:: برچسب‌ها: کروی بودن زمین و قرآن , پرسش وپاسخ ,
تاریخ :
بازدید : 42
نویسنده : H O S S E I N I
جنین پسر در کدام سمت رحم,معجزه قرآن جنین پسر در کدام سمت رحم
 
سوال

با این که می دانیم مرکز تولید نطفه در مرد بیضه و در زن تخمدان است چگونه در آیه (یخرج من بین صلب والترائب(، مرکز تولید نطفه را بین صلب و ترائب شمرده است؟

 



:: موضوعات مرتبط: پرسش وپاسخ , ,
:: برچسب‌ها: معجزه قرآن از نظر جنین شناسی , پرسش وپاسخ ,
تاریخ :
بازدید : 41
نویسنده : H O S S E I N I

معنای و مفهوم روح در آیه 17 سوره مریم

 منبع: پایگاه حوزه

 سوال

در سوره مریم آیه 17آمده ما روح خود را بر مریم فرستادیم منظور از روح چیست؟



:: موضوعات مرتبط: پرسش وپاسخ , ,
:: برچسب‌ها: معنای و مفهوم روح در آیه 17 سوره مریم , پرسش وپاسخ ,
تاریخ :
بازدید : 38
نویسنده : H O S S E I N I

خودسازی و تهذیب نفس در قرآن

مفهوم نفس در قرآن

منبع: پایگاه حوزه

 سوال

مفهوم نفس در قرآن چیست؟

 پاسخ

 معانی نفس از دیدگاه قرآن :

 


:: موضوعات مرتبط: پرسش وپاسخ , ,
:: برچسب‌ها: مفهوم نفس در قرآن , پرسش وپاسخ ,
تاریخ :
بازدید : 103
نویسنده : H O S S E I N I

روانشناسی اسلامی (41) دیدگاه قرآن و احادیث در مورد حقیقت روح

روح از نظر قرآن

 منبع: پایگاه حوزه

 سوال

از نظر قرآن روح چه حقیقتی است؟

 پاسخ

 کلمه روح به طوری که در لغت معرفی شده به معنای مبدأ حیات است که جاندار به وسیله آن قادر بر احساس و حرکت ارادی می شود. و چه بسا هم مجازاً در اموری که به وسیله آنها آثار نیک و مطلوبی ظاهر می شود استعمال می



:: موضوعات مرتبط: پرسش وپاسخ , ,
:: برچسب‌ها: روح از نظر قرآن , پرسش وپاسخ ,
تاریخ :
بازدید : 96
نویسنده : H O S S E I N I

در زیارت اربعین منظور از قتیل العبرات چیست ؟

در زیارت اربعین منظور از قتیل العبرات چیست ؟

قتیل العبرات صفتی که از امام حسین‌(ع) نقل شده و ایشان به خود استناد داده‌اند، از جمله فرمود :أَنَا قَتِیلُ الْعَبْرَةِ لَا یَذْکُرُنِی مُؤْمِنٌ إلا استعبر، من کشته شده‌ اشک هستم؛ هیچ مؤمنی مرا یاد نمی‌کند، مگر این‌که در مصیبتم اشک می‌ریزد.کلمه‌ استعبر به معنای جاری شدن اشک است. اما به ‌کار گیری العبرة به صورت جمع؛ یعنی «أنا قتیل العبرات» در منابع حدیثی از امام حسین(ع) یافت نشد، بلکه امامان(ع) به ایشان لقب قتیل العبرات را داده‌اند. به عنوان نمونه، در زیارت اربعین از امام صادق(ع) نقل شده است: « السَّلَامُ عَلَى ... وَ قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ».همچنین در روایت دیگری به ‌صورت مفرد نیز به ایشان خطاب شده است؛ امیر المؤمنین علی‌(ع) خطاب به امام حسین‌(ع) فرموده‌اند: «یا عبرة کل مؤمن»؛ ای اشک هر مؤمن.اما در باب معنای کشته شده اشک‌ها؛ معنای این تعبیر اینست که؛ امام کشته شده‌ای است که مؤمن یا هر شخص آزاده‌ای این مصیبت را بشنود، محزون و گریان شود و اشک‌هایش جاری گردد. عالمان نیز چنین معنایی را برای این تعبیر آورده‌اند؛ مانند طریحی می‌گوید: معنای أنا قتیل العبره این است که این مصیبت وقتی بر کسی ذکر شود، آن شخص حالت حزن و اندوه را به خود می‌گیرد و اشک می‌ریزد. علامه مجلسی می‌گوید: قتیل العبرات؛ یعنی کشته‌ای که اشک‌ها برای آن جاری می‌شود. 


منبع : پایگاه عرفان

 



:: موضوعات مرتبط: پرسش وپاسخ , ,
:: برچسب‌ها: در زیارت اربعین منظور از قتیل العبرات چیست ؟ , پرسش وپاسخ ,
تاریخ :
بازدید : 67
نویسنده : H O S S E I N I

آیا خود ارضایی و استمنا از نگاه علم طب مضر و از نظر شرع، حرام است؟

آیا خود ارضایی و استمنا از نگاه علم طب مضر و از نظر شرع، حرام است؟

یکی از بیمارهای اخلاقی و انحرافات جنسی بنام استمناء یا خود ارضایی است که عده ای بدون آگاهی از عواقب خطرناک آن مبتلا شده اند و هر روز که بر آنها  می گذرد چند قدم به نقطه فنا و نیستی سرمایه های جسمی و روحی خود نزدیک‌تر می‌شوند که به طور اجمالی به حقیقت و ماهیت شوم و ویرانگر استمنا (خودارضایی) از نظر اسلام و روانشناسی می پردازیم تا قدمی در روشنگری نسل جوان جامعه برداشته باشیم.

 



:: موضوعات مرتبط: پرسش وپاسخ , ,
:: برچسب‌ها: آیا خود ارضایی و استمنا از نگاه علم طب مضر و از نظر شرع، حرام است؟ , پرسش وپاسخ ,
تاریخ :
بازدید : 79
نویسنده : H O S S E I N I

آیا خود ارضایی و استمنا از نگاه علم طب مضر و از نظر شرع، حرام است؟

آیا خود ارضایی و استمنا از نگاه علم طب مضر و از نظر شرع، حرام است؟

یکی از بیمارهای اخلاقی و انحرافات جنسی بنام استمناء یا خود ارضایی است که عده ای بدون آگاهی از عواقب خطرناک آن مبتلا شده اند و هر روز که بر آنها  می گذرد چند قدم به نقطه فنا و نیستی سرمایه های جسمی و روحی خود نزدیک‌تر می‌شوند که به طور اجمالی به حقیقت و ماهیت شوم و ویرانگر استمنا (خودارضایی) از نظر اسلام و روانشناسی می پردازیم تا قدمی در روشنگری نسل جوان جامعه برداشته باشیم.

 



:: موضوعات مرتبط: پرسش وپاسخ , ,
:: برچسب‌ها: آیا خود ارضایی و استمنا از نگاه علم طب مضر و از نظر شرع، حرام است؟ , پرسش وپاسخ ,
تاریخ :
بازدید : 81
نویسنده : H O S S E I N I

اگر همه چیز آفریده خدا است، پس خدا آفریده کیست؟

بی‌نیاز بودن خداوند از علّت، تخصیص و استثنا در قاعده عقلی (هر معلولی علّت می‌خواهد) نیست؛ زیرا خداوند معلول نیست تا نیاز به علّت داشته باشد.
اگر همه چیز آفریده خدا است، پس خدا آفریده کیست؟

اوّلاً: عین این اشکال به مادّیون و کسانی که منکر وجود خدا هستند نیز بر می‌گردد. اگر مادّیون سؤال کنند که مبدأ آفرینش کیست؟ ما در جواب می‌گوییم: «مبدأ آفرینش موجودی است با شعور که در تمام کارهای خود از دقیق‌ترین هدف‌ها و نقشه‌ها برخوردار است و تمام افعال خود را بر اساس حکمت انجام می‌دهد» اما منکر خداوند می‌گوید: «مبدأ آفرینش مادّه است.»

 

 



:: موضوعات مرتبط: پرسش وپاسخ , ,
:: برچسب‌ها: اگر همه چیز آفریده خدا است، پس خدا آفریده کیست؟ , پرسش وپاسخ ,
تاریخ :
بازدید : 96
نویسنده : H O S S E I N I

منظور از توحید در خالقیت چیست؟

خالق بودن موجود دیگر چنانچه به اذن و قدرت خداوند باشد با این توحید منافات ندارد کما این که تمام افعال و آثار موجود نیز به اذن و قدرت او است؛ این خداوند است که سببیت سوزاندن را به آتش داده است و آتش به اذن او می‌سوزاند.
منظور از توحید در خالقیت چیست؟

منظور از توحید در خالقیت که بخشی از توحید افعالی است این است که در عالم هستی تنها یک خالق وجود دارد. همه موجودات امکانی و افعال و آثار آن‌ها، مخلوق خدای یکتا هستند. حتّی افعال و کارهای انسان مثل حرف زدن و راه رفتن آن‌ها نیز به طور غیر مستقیم مخلوق خداوند است.

 

 



:: موضوعات مرتبط: پرسش وپاسخ , ,
:: برچسب‌ها: منظور از توحید در خالقیت چیست؟ , پرسش وپاسخ ,

صفحه قبل 1 صفحه بعد

آپلود عکس" />
علاقمندیها: برنامه نویسی کامپیوتر، مطالعه اخبار موسیقی، سفر، مطالعه مقالات تخصصی، مطالعه وبلاگها و ... با مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم برای بهتر باز شدن وبلاگ استفاده کنید:) اين سايت حاصل تلاش شبانه روزي سيد محمد جواد حسيني مي‌باشد که بدون وابستگي مادي و معنوي به هيچ سازمان و نهاد و حزب و گروه سياسي فعاليت خود را ابتدا بر اساس قانون الهي و سپس قانون اساسي ايران بنا نهاده است. کليه هزينه‌هاي اين سايت با هزينه شخصي پرداخت مي‌شود که اميدوارم از اين پس از طريق فروشگاه سايت و تبليغات تامين شود و همواره سعي مي‌کنم تا مطالب آموزشي جديد و خواندني را براي شما به ارمغان بياورم.

سایت خوبه؟؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 100
بازدید دیروز : 16
بازدید هفته : 116
بازدید ماه : 937
بازدید کل : 4955
تعداد مطالب : 5367
تعداد نظرات : 20
تعداد آنلاین : 1

تماس با من تلگرام تماس با من در اینستاگرام

بازديد امروز: 100

بازديد ديروز: 16

بازديد هفته: 116

بازديد کل: 937

تعداد مطالب: 5367

گوگل امروز : 10

گوگل ديروز: 2

بازديد ماه: 937

آي پي ديروز : 5

آي پي امروز: 5

بازديد سال: 4955

RSS

Powered By
loxblog.Com