نقش مردم در نسبت با موعود آخرالزمان و ظهور منجی آخرین
در محضر آیت الله محمّدعلی گرامی در شماره پیشین ، قسمت اول از گفتگو با «آیت الله محمدعلی گرامی » از استادان حوزه علمیه قم و از شاگردان حضرت امام خمینی قدس سره را که در برگیرنده موضوع «غیبت حضرت صاحب الزمان(ع)» و «جایگاه امام معصوم در نسبت با کل هستی » بود حضور خوانندگان موعود تقدیم کردیم.
توحش جزء مبانی اعتقادی تکفیری ها است که آن را اجرای نیز می کنند. با این اقدامات می خواهند مخالفان خود را ترسانده تا نتوانند جلوی آن ها بایستند. حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، کارشناس مذاهب اسلامی ، درباره منشأ رفتار تکفیری ها با اسرا به ویژه جدا کردن سر از تنشان خاطرنشان کرد: در آموزه های دینی چیزی با عنوان رفتار ناجوانمردانه با اسرا نداریم.
انديشه مهدويت، از زمان پيامبر(ص) و امامان(ع) تاكنون، همواره در جامعه اسلامى راسخ و پويا بوده است. اين واقعيت به گونه اى در جامعه اسلامى مشهور شده است كه كسى نمىتواند به سادگى منكر آن شود. متأسفانه اين امر در طول تاريخ، دچار آسيبهايى، از جمله مدعيان دروغين شده است. همين امر، دستاويزى براى برخى از به اصطلاح روشنفكران وهابى و غير وهابى شده، تا اصل مهدويت و اعتقاد به مهدى موعود(عج) را زير سؤال برند.
در حوالی سال 140 ق. در زمان خلافت منصور عبّاسی، محمّد نفس زكیّه از بزرگان سادات حسنی كه قبلاً از او یاد شد، در «مدینه» قیام كرد و چون هم نام پیامبر(ص) و نام پدرش، عبدالله بود، نام خود را به عنوان مهدی بر سر زبان ها انداخت و پدرش نیز
در ترویج آن نقش مهمّی ایفا كرد.(11) دامنة انقلاب او گسترش یافت و حكومت منصور را به وحشت انداخت.
چنان كه گذشت چون مهدویّت یك امر پذیرفته شده در جامعة اسلامی بوده، در تاریخ، گاهی توسط برخی از فرصت طلبان مورد سوءاستفاده قرار گرفته است.
در این میان، گرچه توسط داعیه داران از سران علویان و فاطمیان مانند محمّدبن حنفیّه و محمّد نفس زكیّه(6) به حكم انتساب به دودمان نبوی و انطباق بعضی از مشخّصات آنها با مهدی منتظَر، مورد بهره برداری قرار گرفته است یا طرفداران آنها چنین اعتقادی درباره ی آنها داشته اند ـ كه در ادامه به بعضی از آنها اشاره خواهد شد ـ و گرچه بعضی از خلفای اموی را هم گاهی مهدی می نامیدند،
به گزارش شيعه آنلاين، باز هم ادعاي ظهور امام زمان عليه السلام توسط يک شياد! فردي که خود را قاصد خبر مهمي درخصوص آخرالزمان ميداند، با سفر به نقاط مختلف کشور درصدد ابلاغ اين پيغام به ساکنان مناطق مختلف است. روزنامه «جمهوری اسلامی» با اعلام این خبر در ستون جهت اطلاع خود نوشت: "م. س" به تازگي با لباس عربي و سربند سبز رنگ به ديدار يکي از مسئولان ارشد استان فارس رفته و اطلاعيهاي با مضمون مژده ظهور ولي عصر(عج) به همه مسلمين جهان را به اين مسئول تحويل داده و خود را يکي از نواب آن حضرت معرفي کرده است! اين مدعي، اصالتاً اهل تبريز است و در گذشته نيز به دليل طرح چنين ادعايي تحت پيگرد قانوني بود اما وي با سفر به نقاط مختلف کشور قصد انتشار اطلاعيه مژده ظهور حضرت مهدي(عج) را دارد. وي که لقب "خبرنگار اسلام" را براي خود برگزيده است با نصب پرچم سبز رنگي در محل سکونت خود که بر روي آن جمله "آخرالزمان خبرنگار ديني اسلام است" نوشته شده است به ترويج خرافات و مسائل موهن درخصوص حضرت حجت(عج) پرداخته و متاسفانه مريداني را نيز براي خود ترتيب داده است.
دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهلبیت(ع) در مورد منشاء جریان های تکفیری اظهار کرد: جریان داعش و گروه های تکفیری، تکامل یافته همان سلفی های جهادی و وهابیت های تکفیری هستند، به این معنا که افکار و اندیشه ابن تیمیه به عنوان پیشوای مدعی سلفیت(در قرن هفتم) و محمد بن عبدالوهاب(در قرن دوازدهم) همان مبارزه با معارف اسلام ناب و مکتب اهل بیت(ع) توسط این گروه ها در حال انجام است.
حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی با اشاره به اینکه جهت گیری ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب، مبارزه با این تفکر ناب اسلامی مجسم در مکتب اهل بیت(ع) بود، تصریح کرد: همراه با این اندیشه، مباحث دیگری همچون توحید و شرک، امر به معروف و نهی از منکر، توسل و شفاعت و ... نیز توسط این افراد و جریان ها مطرح می شود و در نهایت عقبه فکری این دو نفر نیز به همان گروه خوارج صدر اسلام و امویان بر می گردد.
نقش محوری شبکه وکلای امام عسکری(ع) در زمینهسازی عصر غیبت
حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع)در گفتگو با موعود گفت: امامان معصوم(ع) بر اساس حدیث ثقلین پس از پیامبر(ص) عهده دار تدوام رسالت تبلیغ دین و تربیت انسان ها شدند.
وی افزود: هر یک از معصومین(ع) ما در شرایط خاصی رسالت خود را با مجاهدت های بسیار برای حفظ دین انجام دادند، دوران ۲۵۰ ساله امامان معصوم(ع) به درخت تنومندی شبیه است که هریک از این ائمه بزرگوار این درخت را شاخ و برگ دادند تا معارف دینی و اعتقادات شیعیان محکم و پایدار بماند. جعفری فراهانی اظهار کرد: امام حسن عسکری(ع) هم در شرایط دشوار خلفای عباسی و شرایط پیچیده سیاسی و اجتماعی آن زمان با وجود توطئه های خلفای عباسی و محدودیت هایی که داشتند، برای ترویج اسلام واقعی تلاش های فراوانی کردند.
داعش با تمسک به روایات دروغین خود را برترین مسلمانان می دانند و معتقدند درگیری و دشمنی اصلی آنها با دشمن بعید یعنی جهان کفر و مسیحیت است و دشمن قریب خود یعنی شیعیان را هم رافضه می خوانند و مدعی هستند آخرالزمان در حال فرا رسیدن است.
حجت الاسلام والمسلمین عباس جعفری فراهانی، دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه مهدویت موضوعی است که مورد بحث و تایید تمام مذاهب و ادیان آسمانی و غیرآسمانی است، اظهار کرد: آخرالزمان و مهدویت از یک منظر نظریه، عقلانی و انسانی است، به این معنا که معمولاً انسان ها با مجموعه ای از مشکلات فکری، دنیایی و ... روبرو هستند و زمانی که مشکلی برای آنها ایجاد می شود، به دنبال یک منجی، ناصر و نجات دهنده می گردند و این در زمره حوادث و مشکلات اجتماعی که سختی های بسیاری را برای مجموعه انسان ها ایجاد کند، وبژه تر است، در این مواقع، انسان ها به دنبال منجی بزرگتری می گردند.
نقش مردم در نسبت با موعود آخرالزمان و ظهور منجى آخرين
در محضر آيت الله محمّدعلى گرامى
قطعا آمادگى مردم دخيل است. بايد پيش از هر چيز يك پذيرش عمومى مهيا باشد. عدالت آن بزرگوار، چيزى نيست كه حتى گروههايى از خواص مردم تحمل آن را داشته باشند. اين ماجرا در تاريخ تكرار شده است. در زمان حكومت حضرت على (ع) بسيارى از نزديكان امام از عدالت آن حضرت به سمت معاويه فرارى شدند. در روايت است كه وقتى حضرت ظهور مى كند، خداوند دست ايشان را بر سر مردم مى گذارد و عقول آنها را به كمال مى رساند.
موعود: نقش مردم در ايجاد زمينه غيبت حضرت ولى عصر (ع) چگونه است؟ به بيان ديگر آيا عدم حضور امام ميان مردم، معلول عدم آمادگى و شايستگى مردم است يا ريشه در مشيت الهى دارد؟
آيت الله گرامى: قطعا آمادگى مردم دخيل است. بايد پيش از هر چيز يك پذيرش عمومى مهيا باشد. عدالت آن بزرگوار، چيزى نيست كه حتى گروههايى از خواص مردم تحمل آن را داشته باشند. اين ماجرا در تاريخ تكرار شده است. در زمان حكومت حضرت على (ع) بسيارى از نزديكان امام از عدالت آن حضرت به سمت معاويه فرارى شدند. در روايت است كه وقتى حضرت ظهور مى كند، خداوند دست ايشان را بر سر مردم مى گذارد و عقول آنها را به كمال مى رساند.
مصاحبه خبرگزاری فارس با استاد اسماعیل شفیعی سروستانی به مناسبت نیمه شعبان در میانه مجموعه آثار سینمایی آخرالزمانی، سازمانها یا اقوامی را به عنوان منجی و نجاتبخش معرفی میکنند و دیگر اینکه اشخاص، کشورها و اقوامی را متهم کردند و به عنوان عامل بحران و بحرانسازی معرفی میکنند
خبرگزاری فارس- گروه قرآن و فعالیتهای دینی- آزاده لرستانی: کافی است به حوادث ناگوار این چند دهه اخیر نگاهی بیندازیم. سیل، زلزله، قتل و کشتار مسلمانان و جنگ و خونریزی در نقاط مختلف جهان و اتفاقات اخیری که در یک سال گذشته رخ داده، موجب شده که هر از گاهی در ذیل مطالب فضای مجازی و حتی در دنیای واقع، این حوادث را به مسائل آخرالزمان گره بزنند. در این میان ارائه آثار هنری در قالب مفاهیم آخرالزمانی از سوی غرب و تلاش آنها برای القای آن در جوامع شرقی و مسلمان اذهان را متوجه این موضوع میکند که اساساً آخرالزمان نزدیک است و جهان در آستانه نابودی است. در این اثنا شیوع ویروس کرونا در بیشتر نقاط جهان و عدم توانایی بشر در کنترل آن تاکنون مزید بر علت شده و سؤالهای زیادی را فراروی ما قرار میدهد
محمد بن حنفیه در دیدگاه برخی از مردم، همان ویژگی هایی را داشت که در احادیث نقل شده بود. مثلاً نام او محمد و کنیه اش، ابوالقاسم بود. علاوه بر آن با صدور اجازه نامه ای به مختار، ظاهراً انتقام امام حسین (ع) را نیز ستاند. همین موضوعات برخی مردم را دور او جمع کرد، با اینکه خود ابن حنفیه، هیچ ادعایی نداشت.
نخستین فرقه ای که صفوف منظم شیعیان را دو پاره کرد، فرقه ی «کیسانیه» بود که در زمان امام سجاد (ع) ایجاد شد. آنها معتقد بودند که محمد بن حنفیه، فرزند امام علی (ع)، مهدی منتقم است.
اهمیت شناخت عقاید باطل و ضاله این فرقه و دست های پشت پرده شکل گیری و حیات آن زمینه ای را فراهم آورد تا شبستان در سلسله مباحث مرتبط، نحوه شکل گیری این فرقه که ادعای دین بودن را دارد، عقاید و هر آنچه را که ذهن مخاطب برای شناخت آن نیاز دارد، به بحث و بررسی بگذارد. گفتنی است که تمامی استنادات این سلسله نوشتارها مبتنی بر کتاب های معتبر بهایی است.
استعمار همواره برای تحریف عقاید مسلمانان به ویژه شیعیان توطئه ای در آستین داشته، چراکه به این اصل باور دارد که نمی توان اسلام و مسلمین را به زانو درآورد مگر آنکه میان آنها تفرقه ایجاد شود و اعتقادات اصلی آنها تحریف و تضعیف گردد! از این رو از دیرباز با اقداماتی همچون اختلاف افکنی میان مسلمانان و بدتر از آن فرقه سازی سعی کرده تا باورهای اصیل مسلمانان را زیرسوال ببرد. این تلاش در قرون معاصر به ویژه از عهد ناصری شدت و جدیت بیشتری به خود گرفت و در ایجاد دو فرقه بابیه و بهاییه به اوج رسید. فرقی انحرافی که می کوشد عقاید خرافی و باطل خود را تسری دهد و با وجود آنکه تبلیغ از محرمات این فرقه ضاله به شمار می رود اما امروز آنها با حمایت صهیونیزم جهانی از هیچ تلاشی برای تبلیغ و ترویج عقاید باطل خود فروگذار نمی کنند.
سیدکاظم رشتی که تعداد زیادی از مردم را به سمت خود جذب کرده بود در اواخر عمر خود طی سخنانی در حضور گروهی از مریدانش اعلام می دارد که بزودی حضرت صاحب الزمان یا به قول پیروان فرقه شیخیه، «رکن رابع» ظهور خواهد کرد و خود اداره امور مسلمین و جهان را به دست خواهد گرفت و جهان را به سمت قسط و عدل رهبری خواهد کرد. پس از فوت سید کاظم رشتی ، شاگردان وی به دنبال رکن رابع یعنی همان شیعهی کامل می گشتند.
حضرت آیت الله مصباح یزدی در سخنانی در اردیبهشت سال جاری با انتقاد از سخن برخی از مسئولین مبنی بر اینکه امام زمان(ع) جامعه را اداره میکنند پس نیازی به واسطه و نایب نیست، بیان داشت: اگر این تفکر در جامعه رواج یابد و کسی که این تفکر را رواج میدهد، قدرت در اختیار داشته باشد و به احتمال ۹۹ درصد کمکهای خارجی نیز ضمیمه آن شود، چه شرایطی در جامعه به وجود میآید؟ اگر این جریان ادامه یابد و یک روز دیدیم که سید علی محمد باب دیگری به دست خودمان و با ثمره خون شهیدان و مقاومتهای فراوان به وجود آمده است،تعجب نکنیم. این سخن حکیمانه نگارنده را برآن داشت تا نگاهی گذارا و تاریخی بر چگونگی روند شکل گیری تفکر بابیت و حرکت علی محمد شیرازی به سمت ادعای دروغین مهدویت داشته باشد.
از آن روی که واژهِ مقدس"باب" (با تعابیر مختلف دیگری که دارد) دستاویزی برای ادعاهای ناصواب عده ای در طول تاریخ مسلمانان به ویژه در قرن سیزدهم گشته و گمراهی و ارتداد بسیاری را به دنبال داشت، در این مقاله به بازخوانی مسألهِ "باب" و مدعیان و مصادیق راستین آن پرداخته، تعدادی از مدعیان دروغین"بابیت" در عصر حضور و غیبت معرفی گردیده اند.
موضوع مهدویّت پتانسیل فوقالعادّه قویای دارد که در دورههای مختلف مورد سوء استفادۀ طمّاعانی قرار گرفته که آن را به نفع خود مصادره کردهاند. مشهورترین حالت این ماجرا را در جریان مهدی سودانی میتوان دید که با استفاده از این پتانسیل فوقالعادّه مدّتها مقابل استعمار انگلیس ایستاد و به اهداف خود نائل شد.
محمود مطهّرینیا
یکی از ابزارهای کهن و قدیمی شیطان استفاده از ابزار بدلسازی و نسخۀ بدل حقایق است. افرادی که بخشی از حقایق را میفهمند نه کلّ آن را به همان اندازه حقیقت را پذیرفته و از بقیّهاش بیخبر میماند یا با توجّه به کم اطّلاعی نسبت به بقیّۀ موضوع موضعگیری میکند. جریانهای مدّعیان نبوّت، امامت، مهدویّت و معنویّت در طول قرنها آدمیان بسیاری را به خود مشغول ساخته و آنها را یا از مسیر حق و حقیقت خارج ساختهاند یا حتّی در موارد متعدّد به ورطۀ هلاکت انداختهاند. این جریان در طول قرنها سیر رو به تزایدی داشته و این روزها شاهد چنان جریانی از مدّعیان مهدویّت و معنویّت شدهایم که اگر این دوره را دوره و عصر مدّعیان و فرقهها بنامیم، سخن به گزاف نگفتهایم. فعّالیت بیش از دوهزار فرقه، تنها در ایران شاهدی بر این مدّعاست.
از امام چهل و نهم براي شيعيانِ ساحل آمودريا تا سرگرمي جديد براي دوازده اماميها
در ساحل آمودريا نشستهاند؛ اسمشان هم شيعه است. اما امام چهل و نهمشان در لندن دارد امامت ميكند و آنها هم به عشق «آقاخان چهارم» كه زبانش انگليسي است، با عشق و خلوص سعي ميكنند تا زبان امامشان را ياد بگيرند. ساحل آمودريا كجا و لندن كجا؟ شيعه كجا و سرويسهاي جاسوسي روباه پير كجا؟ حالا ديگر دست انگليس در ساخت و ترويج وهابيت و بابيت و بهاييت و خيلي از «يت» هاي ديگر رو شده، اما سبك مغزي است اگر فكر كنيم اين استعمار كثيف و دوستان مستكبرش براي شيعه دوازده امامي نقشه نكشيده باشند. همانطور كه شيعههاي اسماعيليه را با امام چهل و نهم سر كار گذاشتهاند
از نیمه نخست قرن اوّل هجری، مدّعیان مهدویّت از «مدینه» کار خود را شروع و تلاش کردند آموزه مهدویّت را به نفع خود مصادره نمایند. به گزارش تاریخ، پیشینه ادّعای مهدویّت، به فرقهای به نام سبأییه بازمیگردد که امام علی(ع) را مهدی نامیدند و گمان کردند که ایشان کشته نشده و در آخرالزّمان ظهور میکند. پس از آن، برخی گروههای فرقه کیسانیه موضوع مهدویّت محمّد حنفیه را مطرح کردند و پس از مرگش نیز گفتند او زنده است و در «کوه رضوی» زندگی میکند و روزی ظهور خواهد کرد
چندی پیش خبری به طور هماهنگ و همزمان در بسیاری از رسانه های ضد ایرانی و ضد شیعی در مورد حمله ی افراد ناشناس به دفاتر فردی که به "آیت الله الصرخی" در شهرهای مختلف به ویژه جنوبی عراق منتشر شد. پس از انتشار آن خبر این رسانه ها به پخش اخبار و گزارش هایی در دفاع از فرد موسم به "الصرخی" و علیه حضرت آیت الله سیستانی، مرجع عالی قدر شیعیان پرداختند.
الصرخی کیست:
"سید محمد بن عبدالرضا بن محمد الصرخی" معروف به "آیت الله سید محمود حسنی الصرخی" متولد کاظمین و روحانی نمایی است که پس از سقوط رژیم منحله بعث سابق عراق برای اولین بار با لباس روحانیت در ملاعام ظاهر شد و ضمن اعلام مرجعیت و معرفی خود به عنوان مرجع اعلای شیعیان، مدعی ارتباط با امام زمان شد. البته برخی شایعات نیز وجود دارد که گفته می شود نام اصلی وی "محمود التميمي" از عشایر سنی مذهب بنی تميم در استان ديالى عراق است.
درست مانند آن که در ادب فارسی در باره برخی از شاهان و امیران ایرانی، لفظ مسیح یا حتی مهدی به عنوان تمجید بکار رفته است. در بیشتر مناقب نامه های مربوط به سلطان سلیمان قانونی و نیز دردیوان های آن دوره، از وی با «مسیح» و «مهدی» یاد شده است (Mehdilik Fenomeni ص 471 پاورقی 326). حتی از شخصی با نام سلیمان حلمی توناخان که همین اواخر درگذشته و مریدانش همچنان هستند، از او با تعبیر مهدی یاد می کنند
در طول حکومت عثمانی بر سرزمین های بسیار وسیع از سواحل دریای سیاه تا شمال افریقا و از آنجا یا یمن، عده فراوانی طی قرون مختلف مدعی مهدویت شدند.
احمد اسماعیل گاطع الصیمری در حالی به دروغ مدّعی فرزندی و وصایت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است که هنوز امام زمان ظهور نفرموده است؛ اما ادّعای قیام کرده و خود را اوّلین نفر از مهدییّن مینامد.
چکیده
استعمار برای سلطه بر کشورهای اسلامی از روشهای متعدد بهره میجوید؛ گاهی با حضور فیزیکی و گاهی از طریق سوء استفاده از باورهای اعتقادی مردم همان کشور؛ همانند اینکه در عراق از اعتقاد مردم به مهدویت استفاده کرد و فردی به نام احمد الحسن را به میدان فرستاد تا ادعا کند یمانی است.
در این مقاله، پس از بررسی روایاتی که دربارة یمانی وارد شده، و نیز مرور ادعاها و اعتقاداتِ احمد الحسن، تناقضات ادعاها و اعتقادات او با روایات بیان شده و ایرادات اساسی این حرکت، تبیین شده است. در پایان، بر اساس روایات، بهترین راه سعادت در زمان غیبت، مراجعه به علمای ربّانی معرفی شده است.
مدّعی جریان یمانی در تبلیغات خود،بر ضد علمای دین،حوزه علمیه و مراجع تقلید هتّاکی میکند و صریحاًمیگوید:«ما آمده ایم که وساطت علما بین مردم و دین و خدا را حذف کنیم»؛در حالی که این حرف بر ضد تعالیم اهل بیت علیهم السلام است
ستاره داود نشانه چیست ؟
نشان جریان الیمانی یک ستاره اسرائیلی به نام داود است. این ستاره شش ضلعی به عنوان آرم و کنار امضای احمد الحسن الیمانی قرار میگیرد. امضای او در برخی اعلامیهها چنین است:«بقیّة آل محمد، الرکن الشدید، احمد الحسن وصی و رسول الامام المهدی إلی الناس اجمعین، المؤیّد بجبرئیل، المسدّد بمیکائیل، المنصور باسرافیل، ذریّة بعضها من بعض والله سمیع علیم.»
این ستاره شش ضلعی در زبان لاتین«پنتاگرام» نامیده میشود. صهیونیستها از آن در پرچم خود به عنوان سمبل تسلّط بر جهان استفاده میکنند. فرقه یمانی در ابتدای کار از این ستاره به عنوان آرم و نماد جریان خود استفاده میکرد؛ ولی بعدها برای جلوگیری از آبروریزی و اثبات وابستگی آنها به صهیونیسم، این نماد را از تبلیغات خود حذف نمود.
نقد و بررسی آراء مدعیان مهدویت: با تکیه بر آراء احمد الحسن
فریب و نیرنگ، از جمله شگردهای مروّجان احمد حسن است. این امر در تطبیق روایات بر وی آشکارتر است. یک دسته از روایاتی که مستند طرفداران احمد حسن است، روایاتی است که در آنها نام احمد وجود دارد. آنان در اینباره مینویسند:
احمد بن اسماعیل معروف به احمد حسن، یکی از مدعیانی است که در سالهای اخیر به ادعای اینکه امام مفترض الطاعه، مهدی، قائم، وصی امام مهدی، نوۀ آن حضرت و یمانی است، برای خود شهرتی به هم زده و در گوشه و کنار عدهای را فریفته و با خود همراه کرده است. وی و طرفدارانش برای اثبات ادعاهای خود به برخی از روایات تمسک جستهاند. در این نوشتار، تلاش شده است به اختصار برخی از مستندات وی به نقد کشیده شود و خبط و خطاهای نهفته در آن گوشزد شود. تقطیع روایات، تحریف نظر دانشمندان شیعه، ناتوانی در فهم معنای روایات، استناد به نقلهای شاذ، استناد به نسخهبدلها، برداشت سطحی از روایات، استناد به روایات اهلسنت، حذف روایات مخالف، تعارض درونی و بیرونی برخی از نقدهایی هستند که میتوان برای مستندات آنها برشمرد. واژگان کلیدی امام مهدی، احمد حسن، یمانی ، مدعیان دروغین.
پرسشهای متعدّد از محضر امام هشتم(ع) درباره تنزیه خدا از هر نوع تشبیه به آدمی، حاکی از آن است که روایات تجسیم، تأثیر عظیمی بر اندیشه مردم آن زمان گذارده بود، به گونهای که بسیاری از پرسشها و گفتوگوها، مربوط به همین تشبیه و تجسیم است.
استاد نام آشنای تاریخ صدر اسلام، دکتر محمّدحسین رجبی و تسلّطی که به جریانات و شخصیّتهای صدر اسلام دارد و موضوع اشرافیّت، در این شماره مجلّه بهانهای شد تا گفتوگویی با همین موضوع با ایشان ترتیب دهیم. امید که مقبول طبع شما قرار گیرد.
گفتگویی با حجه الاسلام والمسلمین شیخ علی کورانی،نویسنده لبنانی الاصل کتاب «عصرظهور» برای گفتگو درباره مهدویت در عصر حاضر، (فرهنگ انتظار و نقش انقلاب اسلامی در زمینه سازی ظهور موعود(ع) به حضور حجه الاسلام والمسلمین شیخ علی کورانی ، نویسنده لبنانی الاصل «عصر ظهور» و از علماء گرانمایه تشیع رسیدیم. حاصل این مصاحبه صمیمانه را تقدیم خوانندگان موعود می نماییم.
موعود: با توجه به شناختی که حضرت عالی از کشورهای اسلامی عرب زبان دارید، جایگاه تفکر مهدویت و انتظار موعود آخرالزمان را در این کشورها، اعم از کشورهای شیعی مذهب یا اهل سنت چگونه می بینید و به نظر شما آنها تا چه حد از این موضوع شناخت دارند؟
- روشن است که تمام مسلمین در سرتاسر کشورهای عربی و اسلامی، اعتقاد به احادیث پیغمبر(ص) درباره امام مهدی(ع) دارند و این اجماع است و همه متفق القولند که یک نفر از فرزندان پیغمبر(ص) می آید و جهان را اصلاح می کند و او موعود است. ولی تفاوتشان این است که در بعضی از کشورها، اعتقادشان راسخ و ثابت و قوی است و باصطلاح گرم و داغ است می روند دنبال اخبار امام مهدی(ع) . می پرسند که کی محقق می شود؟ و در نظرشان این مساله عملی است. آنها به تولد امام مهدی(ع) اعتقاد دارند و در افریقا و غیره معتقدند قطب زمین امام مهدی(ع) است اما در بعضی کشورها نه این اعتقاد ضعیف است.
موعود: ظاهرا این مساله در شمال افریقا رواج بیشتری دارد؟
- بله ، در بعضی از کشورها سابقه تاریخی دارد. مثلا در شمال آفریقا « مرابطون » ادعای مهدویت کردند. در سودان مهدی سودانی صدسال قبل یا کمتر ادعای مهدویت کرد و با انگلیسی ها جنگید. حتی در نیجریه «عثمان بن فوده » در حدود کمتر از دویست سال پیش حکومتی تاسیس کرد و حکومتش صد سال طول کشید. او تاکید داشت که مردمش توجه داشته باشند به امام مهدی(ع) و هکذا در جاهای مختلف.
موعود: آیا فکر می کنید در اقلیت بودن شیعیان در کشورهای سنی مذهب عامل مؤثری بوده در اینکه آنها توجه بیشتری به موضوع مهدویت داشته باشند تا شیعیانی که در کشور خود در اکثریت اند.
گفتگو با آیت الله محمّد علی گرامی آیت الله محمد علی گرامی از استادان حوزه علمیه قم و از شاگردان حضرت امام خمینی و علامه طباطبایی » هستند که برای گفتگو درباره جنبه های مختلف موضوع «غیبت حضرت صاحب الزمان(ع)» خدمتشان رسیدیم و ایشان با رویی گشاده و با حوصله بسیار ما را پذیرا شدند و به سؤالهای ما پاسخ دادند.
آنچه در پی می آید اولین بخش از گفتگوی ایشان می باشد که امیدواریم مورد استفاده علاقه مندان و مشتاقان موعود قرار گیرد. ان شاءالله
موعود: یکی از مسائلی که در موضوع غیبت امام معصوم(ع) بسیار مورد پرسش قرار می گیرد این است که در زمان غیبت چه فایده ای بر وجود امام مترتب است و مردم از وجود امام چه استفاده ای می برند؟ آیا نقش امام معصوم تنها به بیان احکام الهی محدود می شود تا بگوییم وقتی عملا به خاطر عدم حضور امام در جامعه این کار انجام نمی شود پس امام در زمان غیبت نقش چندانی در زندگی مردم و به طور کلی عالم هستی ندارند؟
آیت الله گرامی: در اینجا باید به دو مطلب توجه کرد ، اول اینکه به اینکه غیبت در مفهوم «حاضر نبودن در جمع » در بین ائمه اطهار: سابقه داشته است. و غیر از امام زمان(ع) که غیبتشان طولانی است، تعدادی از ائمه: هم غیبتهایی داشته اند مانند حضرت موسی بن جعفر(ع) که مدتها در زندان ابد بوده اند و در زندان هم از دنیا رفته اند. حضرت امام محمد باقر(ع) هم سالهای بسیاری را در تبعید و زندان گذراندند. بسیاری نیز معتقدند که امام صادق(ع) علاوه بر تبعید غیبتی داشته اند یعنی در زندان و ممنوع الملاقات بوده اند حضرت امام عسکری(ع) نیز در زمان حیات، زندان طویل المدتی را گذراندند. در چنین اوقاتی استفاده مردم از آنها با استفاده مردم از امام زمان(ع) چندان فرقی ندارد. یعنی آن موقع خواص اصحاب می توانستند با آنها تماس بگیرند حالا هم کسانی هستند که تماس با آقا امام زمان دارند منتهی در تماس آن موقع بیان احکام می شد ولی در تماس کنونی با آقا امام زمان بیان احکام نیست. یعنی آنان که با ایشان تماس دارند، وظیفه شان این است که احکام را به طرق متعارفه کشف کنند نه از طریق سؤال از ایشان. مطلب دیگر اینکه ، تنها یکی از فواید وجود امام حضور مردم در برابر ایشان و شهود ایشان است که برای بیان احکام و تشکیل حکومت و امثال اینها صورت می گیرد، اما فواید مهم دیگری نیز وجود دارد که در هم در متون فلسفی و هم در متون روایی به آنها اشاره شده است.
اين گروه بر اين عقيده هستند كه يزيد به آسمان صعود نموده و بعداً بر مىگردد و دنيا را پر از عدل و داد میكند. اينان در ولايت موصل عراق و ناحيه شيخان، كه مهد دولت آشورى بود، و قسمتى از ناحيه حلب (شام)، ارمنستان، ايروان، اطراف تفليس و جنوب غربى ايران ساكن بودند. البته اطلاعات كافى از ريشه و برنامه دين آنها در دسترس نيست. اسپروا، مستشرق معروف، يزيديه را بقاياى دين مانوى شمرده است.
متمهدیان و مدعیان مهدویت(نگاهى تاريخى به دعاوى و نسبتهاى دروغين مهدويت)
انگيزه هاى مدعيان
اصولاً اعتقاد به ابر مرد نجات دهنده بشر، عقيده اى ديرين است. ملتهاى مظلوم و اقوام ستمديده، كه توان انتقامجويى و تلافى مظالم ستمكاران را نداشتند، در ضمير ناخود آگاه خود، همواره يك رهاننده و نجات دهنده را مى جستند؛ تا روزى به پاخيزد و ظالمان و بيدادگران را از ميان بردارد و جهان را پر از عدل و داد كند.
نقش محوری شبکه وکلای امام عسکری(ع) در زمینهسازی عصر غیبت
حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع)در گفتگو با موعود گفت: امامان معصوم(ع) بر اساس حدیث ثقلین پس از پیامبر(ص) عهده دار تدوام رسالت تبلیغ دین و تربیت انسان ها شدند.
مصاحبه خبرگزاری فارس با استاد اسماعیل شفیعی سروستانی به مناسبت نیمه شعبان در میانه مجموعه آثار سینمایی آخرالزمانی، سازمانها یا اقوامی را به عنوان منجی و نجاتبخش معرفی میکنند و دیگر اینکه اشخاص، کشورها و اقوامی را متهم کردند و به عنوان عامل بحران و بحرانسازی معرفی میکنند
«محمود حكيمى» از پيشكسوتان ادبيات دينى و داراى كارنامه اى بيش از 140 عنوان كتاب در كمتر از 40 سال فعّاليت عالمانه و اديبانه در گسترش فرهنگ و معارف اسلامى است. جوانان پيش از انقلاب او را با آثار دينى و انقلابى اش مانند «نقابداران جوان و اشراف زاده قهرمان» به ياد مى آورند؛ همانطور كه نوجوانان پس از انقلاب او را با مجموعه 24 جلدى تاريخ تمدّن جهان (ويژه نوجوانان) و زندگانى چهارده معصوم (ع) و ده ه ا كتاب ديگر در حوزه هاى دينى، علمى، تاريخى و ادبى مى شناسند.
امام هادی (ع) و مبارزه با جریان ها و گروه های انحرافی
در گفت و گو با حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی به مناسبت فرا رسیدن سال روز شهادت امام هادی (ع) با حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، کارشناس فرق و مذاهب اسلامی و دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت (ع) درباره اقدامات این امام همام (ع) برای هدایت جامعه علی رغم فشار و خفقان خلافت عباسی به گفت و گو پرداخته ایم که ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت امام هادی (ع) به شیعیان جهان، از نظرتان می گذرد:
عده ای گمان می کنند صحبت کردن از موعود و نارضایتی از وضع موجود و تمنای وضع موعود را داشتن به معنای نفی دستاوردهای انقلاب است. مطلب زیر گفتگو با مهدی نصیری پیرامون مساله انتظار و مهدویت است که از نظر می گذرانید:
برشالوده های شرک الود فرهنگ غربی تمدن مهدوی بر کشیده نمی شود!
اسماعیل شفیعی سروستانی مدیرمسئول مؤسسه موعود عصر گفت: چه کسی میتواند بپذیرد وقتی تمام شهرها و شهرسازی و معماری ما بر بنیادهای فکری و فرهنگی جاهلانه ساخته میشود در آن شهر مردم، منتظر تربیت میشوند؟!
مصاحبه با استاد اسماعیل شفیعی سروستانی بالاخره ما کی از حال توسعه خارج می شویم و به مقام توسعه نائل می گردیم؟ آیا قرار است کشورهای در حال توسعه برای همیشه در حال توسعه بمانند یا سرانجام روزي وارد حیات خلوت کشورهاي توسعه يافته هم می شوند؟ چه شد که انسان غربی هوای توسعه در سرش افتاد؟ ما از چه چیز غرب خوشمان آمد که به سمتش رفتیم؟ اگر انقلاب اسلامی راه جدیدی برای حیات بشر بود، توسعه بیراهه ای بر سر راه انقلاب اسلامی گشود. ما از زندگی غربی خوشمان می آید.
نقش مردم در نسبت با موعود آخرالزمان و ظهور منجی آخرین
در محضر آیت الله محمّدعلی گرامی در شماره پیشین ، قسمت اول از گفتگو با «آیت الله محمدعلی گرامی » از استادان حوزه علمیه قم و از شاگردان حضرت امام خمینی قدس سره را که در برگیرنده موضوع «غیبت حضرت صاحب الزمان(ع)» و «جایگاه امام معصوم در نسبت با کل هستی » بود حضور خوانندگان موعود تقدیم کردیم.
توحش جزء مبانی اعتقادی تکفیری ها است که آن را اجرای نیز می کنند. با این اقدامات می خواهند مخالفان خود را ترسانده تا نتوانند جلوی آن ها بایستند. حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، کارشناس مذاهب اسلامی ، درباره منشأ رفتار تکفیری ها با اسرا به ویژه جدا کردن سر از تنشان خاطرنشان کرد: در آموزه های دینی چیزی با عنوان رفتار ناجوانمردانه با اسرا نداریم.
انديشه مهدويت، از زمان پيامبر(ص) و امامان(ع) تاكنون، همواره در جامعه اسلامى راسخ و پويا بوده است. اين واقعيت به گونه اى در جامعه اسلامى مشهور شده است كه كسى نمىتواند به سادگى منكر آن شود. متأسفانه اين امر در طول تاريخ، دچار آسيبهايى، از جمله مدعيان دروغين شده است. همين امر، دستاويزى براى برخى از به اصطلاح روشنفكران وهابى و غير وهابى شده، تا اصل مهدويت و اعتقاد به مهدى موعود(عج) را زير سؤال برند.
در حوالی سال 140 ق. در زمان خلافت منصور عبّاسی، محمّد نفس زكیّه از بزرگان سادات حسنی كه قبلاً از او یاد شد، در «مدینه» قیام كرد و چون هم نام پیامبر(ص) و نام پدرش، عبدالله بود، نام خود را به عنوان مهدی بر سر زبان ها انداخت و پدرش نیز
در ترویج آن نقش مهمّی ایفا كرد.(11) دامنة انقلاب او گسترش یافت و حكومت منصور را به وحشت انداخت.
چنان كه گذشت چون مهدویّت یك امر پذیرفته شده در جامعة اسلامی بوده، در تاریخ، گاهی توسط برخی از فرصت طلبان مورد سوءاستفاده قرار گرفته است.
در این میان، گرچه توسط داعیه داران از سران علویان و فاطمیان مانند محمّدبن حنفیّه و محمّد نفس زكیّه(6) به حكم انتساب به دودمان نبوی و انطباق بعضی از مشخّصات آنها با مهدی منتظَر، مورد بهره برداری قرار گرفته است یا طرفداران آنها چنین اعتقادی درباره ی آنها داشته اند ـ كه در ادامه به بعضی از آنها اشاره خواهد شد ـ و گرچه بعضی از خلفای اموی را هم گاهی مهدی می نامیدند،
سابقه ی مهدویّت در اسلام به عصر نبوّت برمی گردد. از همان عصر نبوّت به دنبال روایات متواتر نبوی درباره ی مهدی امّت، وعدة ظهور ـ پس از غیبت ـ نجات بخشی و عدل گستری جهانی او و اینكه از نسل پیامبر(ص) و هم نام و هم كنیة او خواهد بود، مسلمانان با مسئلة مهدویّت آشنا بودند و این، یك باور عمومی بود و نوعی انتظار برای تحقّق این پیش گویی نبوی در جامعه وجود داشت.
عصر غیبت و دوران آخرالزمان، آکنده از انواع فتنهها، شرارتها، ضلالتها و مفاسد است. آنگاه که واپسین حجت خدا، رخ در پس پردة غیبت نهان کرد، بدعتها، هواپرستیها، فتنهانگیزیها و عداوتها اوج گرفت؛ باطلپیشهگانِ گردنکش بر مسند قدرت نشستند و خداجویان و حقطلبان، اقلیتی ناچیز را تشکیل دادند.
طبعاً در این زمان، پای فشردن بر شاخصهای حیات طیبه دینی و اجرای حدود الاهی، حقمدار ماندن، تقوا داشتن، دست به چرب و شیرین دنیا نیالودن، از پرتگاه فتنهها جستن و به دام بدعتها گرفتار نیامدن، امری شگرف است که جز با برخورداری از اراده پولادین و دینشناسی بنیادین و توفیق الاهی، حاصل نمیشود.
از این رو، امیرالمۆمنین علیه السلام درباره ثبات در دینداری و اهمیت آن در دوران غیبت، میفرماید:
«حبیبم، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: سوگند به آن که مرا به حق برانگیخت، فرزند من غایب خواهد شد. پس هر که زمانه غیبت وی را درک کرد، بر ریسمان محکم دین خدا چنگ زند و بر ابلیس خبیث راهی نگشاید که با افسونِ شک و تردید، او را از آیین من، دور، و از دین من برون سازد.»
علاقمندیها:
برنامه نویسی کامپیوتر، مطالعه اخبار
موسیقی، سفر، مطالعه مقالات تخصصی، مطالعه وبلاگها و ...
با مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم برای بهتر باز شدن وبلاگ استفاده کنید:)
اين سايت حاصل تلاش شبانه روزي سيد محمد جواد حسيني ميباشد که بدون وابستگي مادي و معنوي به هيچ سازمان و نهاد و حزب و گروه سياسي فعاليت خود را ابتدا بر اساس قانون الهي و سپس قانون اساسي ايران بنا نهاده است. کليه هزينههاي اين سايت با هزينه شخصي پرداخت ميشود که اميدوارم از اين پس از طريق فروشگاه سايت و تبليغات تامين شود و همواره سعي ميکنم تا مطالب آموزشي جديد و خواندني را براي شما به ارمغان بياورم.
بازدید امروز : 158
بازدید دیروز : 7
بازدید هفته : 181
بازدید ماه : 1002
بازدید کل : 5020
تعداد مطالب : 5367
تعداد نظرات : 20
تعداد آنلاین : 1 تماس با من تلگرام تماس با من در اینستاگرام