امام سجاد (ع) برای عدم استجابت دعا از سوی خداوند دلایلی را بیان کردند.
انسان آنگاه که به دنیای پر از سختی و گرفتاری پا میگذارد، همواره خود را در راهی آکنده از سردرگمی و ابهام مییابد و بر اساس فطرت و ذات پاک خود، به دنبال نوری روشن، یا راهنمایی مطمئن برای عبور از گردنههای سخت زندگی میشود.
علامه محمد تقی جعفری در کتابی به توصیف جامعه، پس از ظهور امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف پرداخته است.
علامه محمد تقی جعفری رضوان الله تعالی علیه در کتاب امید و انتظار درباره جامعه بعد از ظهور امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف چنین آورده است:
هنگامی که، ولی اعظم الهی، حاکم عدل و پرچمدار هدایت، به جوامع بشری گام بگذارد، هوی و هوس و تمایلات حیوانی که ملاک و محور رشد و کمال قرار گرفته بود، به وسیله آن حجت برگزیده ربانی، بطلان و سقوط خود را آشکار مینماید و قدرت اخلال گری و بی رنگ ساختن رشد و کمال را -که هدف اعلای بشری است- از دست میدهد.
ائمه معصومین علیهمالسلام از نخستین امام تا امام دوازدهم، هر یک در عصر امامت خویش در تبیین حقیقت اسلام و شیعهشناسی، گامهای بلندی برداشته و معارف شیعه را گسترش دادهاند.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، خداوند انسان را موجودی اجتماعی آفریده و امتحانات و ابتلائاتش را نیز در این فضا رقم زده است. انسان نمیتواند جدای از جامعه حرکت کند و انتظار داشته باشد به سعادت حقیقی نیز دست یابد. وقتی نگاه میکنیم و میبینیم که خداوند تبارکوتعالی پیامبران و امامان معصوم علیهمالسلام را حجت و دلیل برای هدایت انسانها قرار داده است، به این معنای مهم دست مییابیم که سرنوشت انسان برای خالقش اهمیت دارد آن هم انسانی که اشرف مخلوقات قرار داده شده است.
حواریون پس از عروج حضرت عیسی (ع) به چه سرنوشتی دچار شدند؟
در قرآن کریم، حواریون، افراد باایمانی خوانده شدهاند که در برابر خداوند و پیامبرش تسلیم بودهاند. یکی از این حواریون، بعدها به حضرت عیسی (ع) خیانت کرد.
به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، به دوازده نفر از یاران مخصوص و نزدیک حضرت عیسی (ع) حواریون میگفتند که بعد از حضرت عیسی عهده دار ادامه دادن راه حضرت مسیح (علیه السلام) در تبلیغ دین حضرت بودند.
امام حسن عسکری (ع) در روایتی به کلید تمام بدیها و شرّها اشاره فرموده است.
بهرهمندی از حسن خلق و اخلاق نیکو و از سوی دیگر کنار زدن بداخلاقی و پرهیز از عصبیت چه در محیط خانواده و چه در محیط بزرگتری مثل جامعه، پیوسته از جمله تأکیدات اهل بیت علیهمالسلام بوده است. این موضوع به قدری در رشد و پرورش الهی ما تأثیر دارد که مولایمان امام حسن عسکری (ع) در این باره فرمود: «أَلْغَضَبُ مِفْتاحُ کُلِّ شَرٍّ؛ خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدی است.»
عصبیت نقطۀ مقابل حسن خلق و اخلاق حسنه است؛ به عبارت دیگر، جایی که عصبیت وجود داشته باشد نباید به دنبال رفتار رحمانی و کریمانه بود. عصبیت و ایجاد خشم نسبت به دیگران از قویترین ابزارها و حربههای ابلیس لعین در حرکت دادن انسانها به سوی تاریکی و ضلالت به شمار میرود.
در روایت دیگری پیامبر اکرم (ص) در حدیثی میفرمایند: «إنّ الغضب من الشّیطان و إنّ الشّیطان خلق من النّار و إنّما تطفا النّار بالماء فإذا غضب أحدکم فلیتوضّأ»، خشم از شیطان و شیطان از آتش آفریده شده است و آتش با آب خاموش مىشود، پس هرگاه یکى از شما به خشم آمد، وضو بگیرد. (نهجالفصاحه، ص ۲۸۶، ح ۶۶۰)
خداوند همچنان که قرآن را هدایتی برای اهل تقوا و صاحبان علم الهی قرار داد و فرمود هدایتی برای اهل تقواست (هُدىً لِلْمُتَّقین)، لایههایی از آن را برای استفاده عموم باز گذاشت و فرمود «هُدىً لِلنَّاس» به این معنا که قرآن مایه هدایت عموم مردم است. از این جهت آیات قرآن در ورای اسرار نهفتهی خود و بواطن و لایههای معرفتی، حاوی پیامهای اخلاقی و رفتاری برای مخاطبان عام است به گونهای که با مطالعه ظاهر آن میتوان به مقصود خود دست یافت.
یکی از این آیات اخلاقی مربوط به آیه ۱۱ سوره حجرات است. خداوند در این آیه میفرماید: «یَأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ لَا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسَىٰٓ أَن یَکُونُوا۟ خَیْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَآءٌ مِّن نِّسَآءٍ عَسَىٰٓ أَن یَکُنَّ خَیْرًۭا مِّنْهُنَّ ۖ وَلَا تَلْمِزُوٓا۟ أَنفُسَکُمْ وَ لَا تَنَابَزُوا۟ بِٱلْأَلْقَٰبِ ۖ بِئْسَ ٱلِٱسْمُ ٱلْفُسُوقُ بَعْدَ ٱلْإِیمَٰنِ ۚ وَ مَن لَّمْ یَتُبْ فَأُو۟لَٰٓئِکَ هُمُ ٱلظَّٰلِمُونَ؛ اى اهل ایمان، نباید گروهى گروه دیگر را مسخره کنند، شاید مسخره شدهها از مسخرهکنندگان بهتر باشند و نباید زنانى زنان دیگر را [ مسخره کنند]شاید مسخره شدهها از مسخرهکنندگان بهتر باشند و از یکدیگر عیبجویى نکنید و یکدیگر را با لقبهاى ناپسند صدا نزنید؛ بد نشانه و علامتى است اینکه انسانى را پس از ایمان آوردنش به لقب زشت علامتگذارى کنند و کسانى که [ از این امور ناهنجار و زشت]توبه نکنند ستمکارند.»
یکى از برکات عمل به دستورات اخلاقی قرآن و پرهیز از بدرفتاریها، سالمسازى محیط و جلوگیرى از درگیرىهاى اجتماعى و گسستگی است. در این آیه سه حکم اسلامى در زمینه مسائل اخلاق اجتماعى مطرح شده که به ترتیب شامل عدم تمسخر، ترک عیبجویى و عدم بهکارگیری لقب بد است و در کل در این آیه از اموری صحبت مىشود که برادرى را از بین مىبرد. همچنین در آیات قبل سخن از صلح و اصلاح بود، اما در این آیه به بعضى عوامل و ریشههاى فتنه و درگیرى که مسخره کردن، تحقیر کردن و بدنام بردن است اشاره مىکند.
در این آیه مخاطب مؤمنان، اعم از مردان و زنانند؛ قرآن به همه هشدار مىدهد که از این عمل زشت بپرهیزند، چرا که سرچشمه استهزاء و سُخریه همان حس خود برتربینى و کبر و غرور است که عامل بسیارى از جنگهاى خونین در طول تاریخ بوده است. (تفسیر نمونه، ج۲۲، ص ۱۷۹)
دیگر اینکه استهزا و مسخره کردن، در ظاهر یک گناه، ولى در باطن چند گناه است؛ گناهانى مانند تحقیر، خوار کردن، کشف عیوب، اختلافافکنى، غیبت، کینه، فتنه، تحریک، انتقام و طعنه به دیگران در آن نهفته است؛ لذا مسخره، تجاوز به حریم افراد است. از این جهت ایمان، با مسخره کردن بندگان خدا سازگار نیست. کسى که مردم را از توهین به دیگران باز مىدارد، نباید در شیوهى سخنش توهین باشد، در آنجا که فرمود «لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ».
در فراز بعدی آنجا که فرمود «لَا تَنَابَزُوا۟»، «لَمز» عیبجویى در روبرو و «هَمز» عیبجویى در غیاب فرد است و «تَنابزَ» نام بردن و صدا زدن دیگران با «لقب بد» است. متأسفانه گاهی شنیده میشود به جای استفاده از نام افراد، از القاب زننده استفاده میشود و این مسئله زمینه را برای به چالش کشیدن روابط فراهم میکند. این در حالی است که خداوند به انسانها کرامت بخشیده لذا هرگونه عاملی که باعث لکهدار کردن این اصل شود، مورد رضایت خداوند نخواهد بود.
در میان دانشمندان و علماء شیعه اختلافى در این مسأله نیست، که «بسم اللّه» جزء سوره «حمد» و همه سوره هاى قرآن است، اما در میان علما اهل سنت اختلاف وجود دارد.
اصولاً ثبت «بسم اللّه» در متن قرآن مجید در آغاز همه سوره ها، خود گواه زنده این امر است؛ زیرا مى دانیم در متن قرآن چیزى اضافه نوشته نشده است، و ذکر «بسم اللّه» در آغاز سورهها از زمان پیامبر (صلى الله علیه وآله) تاکنون معمول بوده است.
تدابیر امام ششم (ع) برای بسط و گسترش مکتب شیعه؛ از اتخاذ تقیه برای حفظ دین تا آگاه سازی اذهان عمومی
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: امام جعفر صادق (ع) نقش موثری در ترسیم مکتب اهل بیت (ع) داشتهاند.
محمد هادی هدایت پیرامون جایگاه «امام جعفر صادق (ع)» و نقش ایشان در زنده نگاه داشتن اسلام ناب محمدی گفت: «امام جعفر صادق (ع)» یکی از امامان تاثیرگذار بر دین اسلام خصوصا در مکتب شیعه بودهاند به طوری که ۹۰ درصد معارف شیعه از زبان این امام بزرگوار بیان شده است، «امام جعفر صادق (ع)» نقش مهمی در بنیان فکری شیعه و جهان اسلام داشتهاند.
پیامبر (ص) فرمود: برترین شما مردان، کسى است که خیر و خوبیاش براى همسرش بیشتر باشد.
علاقه و میل به برتری و پیروز شدن، از خصائصی است که آن را میتوان در وجود بسیاری از انسانها به وضوح یافت. خصوصیتی که به صورت فطری در وجود انسان نهادینه شده و افراد مختلف با وسایل متفاوت، دنبال رسیدن به این برتری و امتیاز هستند. از این رو شارع مقدس و حضرات معصومین علیهمالسلام نیز به این نیاز درونی انسانها بیتفاوت نبوده و اموری را که با آن میتوان به موفقیت و پیروزی حقیقی رسید، در قالبهای مختلف مطرح فرمودهاند که گاهی ممکن است از تصوّر افراد ساده به دور باشد! در حدیثی زیبا پیامبر (ص) یکی از ملاکهای برتری برای مردان را چنین بیان میفرمایند:
«أَلَا خَیْرُکُمْ خَیْرُکُمْ لِنِسَائِهِ برترین شما مردان، کسى است که خیر و خوبیاش براى همسرش بیشتر باشد» نمیتوان این حقیقت را کتمان کرد که اگر انسان با دیدگاهی مقدّس به همسر خود نگاه کند و او را امانتی الهی درنظر بگیرد بیشک نوع برخورد و معاشرتش با او نسبت به حالات دیگر متفاوت خواهد شد و اگر در مواجهه با این امانت، درست توجه کرده و در نظر بگیرد که خوب بودن و محبّت کردن نسبت به او چه آثار و برکات متعددی را میتواند در زندگی مادّی و معنویاش ایجاد کند یقیناً به آسانی از کنار این فرصت نخواهد گذشت، فرصتی که میتواند اسباب موفقیتهای زیادی را به دنبال داشته باشد.
در حدیث شریفی که آمد اگر با دیده دقّت و تأمّل همراه شود، راهی آسان و زیبا برای رسیدن یک مرد، به موفقیت و پیروزیهای بیشتر مطرح شده و آن خوبی و مهربانی کردن به همسر است؛ عاملی در دسترس، که به راحتی میتوان از آن بهره برد و با عشقورزی مناسب و ضابطهمند نسبت به همسر، جزو بهترینها شد.
از نکات کلیدی روایت که نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد، مطلق بودن عبارت «خَیْرُکُمْ لِنِسَائِهِ» در روایت است و ملاک رسیدن به بهترین شدن را، خوبی و مهربانی، به صورت کلّی بیان کرده و در واقع به نوعی، بستهای گسترده در جمیع جهات و اموری که بتواند مصداقی برای خوبی و مهربانی حقیقی شود را مطرح فرموده است.
متأسفانه هستند افرادی که با دیدی تک سویه، تنها به برخی از جنبههای همسر و خانواده توجه دارند و با غفلت از باقی جهات و نیازهای طبیعی و مشروع و منطقی، نه تنها شادی حقیقی را برای همسرشان فراهم نمیآورند بلکه گاهی مشکلات متعددی را برای او ایجاد میکنند.
نباید فراموش کرد که نیازهای همسر، ابعاد مختلفی را میتواند شامل شود و نمیتوان آن را منحصر در مباحث اقتصادی و یا جنسی و یا هر خصوصیت دیگری به صورت تک بُعدی کرد، بلکه برای بهترین شدن، باید بهترین بود در توجّه به جمیع نیازهای روحی، مادّی و معنوی همسر، در غیر این صورت یقیناً نمیتوان خیرخواه خانواده به معنای حقیقی محسوب شد و مشمول این روایت شریف و در زمره بهترینها شدن قرار گرفت.
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: روز جمعه در آداب مسلمانان به عنوان یکی از اعیاد مسلمانان شناخته میشود، روزی که اعمال نیک در آن دو برابر و اعمال بد نیز دوبرابر در کارنامه ما ثبت میشود.
روز جمعه در آداب مسلمانان به عنوان یکی از اعیاد مسلمانان شناخته میشود، روزی که اعمال نیک در آن دو برابر و اعمال بد نیز دوبرابر در کارنامه ما ثبت میشود.
یکی از مهمترین راههای حرکت در مسیرِ صحیح، عمل به توصیهها و فرامین معصومین (ع) است.
آخرین روز از ماه ذیالقعده سال ۲۲۰ هجری قمری مصادف است با سالروز شهادت جوانترین امام شیعیان حضرت امام جواد (ع)، آثار فکری و روایاتی که از آن حضرت نقل شده و مسائلی را کهامام جواد (ع) پاسخ گفته و کلماتی که از آن حضرت بر جای مانده، تا ابد زینت بخش صفحات تاریخ اسلام است. دوران عمر آن امام بزرگوار ۲۵ سال و دوره امامتشان ۱۷ سال بوده است
مسجد«جن» از مشهورترین مساجد قدیمی مکه مکرمه است و سوره جن بر پیامبر اکرم(ص) در این مکان نازل شد و با قرائت قرآن پیامبر، جنیان به اسلام ایمان آوردند.
مسجد الجن از مشهورترین مساجد و مسجدی کهن در مکه مکرمه است. این مسجد پایین کوه حجون به سمت حرم، حدود پنجاه متر بعد از پل حجون و در حاشیه قبرستان حجون قرار دارد. خیابان کوچکی در کنار مسجد با نام«شارع مسجد الجن» وجود دارد که هنوز تابلوی قدیمی آن بر دیوار وجود دارد. از نام های دیگر این مسجد «مسجد الحرس» است. این نام از آن جهت است صاحب الحرس که در مکه گشت شبانه داشت، به این محل می آمد و در آنجا با عرفا، چهره های شناخته شده و برگزیده قبائل و حراس دیگر، از شعب عامر و ثنیة المدنیین، دیدار می کرد.
از دیدگاه قرآن مسئول اعمال و رفتار انسان چه کسی است؟
این چنین نیست که علمای مسلمان به خصوص شیعه، هیچ استدلالی بر اثبات خدا و دیگر اعتقادات نداشته باشند و تنها برای آرام کردن خود و فرار از پذیرش مسئولیت این اعتقادات را بنا کرده باشند.
برخی افراد با این توجیه که خدایی که ما را آفریده مواظباعمال و رفتار ما است به توجیه رفتار خود پرداخته و از بار مسئولیت اعمالشان شانه خالی میکنند.
این افراد میگویند: من دوست دارم باور کنم خدایی وجود دارد که ما را آفریده و مواظب ماست، در این صورت از پذیرفتن مسئولیت اینکه مواظب خودمان باشیم خلاص میشویم.
در این سخن، شبههکننده در صدد است بگوید مذهبیها و مؤمنان تنها به این خاطر به خداوند متعال معتقدند که از خود رفع مسئولیت کنند و در مواقعی که خرابکاری میکنند همه چیز را گردن خدا بیاندازند و خود را تبرئه کنند. یعنی نوعی جبرگرایی را ترویج میدهد و اینکه انسان مؤمن در قبال کارهای خود هیچ مسئولیتی ندارد.
محمدرضا کربلایی کارشناس علوم قرآنی درباره مسیر انتقال مفهوم مهدویت گفت: از موضوعات مهمی که در روند انتقال فرهنگ مهدویت باید همواره به آن توجه داشته باشیم، استفاده از ابزارهای لازم و مناسب در این مسیر است چراکه گاهی انتخاب نادرست در این راستا میتواند نتایج جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.
وی ادامه داد: با توجه به گسترش وسیع فضای مجازی و استفاده از شبکههای ارتباطی مختلف در این فضا برای موضوعات مختلف، بهتر استمومنان و همچنین افراد دست اندرکار برای انتقال مفهوم مهدویت از فضای مجازی هم به شکلی ویژه بهره بگیرند چرا که در روزگار کنونی مردم بخش زیادی از زمان خود را به استفاده از چنین فضاهایی اختصاص میدهند.
بر اساس احادیثی از اهل بیت ( ع ) ماه رمضان مزرعه آخرت و عید فطر به قیامت شباهت دارد.
ماه بندگی و میهمانی خدا با تمام حال و هوای خوبی که داشت به پایان رسید ؛ کاروانی که با خان بزرگش در حرکت بود و هر فردی با توجه به فرصت هایی که داشت و با سعی و تلاش خود از آن بهره مند شد بستری که نظیرش کم پیدا می شود ؛ باید برای بدست آوردنش وقت گذاشت و بندگی کرد خوشا به حال آنهایی که از این خان بزرگ میهمانی خدا فیض بردند و کمتر حسرت می خورند ؛ آنقدر زمان محدود بود که با یک چشم بر هم زدن به پایان رسید و بر دل همگان حسرت بر جای گذاشت ؛ اما این پاداش را به همراه خواهد داشت که هر فردی بنا به برداشت خودش ثمر کارش را می بیند در حقیقت ماه رمضان ماه ذخیره سازی توشه و میهمانی خدا و عید فطر روز برداشت و شباهت بسیاری به آخرت و قیامت دارد.
تدبیر هوشمندانه امام کاظم (ع) برای زندگی حضرت معصومه (س)؛ دلیل تجرّد خواهر بزرگوار امام رضا (ع) چه بود؟
گفتگو با آیتالله حسینی خراسانی، عضو فقهای شورای نگهبان دربارهشرایط خاص دوران حیات و دلایل ازدواج نکردن کریمه اهل بیت (س) را از نظر میگذرانید.
حدود یکسال پس از حرکت امام رضا (ع) از مدینه به مرو، تعدادی از برادران و افراد خانواده آن حضرت که نسبت به سلامت و امنیت امام (ع) احساس خطر میکردند، عازم مرو شدند. در این شرایط بود که
علاقمندیها:
برنامه نویسی کامپیوتر، مطالعه اخبار
موسیقی، سفر، مطالعه مقالات تخصصی، مطالعه وبلاگها و ...
با مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم برای بهتر باز شدن وبلاگ استفاده کنید:)
اين سايت حاصل تلاش شبانه روزي سيد محمد جواد حسيني ميباشد که بدون وابستگي مادي و معنوي به هيچ سازمان و نهاد و حزب و گروه سياسي فعاليت خود را ابتدا بر اساس قانون الهي و سپس قانون اساسي ايران بنا نهاده است. کليه هزينههاي اين سايت با هزينه شخصي پرداخت ميشود که اميدوارم از اين پس از طريق فروشگاه سايت و تبليغات تامين شود و همواره سعي ميکنم تا مطالب آموزشي جديد و خواندني را براي شما به ارمغان بياورم.
بازدید امروز : 852
بازدید دیروز : 1252
بازدید هفته : 3242
بازدید ماه : 11496
بازدید کل : 33659
تعداد مطالب : 5367
تعداد نظرات : 20
تعداد آنلاین : 1 تماس با من تلگرام تماس با من در اینستاگرام