وبگو | آموزش منوي کشويي با ul li و css


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ :
بازدید : 81
نویسنده : H O S S E I N I
هشام بن حکم

کسی که امام به او لقب هشام بن حکم زمان داد/ مناظره علامه با پادشاه عربستان

هشام بن حکم (وفات 179 ق)

به دستور هارون الرشید مجلس مناظره ای را تشکیل می دهند و متکلمین را جمع می کنند همه منتظرند، جناب هشام بن حکم وارد شد، به همه اهل مجلس سلام کرد و برای جعفر برمکی که به دستور هارون الرشید مجلس را بپا کرده بود امتیازی قائل نشد.
در این هنگام مردی از میان جمعیت صدا زد: ای هشام! چرا و به چه دلیل، علی را بر ابوبکر فضیلت می دهی؟ در صورتیکه خداوند می فرماید: ... دومی از آن دو نفر پیامبر و ابوبکر که شب هجرت در غار ثور پنهان بودند وقتیکه در غار بودند، به رفیقش گفت: اندوهگین مباش خدا با ما است....(27)
هشام: ای مرد بگو ببینم، اندوه ابوبکر برای چه و چگونه بود، آیا خداوند از غم و اندوه او خشنود بود یا ناراضی؟
آن مرد ساکت ماند و از دادن پاسخ خودداری کرد.
هشام: اگر گمان می کنی که خداوند از اندوه ابوبکر خشنود بوده است، پس چرا پیامبر اسلام او را از این غم و اندوه تهی کرد و فرمود: اندوهگین مباش.(28)
آیا پیامبر او را از کاری که اطاعت از خدا بود منع می کرد؟ و اگر می پنداری که آفریدگار نسبت به اندوه ابوبکر رضایت نداشت، پس چگونه افتخار می دانی چیزی را که برخلاف رضای خدا بوده است؟ ای مرد تو خود بهتر می دانی که خداوند در این مورد فرموده است پس آفریدگار از طرف خود آرامش و اطمینانی به پیغمبرش و به مؤمنان فرو فرستاد.




:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , طعم خوب بندگی , ,
:: برچسب‌ها: هشام بن حکم ,
تاریخ :
بازدید : 84
نویسنده : H O S S E I N I
حسین بن زید، ذوالدمعة

http://ahlolbait.com/files/u947/cheshme-del_0.jpg




حسین بن زید، ذوالدمعة (وفات یا 191 ق)

حسین بن زید بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب علیهم السلام مکنی به ابی عبدالله و ملقب به حسین ذوالدمعة یا ذوالعبرة نوه امام سجاد علیه السلام و پسر زید شهید است که در سال 114 یا 115 در شام متولد و در سنه 190 یا 191 در سن 76 سالگی در مدینه طبیه در گذشت و در همانجا بخاک سپرده شد.
دمع و عبر، هر دو به معنای اشک ریختن است و ذوالدمعه و ذوالعبرة یعنی صاحب اشک. پسرش یحیی روایت می کند که مادرم به پدرم گفت: چرا این قدر گریه می کنی؟ پدرم پاسخ داد: آیا دو تیر و آتش، سرور و شادی برای من باقی گذاشته است؟! دو تیر اشاره است به شهادت پدر و برادرش و آتش کنایه از آتش جهنم است.(30)





 


:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , طعم خوب بندگی , ,
:: برچسب‌ها: حسین بن زید، ذوالدمعة ,
تاریخ :
بازدید : 70
نویسنده : H O S S E I N I

موضوع بهلول و جنید بغدادی چه بود؟




جنید و کشتن فارس قزوینی

جنید گوید: کسی از طرف امام هادی علیه السلام برایم خبر آورد که امام ترا دستور داده تا فارس را بکشی، گفتم: تا وقتی از زبان امام نشنوم اقدام نمی کنم، پس از آن که پاسخ من به امام هادی علیه السلام رسید مرا احضار کرد و فرمود: باید فارس را بکشی و مبلغی به من داد و فرمود: با این پول سلاحی تهیه کن و به من نشان ده، رفتم شمشیری خریداری نمودم، خدمت امام ارائه دادم، فرمود: این خوب نیست آن را برگردان و سلاح دیگری بخر، بار دوم ساطور خریدم امام آن را پسندید و فرمود: خوب است، به قصد کشتن فارس خارج شدم، بین نماز مغرب و عشا از مسجد خارج شدم، با ساطور ضربتی بر سرش زدم که فریادش بلند شد، با ضربه ام کارش تمام شد، ساطور را از دست انداختم.
در اثر صدای او جمعیت اجتماعی کردند، چون جز من کسی آنجا نبود مرا گرفتند و چون سلاحی نداشتم رهایم کردند و به برکت توجه امام، ساطور مفقود شد مردم به جستجو پرداختند، حتی کوچه و خانه های نزدیکی را جستجو کردند لیکن اثری نیافتند.(31)




 

 



:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , طعم خوب بندگی , ,
:: برچسب‌ها: جنید و کشتن فارس قزوینی ,
تاریخ :
بازدید : 72
نویسنده : H O S S E I N I
حجاج بن عمرو بن غذیه انصاری

شخصیت شناسی عمرو بن حجاج زبیدی





حجاج بن عمرو بن غذیه انصاری

او از اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله و از خواص یاران امیر المؤمنین علیه السلام و از کسانی است که در تمام حالات با کمال جدیت از آن حضرت پشتیبانی کرده است حجاج بن عمرو مردی با شهامت و دلیر بود، وقتی از جانب امیر المؤمنین علیه السلام مأمور شد تا نامه ای برای معاویه ببرد، پس از آن که نامه را به معاویه رسانید، گویا در مسجد بوده است، زمینه را برای سخنرانی آماده دید، جلو روی معاویه سر پا ایستاد، به مردم شام چنین خطاب کرد: ای مردم، سه چیز را با سه چیز مقایسه کنید سپس خود قضاوت نمائید: شام هرگز از نظر موقعیت دینی به مدینه نمی رسد و معاویه با علی هم طراز نیست، شما مردم شام نیز با مهاجرین و انصار برابر نیستند.(32)



 


:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , طعم خوب بندگی , ,
:: برچسب‌ها: حجاج بن عمرو بن غذیه انصاری ,
تاریخ :
بازدید : 84
نویسنده : H O S S E I N I
سید رضی






سید رضی (وفات 406 ق)

سید رضی روزی نزد الطایع بالله نشسته بود و بی اعتنا به جاه و جبروت، خلیفه محاسن خود را به دست گرفت، به طرف بینی بالا می برد. خلیفه خواست که بر سید طعنه بزند و قدرت پرزرق و برقش را به رخ او بکشد، رو به سید کرد گفت:
گمان می کنم بوی خلافت را استشمام می کنی؟
سید رضی با همان متانت و شجاعت همیشگی پاسخ داد: بلکه بوی نبوت را استشمام می نمایم. (33)





 


:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , طعم خوب بندگی , ,
:: برچسب‌ها: سید رضی ,
تاریخ :
بازدید : 69
نویسنده : H O S S E I N I
شیخ مفید

شیخ مفید



شیخ مفید (وفات 413 ق)

نورانیت علم و دانش و اخلاص در وجود شیخ به درجاتی او را فرا گرفته که وقتی فتوایی را به طور غیر عمد و به اشتباه جواب داد حضرت ولی عصر (عج) خود با پیغامی آن را اصلاح فرمود پس از مدتی که مرحوم شیخ مفید آگاه شد و در پی آن از دادن فتوا منصرف گردید، آن حضرت طی نامه ای خطاب به مرحوم مفید فرمود:
بر شماست که فتوا بدهید و بر ماست که شما را استوار کرده و نگذاریم در خطا بیفتید.
نقل کرده اند که: مسأله ای فقهی بین استاد و شاگردش سید مرتضی بحث گردید که استاد نظری و شاگرد نظری دیگری داشت. با بحث و ارائه دلیل مشکل حل نشد، هر دو راضی به قضاوت امام مؤمنان علیه السلام شدند،
مسأله را بر کاغذی نوشته و بالای ضریح مقدس حضرت گذاردند. صبح روز بعد که کاغذ را برداشتند دست خطی مزین به چنین نوشته ای دیدند که:
أنت شیخی و معتمدی و الحق مع ولدی علم الهدی(34)
(ای شیخ مفید) تو مورد اطمینان من هستی و حق با فرزندم سید مرتضی،
علم الهدی است.
 
برخی بر این باورند که در طول 30 سال، 30 توقیع و نامه شریف از ناحیه مقدس حضرت ولی عصر (عج) برای شیخ مفید صادر شده که در عنوان بسیاری این جمله نورانی دیده می شود: برادر گرامی و استوار؛ شیخ مفید.(35)
 
در اواخر ماه صفر 416 هجری بود که نامه ای از ناحیه مقدسه به شیخ مفید فرستاده شد.
للاخ السدید و الولی الرشید الشیخ المفید... برادر گرامی، استوار و دوست راه یافته شیخ مفید...(36)
در نامه ای دیگر در 23 ذی حجه از طرف امام عصر (عج) به شیخ مفید رسید که چنین آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم سلام الله علیک ایها الناصر للحق الداعی الیه بکلمة الصدق(37)
بنام خداوند بخشنده بخشایشگر، سلام خدا بر تو ای یاری کننده حق و دعوت کننده و به سوی او کسی که با صدق و راستی به سوی خدا دعوت می کنی...




 

 



:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , طعم خوب بندگی , ,
:: برچسب‌ها: شیخ مفید ,
تاریخ :
بازدید : 90
نویسنده : H O S S E I N I
سید مرتضی

سید مرتضی علم الهدی (ره),زندگینامه سید مرتضی علم الهدی (ره)

 
سید مرتضی (وفات 440 ق)

وصیت به نماز:
سید مرتضی در وصیت و سفارش خود چنین آورده است: تمام نمازهای واجب مرا که در طول عمرم خوانده ام به نیابت از من دوباره بخوانید.
وقتی این سفارش ایشان نقل شد نزدیکان و اطرافیان شگفت زده شدند و پرسیدند چرا؟ شما که فردی وارسته بودید و اهمیت فوق العاده ای به نماز می دادید.
سید در پاسخ فرمود: آری من علاقمند به نماز بلکه عاشق نماز و راز و نیاز با خالق خود بودم و از این راز و نیاز هم لذت فراوان می بردم، از این رو همیشه قبل از فرا رسیدن وقت نماز لحظه شماری می کردم تا وقت نماز برسد و این تکلیف الهی را انجام دهم و به دلیل همین علاقه شدید و لذت از نماز، وصیت می کنم که تمام نمازهای مرا دوباره بخوانید زیرا تصور من این است که شاید نمازهای من صد در صد خالص برای خدا انجام نگرفته باشد بلکه در صدی از آنها به خاطر لذت روحی و معنوی خودم به انجام رسیده باشد! پس همه اینها را قضا کنید چون اگر یک درصد از نماز هم برای غیر خدا انجام گرفته باشد شایسته درگاه الهی نیست. و می ترسم به همین سبب اعمال و راز و نیازهای من مورد پذیرش خدای منان قرار نگیرد.




 



:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , طعم خوب بندگی , ,
:: برچسب‌ها: سید مرتضی ,
تاریخ :
بازدید : 77
نویسنده : H O S S E I N I
میرزای شیرازی(میرزای بزرگ)
میرزای شیرازی





سید محمد حسن شیرازی (میرزای بزرگ) (وفات 1312 ق)


پس از وفات شیخ انصاری در سال 1281 مردم به منظور تعیین تکلیف در امر تقلید مرتباً به شاگردان او مراجعه می کردند به همین جهت عده ای از علماء بزرگ در منزل میرزا حبیب رشتی جلسه ای تشکیل دادند: همگی بر آن دیدند که میرزای شیرازی صلاحیت تقدم بر دیگران را دارد، وقتی به او اطلاع دادند چنین گفت:
من آمادگی انی مهم را ندارم و به آنچه مردم نیاز دارند مستحضر نیستم، جناب آقای شیخ حسن نجم آبادی فقیه زمانه و شایسته تر از من بدین کار است.
مرحوم نجم آبادی در پاسخ میرزا گفت: به قسم این امر (پذیرفتن مرجعیت) بر من حرام است ولی بالخصوص برای شما یک واجب عینی است؛ زیرا مرجعیت و زعامت دینی شایسته جامع الشرایط، عاقل سیاستمدار، آشنا به امور اجتماعی می باشد و این خصوص جز در شما در شخص دیگری جمع نیست. سپس هر کدام از حاضرین همین نکته را تأکید کرده و بر وجوب تصدی این امر از جانب میرزا حکم کردند.
میرزا در مجاهدت معروف بود من جمله فتوای تحریم تنباکوی ایشان است.
بسم الله الرحمن الرحیم
الیوم استعمال تنباکو و توتون، بای نحو کان، در حکم محاربه با امام زمان (عج) است. (65)




موضوعات مرتبط: طعم خوب بندگی


:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , طعم خوب بندگی , ,
:: برچسب‌ها: میرزای شیرازی(میرزای بزرگ) ,
تاریخ :
بازدید : 74
نویسنده : H O S S E I N I
سید جمال الدین اسد آبادی

درباره سیدجمال‌الدین اسدآبادی



سید جمال الدین اسد آبادی (وفات 1314 ق)


اگر چشم من، در او، خیر عبادالله نباشد کور باد بهتر است. و اگر دستم برای سعادت مخلوق نکوشد از حرکت باز ماند. و اگر پایم را در راه نجات امت محمدیه صلی الله علیه و آله قدم نزد شکسته شود. این است مذهب من و این است مشرب من.
مرا در این جهان، چه در غرب باشم و چه در شرق، مقصدی نیست جز آنکه در اصلاح دنیا و آخرت مسلمانان بکوشم. و آخر آرزویم این است که چون شهدای صالحین خونم در این راه ریخته شود. (66)




:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , طعم خوب بندگی , ,
:: برچسب‌ها: سید جمال الدین اسد آبادی ,
تاریخ :
بازدید : 84
نویسنده : H O S S E I N I
شیخ عبدالکریم حائری یزدی


شیخ عبدالکریم حائری یزدی (وفات 1315 ش)


در ایام عاشورا نیز اقامه عزا می فرمود: و در روز عاشورا با هیئتی خاص پا برهنه و گل به پیشانی و صورت مالیده در دسته های عزاداری شرکت می کرد و به عزاداری می پرداخت.
امتیاز مرحوم حاج شیخ آن بوده که عدم استفاده از بیت المال برای مخارج شخصی الا بقدر الضرورة بوده است.
آن اشخاصی که بیش از سی، چهل الی صد تومان در ماه ندارند اینها مفتخورند؟
حضرت امام خمینی (ره) به مناسبتی در این مورد فرمودند:
آن اشخاصی که هزار میلیونشان، (هزار میلیونشان یک قلم است) هزار میلیونشان در جاهای دیگر است، اینها مفتخور زیاد نیستند؟ ما مفتخوریم؟ مالی که مرحوم آقای حاج شیخ عبدالکریم مان وقتی که فوت می شوند آقا زاده های آن همان شب چیز نداشتند، همان شب شام نداشتند، ما مفتخوریم؟...(67)
آن مرحوم زمانی که از قصد شوم استعمار مبنی بر کشف حجاب در ایران توسط رضا خان با خبر شد اشاره به رگهای گلوی خود کرده و فرمود: تا پای جان باید ایستاد و من هم می ایستم ناموس است، حجاب است، ضروری دین و قرآن است.
و در این رابطه برای اتمام حجت تلگرافی برای رضا خان فرستاد که در آن آمده بود:
می شنوم اقدام به کارهائی می شود که مخالفت صریح با طریقه جعفریه و قانون اسلام دارد که دیگر خودداری و تحمل برایم مشکل است.(68)




:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , طعم خوب بندگی , ,
:: برچسب‌ها: شیخ عبدالکریم حائری یزدی ,
تاریخ :
بازدید : 555
نویسنده : H O S S E I N I
سید ابوالحسن اصفهانی

۲۲۰px





سید ابوالحسن اصفهانی (وفات 1325 ش)


یکی از صفات برجسته ایشان صبر و بردباری حیرت انگیز او است، از شهید حاج آقای مصطفی خمینی نقل است که گفته بودند! من کسی را صبورتر از مرحوم آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی نمی شناسم! زیرا که آن مرجع عالیقدر در اوج مبارزاتش علیه سیاست انگلستان در یک روز پرهمهمه به نماز می ایستد و در پشت سر او پسرش مرحوم سید حسن شهید می ایستد و پشت سر آنها هزاران تن از مسلمانان نماز می ایستند در رکعت دوم نماز در حال سجده بودند که ناگهان فریادی بلند شد. سید حسن فرزند آقا را کشتند و بلافاصله صفهای نماز از هم پاشید ولی آن مرجع بزرگ همچنان نمازش را ادامه داد و آن را به پایان رسانید و آنگاه سر برگردانید. و با منظره هولناکی روبرو شد و او دید سر فرزند دلبندش را خائنی به نام علی اردهالی گوش تا گوش بریده است فقط سه بار فرمودند لا اله الا الله و بالاتر اینکه قاتل پسرش را هم عفو نمودند. (69)
سفیر انگلیس به ملاقات آن مرجع با اصرار زیاد می رسد بعد اظهار می دارد که حکومت بریتانیا سلام و تحیات فراوان خود و ملت خود را به ساحت مقدس آن حضرت تقدیم می کند و معروض می دارد دولت انگلستان در جنگ جهانی دوم نذر نمود. چنانکه جرمت (آلمان) را در جنگ شکست داد مبلغی را به شکرانه این پیروزی بر معابد و همچنین به رهبران دینی بزرگ جهان تقدیم نماید اکنون که بریتانیا پیروزی مورد نظر خود رسید در صدد وفاء به نذر خود برآمده است بعد از پایان صحبت سفیر، آن مرجع بزرگ لحظه ای درنگ فرمودند: مانعی ندارد علمای حاضر در مجلس از موافقت غیر منتظره سید در شگفت شدند.
سفیر بسیار خوشحال شد فوراً چکی به مبلغ یکصد هزار دینار عراقی برابر با دو میلیون تومان صادر کرده به سید تقدیم کرد اما سید پس از دریافت چک و اطلاع از مبلغ مندرج در آن فوراً کاغذ کوچکی را که در مقابلش بود برداشته و مبلغ صد هزار دینار عراقی را حواله نمود. و ضمیمه چک تقدیمی دولت انگلستان کرد که جمعاً چهار میلیون تومان شد.
آنگاه فرمود: به اطلاع من رسیده که در این جنگ اکثر لشگریان بریتانیا از مسلمین هند بوده اند که همه شان در جریان آن کشته شده اند و از آنان جز یک مشت زن و بچه بی سرپرست و آواره چیزی باقی نمانده است من به حکم مسئولیت اسلامی بر خود وظیفه می دانم که این ستم دیدگان بی گناه را هرگز فراموش نکنم و این مبلغ را در میان آنان تقسیم می کنیم.





 


:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , طعم خوب بندگی , ,
:: برچسب‌ها: سید ابوالحسن اصفهانی ,
تاریخ :
بازدید : 72
نویسنده : H O S S E I N I
سید جمال الدین اسد آبادی



سید جمال الدین اسد آبادی (وفات 1314 ق)


اگر چشم من، در او، خیر عبادالله نباشد کور باد بهتر است. و اگر دستم برای سعادت مخلوق نکوشد از حرکت باز ماند. و اگر پایم را در راه نجات امت محمدیه صلی الله علیه و آله قدم نزد شکسته شود. این است مذهب من و این است مشرب من.
مرا در این جهان، چه در غرب باشم و چه در شرق، مقصدی نیست جز آنکه در اصلاح دنیا و آخرت مسلمانان بکوشم. و آخر آرزویم این است که چون شهدای صالحین خونم در این راه ریخته شود. (66)




:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , طعم خوب بندگی , ,
:: برچسب‌ها: سید جمال الدین اسد آبادی ,
تاریخ :
بازدید : 59
نویسنده : H O S S E I N I
شیخ عبدالکریم حائری یزدی

حائری یزدی؛ بنیانگذار سترگ حوزه علمیه قم


شیخ عبدالکریم حائری یزدی (وفات 1315 ش)


در ایام عاشورا نیز اقامه عزا می فرمود: و در روز عاشورا با هیئتی خاص پا برهنه و گل به پیشانی و صورت مالیده در دسته های عزاداری شرکت می کرد و به عزاداری می پرداخت.
امتیاز مرحوم حاج شیخ آن بوده که عدم استفاده از بیت المال برای مخارج شخصی الا بقدر الضرورة بوده است.
آن اشخاصی که بیش از سی، چهل الی صد تومان در ماه ندارند اینها مفتخورند؟
حضرت امام خمینی (ره) به مناسبتی در این مورد فرمودند:
آن اشخاصی که هزار میلیونشان، (هزار میلیونشان یک قلم است) هزار میلیونشان در جاهای دیگر است، اینها مفتخور زیاد نیستند؟ ما مفتخوریم؟ مالی که مرحوم آقای حاج شیخ عبدالکریم مان وقتی که فوت می شوند آقا زاده های آن همان شب چیز نداشتند، همان شب شام نداشتند، ما مفتخوریم؟...(67)
آن مرحوم زمانی که از قصد شوم استعمار مبنی بر کشف حجاب در ایران توسط رضا خان با خبر شد اشاره به رگهای گلوی خود کرده و فرمود: تا پای جان باید ایستاد و من هم می ایستم ناموس است، حجاب است، ضروری دین و قرآن است.
و در این رابطه برای اتمام حجت تلگرافی برای رضا خان فرستاد که در آن آمده بود:
می شنوم اقدام به کارهائی می شود که مخالفت صریح با طریقه جعفریه و قانون اسلام دارد که دیگر خودداری و تحمل برایم مشکل است.(68)


 



:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , طعم خوب بندگی , ,
:: برچسب‌ها: شیخ عبدالکریم حائری یزدی ,
تاریخ :
بازدید : 78
نویسنده : H O S S E I N I

۲۲۰px



سید ابوالحسن اصفهانی (وفات 1325 ش)
 

یکی از صفات برجسته ایشان صبر و بردباری حیرت انگیز او است، از شهید حاج آقای مصطفی خمینی نقل است که گفته بودند! من کسی را صبورتر از مرحوم آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی نمی شناسم! زیرا که آن مرجع عالیقدر در اوج مبارزاتش علیه سیاست انگلستان در یک روز پرهمهمه به نماز می ایستد و در پشت سر او پسرش مرحوم سید حسن شهید می ایستد و پشت سر آنها هزاران تن از مسلمانان نماز می ایستند در رکعت دوم نماز در حال سجده بودند که ناگهان فریادی بلند شد. سید حسن فرزند آقا را کشتند و بلافاصله صفهای نماز از هم پاشید ولی آن مرجع بزرگ همچنان نمازش را ادامه داد و آن را به پایان رسانید و آنگاه سر برگردانید. و با منظره هولناکی روبرو شد و او دید سر فرزند دلبندش را خائنی به نام علی اردهالی گوش تا گوش بریده است فقط سه بار فرمودند لا اله الا الله و بالاتر اینکه قاتل پسرش را هم عفو نمودند. (69)
سفیر انگلیس به ملاقات آن مرجع با اصرار زیاد می رسد بعد اظهار می دارد که حکومت بریتانیا سلام و تحیات فراوان خود و ملت خود را به ساحت مقدس آن حضرت تقدیم می کند و معروض می دارد دولت انگلستان در جنگ جهانی دوم نذر نمود. چنانکه جرمت (آلمان) را در جنگ شکست داد مبلغی را به شکرانه این پیروزی بر معابد و همچنین به رهبران دینی بزرگ جهان تقدیم نماید اکنون که بریتانیا پیروزی مورد نظر خود رسید در صدد وفاء به نذر خود برآمده است بعد از پایان صحبت سفیر، آن مرجع بزرگ لحظه ای درنگ فرمودند: مانعی ندارد علمای حاضر در مجلس از موافقت غیر منتظره سید در شگفت شدند.
سفیر بسیار خوشحال شد فوراً چکی به مبلغ یکصد هزار دینار عراقی برابر با دو میلیون تومان صادر کرده به سید تقدیم کرد اما سید پس از دریافت چک و اطلاع از مبلغ مندرج در آن فوراً کاغذ کوچکی را که در مقابلش بود برداشته و مبلغ صد هزار دینار عراقی را حواله نمود. و ضمیمه چک تقدیمی دولت انگلستان کرد که جمعاً چهار میلیون تومان شد.
آنگاه فرمود: به اطلاع من رسیده که در این جنگ اکثر لشگریان بریتانیا از مسلمین هند بوده اند که همه شان در جریان آن کشته شده اند و از آنان جز یک مشت زن و بچه بی سرپرست و آواره چیزی باقی نمانده است من به حکم مسئولیت اسلامی بر خود وظیفه می دانم که این ستم دیدگان بی گناه را هرگز فراموش نکنم و این مبلغ را در میان آنان تقسیم می کنیم.
 





:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , طعم خوب بندگی , ,
:: برچسب‌ها: سید ابوالحسن اصفهانی ,
تاریخ :
بازدید : 77
نویسنده : H O S S E I N I
طعم خوب بندگی حاج آقا حسین قمی

 




حاج آقا حسین قمی (وفات 1325 ق)


اهالی مشهد از علامه متقی میرزا محمد تقی شیرازی در خواست عالمی با تقوا و مجتهدی دانا و توانا نمودند. حضرتش صاحب عنوان مرحوم آبت الله قمی را به آن ارض مقدس گسیل فرمود.

 



:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , طعم خوب بندگی , ,
:: برچسب‌ها: طعم خوب بندگی حاج آقا حسین قمی ,
تاریخ :
بازدید : 75
نویسنده : H O S S E I N I
طعم خوب بندگی شیخ فضل الله نوری

شهدای عصر غیبت (8)/ «شیخ فضل الله نوری» مجتهد نظام مشروطه



شیخ فضل الله نوری: وفات (1327 ق)

به مرحوم شیخ فضل الله پیشنهاد شد که اجازه بدهید پرچم هلند را که کشور بی طرفی است بر بام خانه نصب کنیم تا در امان باشیم، شیخ با تبسمی استهزاء گونه فرمودند: باید پرچم ما را روی سفارتخانه بیگانه نصب کنند. چطور ممکن است که صاحب شریعت به من که مبلغ احکام هستم اجازه فرماید: پناهنده به خارج از شریعت شوم.(72)




:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , طعم خوب بندگی , ,
:: برچسب‌ها: طعم خوب بندگی شیخ فضل الله نوری ,
تاریخ :
بازدید : 92
نویسنده : H O S S E I N I

حاکمیت سیاسی فقیهان از دیدگاه آخوند خراسانی



آخوند خراسانی (وفات 1329 ق)

تنها خوراک من فکر بودم. ولی قانع نبودم. هیچ گاه نشد که گلایه کنم. شش ساعت بیشتر نمی خوابیدم. شبها بیدار بودم با ستارگان دوست شده بودم. خواب با شکم خالی بسیار مشکل است. (75) دستگیری نیازمندان: یکی از سخنرانان مذهبی کربلا که از مخالفان مشروطه بود و همه جا علیه آخوند صحبت می کرد، به علت بدهی تصمیم گرفت خانه اش را


 

 



:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , طعم خوب بندگی , ,
تاریخ :
بازدید : 74
نویسنده : H O S S E I N I

تبریز

شیخ محمد خیابانی (شهادت 1338 ق)

از روحانیون آزادیخواه تبریز متولد 1397 هجری قمری و در سال 1338 هجری قمری به شهادت رسیده است. وی در جنگ با بین الملل اول، در برابر فشار روسهای تزاری ایستادگی کرد. و پس از جنگ مذکور، چون وضع حکومت خوب نبود با حکومت مزبور مخالفت نمود. و در عین حال از نفوذ کمونیسم جلوگیری می کرد.(77)
کلام شیخ محمد خیابانی بسیار عارفانه و عاشقانه است.

 



:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , طعم خوب بندگی , ,
:: برچسب‌ها: شیخ محمد خیابانی (شهادت 1338 ق) ,
تاریخ :
بازدید : 76
نویسنده : H O S S E I N I

ملا فتح الله اصفهانی (وفات 1339 ق)

شیخ شریعت پس از رحلت میرزا محمد تقی شیرازی، یگانه مرجع جهان تشیع شد. با این حال وی رهبری دینی را چون باری سنگین بر دوش خود احساس می کرد. چنین با خدایش مناجات می کرد:
خدایا، در آخرین روزهای زندگیم در دنیا به ریاست مبتلا شده ام و باید سنگینی این بار امانت را به دوش کشم! بارالها، من طاقت تحمل این امر بزرگ را ندارم... و حال آنکه تو فردای قیامت از من سؤال خواهی کرد... شیخ الشریعه در پی مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمن چنین می گوید: خدمت علمای بزرگ... و عموم مردم روستاها و شهرها و کوچ نشینان...

 

 



:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , طعم خوب بندگی , ,
:: برچسب‌ها: ملا فتح الله اصفهانی ,
تاریخ :
بازدید : 80
نویسنده : H O S S E I N I

درباره سیدجمال‌الدین اسدآبادی | مصلح مسلمانی که منادی اتحاد اسلام شد

مهدی احمدی

درباره سیدجمال‌الدین اسدآبادی | مصلح مسلمانی که منادی اتحاد اسلام شد

تهران- ایرنا- سیدجمال‌الدین حسینی اسدآبادی از شخصیت‌های روشنگر و مصلح بود که عامل اساسی ضعف کشورهای اسلامی را دخالت استعمارگران می‌دانست از این رو با طرح اندیشه اتحاد اسلام در پی چاره جویی برآمد که بر پایه آن روند تفکر اندیشه سیاسی در این کشورها دگرگون شد.

 

 



:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , طعم خوب بندگی , ,
:: برچسب‌ها: طعم خوب بندگی , سید جمال الدین اسد آبادی ,
تاریخ :
بازدید : 139
نویسنده : H O S S E I N I

هدف از خلقت انسان چیست

حتما دانلود کنید

عبادت و بندگی راز آفرینش

 
منظور از «دين» كه بايد آن را براي خدا خالص كنند به عقيده بعضي از مفسران همان «عبادت» است، و جمله « إِلا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ» كه قبل از آن ذكرشده نيز همين معني را تأييد مي‌كند. ولي اين احتمال وجود دارد كه منظور مجموعه دين

 



:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , طعم خوب بندگی , ,
:: برچسب‌ها: عبادت و بندگی راز آفرینش ,
تاریخ :
بازدید : 107
نویسنده : H O S S E I N I

اخلاص

عبادت و اخلاص در عمل شرط بندگی

 
هر وقت خواستيد مخاطب باشيد و حرف خوبي بشنويد قرآن بخوانيد. اين توفيق را ائمه(عليهم السلام) فراسوي ما نصب کردند و به ما دادند که اگر خواستيم حرف بزنيم با او حرف بزنيم و اگر خواستيم حرفي بشنويم حرف او را بشنويم. در قرائت قرآن گرچه ما حرف مي‌زنيم، ولي گوينده اوست. او مي‌‌گويد منتها به زبان ما. حرف، حرف اوست، ما خودمان انشا نمي‌کنيم. بنابراين اگر خواستيم متکلّم باشيم، نماز و اگر خواستيم مخاطب باشيم، قرآن.


:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , طعم خوب بندگی , ,
:: برچسب‌ها: عبادت و اخلاص در عمل شرط بندگی ,
تاریخ :
بازدید : 229
نویسنده : H O S S E I N I

 




حاج آقا حسین قمی (وفات 1325 ق)


اهالی مشهد از علامه متقی میرزا محمد تقی شیرازی در خواست عالمی با تقوا و مجتهدی دانا و توانا نمودند. حضرتش صاحب عنوان مرحوم آبت الله قمی را به آن ارض مقدس گسیل فرمود.


:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , طعم خوب بندگی , ,
:: برچسب‌ها: طعم خوب بندگی حاج آقا حسین قمی ,
تاریخ :
بازدید : 126
نویسنده : H O S S E I N I
طعم خوب بندگی شیخ فضل الله نوری

شهدای عصر غیبت (8)/ «شیخ فضل الله نوری» مجتهد نظام مشروطه


شیخ فضل الله نوری: وفات (1327 ق)

به مرحوم شیخ فضل الله پیشنهاد شد که اجازه بدهید پرچم هلند را که کشور بی طرفی است بر بام خانه نصب کنیم تا در امان باشیم، شیخ با تبسمی استهزاء گونه فرمودند: باید پرچم ما را روی سفارتخانه بیگانه نصب کنند. چطور ممکن است که صاحب شریعت به من که مبلغ احکام هستم اجازه فرماید: پناهنده به خارج از شریعت شوم.(72)
بعد فرمود: آیا رواست که من پس از هفتاد سال که محاسنم را برای اسلام سفید کرده ام حالا بیایم زیر پرچم بیگانه بروم.
دست حق در دست می آمد روان بر پای دار - تا بلند، آوازه سازد بعد از این آوای دار
آن که در آیینه اندیشه می بیند خدای - کی کند اندیشه از رنج توانفرسای دار(73)
نظر امام خمینی؛ درباره آیت الله شیخ فصل الله نوری:
لکن راجع به همین مشروط و این که مرحوم شیخ فضل الله رحمه الله ایستاد که مشروط باید مشروعه باشد باید قوانین موافق اسلام باشد، در همان وقت که ایشان این امر را فرمود و متمم قانون اساسی هم از کوشش ایشان بود، مخالفین، خارجیها که یک همچو قدرتی را در روحانیت می دیدند، کاری کردند در ایران که شیخ فضل الله مجاهد مجتهد دارای مقامات عالیه را، یک دادگاه درست کردند و یک نفر منحرف روحانی نما او را محاکمه کرد و در میدان توپخانه شیخ فضل الله را در حضور جمعیت به دار کشیدند. (74)



 

درباره فضل الله نوری

درباره فضل الله نوری

تهران-ایرنا- ‌شیخ فضل الله نوری یکی از علمای تاثیرگذار در جنبش مشروطه و مدافع دین بود که با هواداری از این نهضت بستر پیروزی آن را فراهم آورد اما پس از پی بردن به مبانی تفکر برخی از مشروطه‌خواهان، درصدد هماهنگ کردن قوانین مشروطه با موازین شرع مقدس برآمد اما با مخالفت شدید استعمارگران و غربگراها روبه‌رو شد تا جایی که جان خود را در این راه از دست داد.

فضل الله کجوری، مشهور به شیخ فضل‌الله نوری از مجتهدان طراز اول تهران و از پیشروان جنبش مشروطه در ایران به شمار می رود. شخصیت این عالم بزرگوار به گونه ای بود که حتی مخالفانش نیز از او به نیکی یاد کرده اند، برای نمونه ناظم الاسلام کرمانی درباره او می نویسد: وی شخص اول عالمان اسلام و از لحاظ سلوک، دارای حسن و مراتب علمیه بوده و نکات ریاست و سیاست را بهتر از دیگران شناخته است. (۱) ملک زاده از دیگر مخالفان شیخ نوری نیز در وصف وی چنین می نویسد: از حیث معلومات و تبحر در علوم دینی، از همه همگنانش برتری داشته و بسیار فهیم و باهوش بوده و در قدرت استدلال در میان طبقه خود نظیر نداشته است. (۲)

نگاه شیخ فضل الله نوری به مشروطه

پیروزی انقلاب مشروطیت در زمان مظفرالدین‌شاه قاجار یکی از بزرگ‌ترین تحولات سیاسی و مذهبی تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود. در این میان، گروهی از روحانیون با طرح مساله مشروطه مشروعه کوشیدند، برای حفظ پیوند جامعۀ مسلمانان ایران با آیین اسلام و مقابله با نفوذ اندیشه‌های غربی، قرائت تازه‌ای از اندیشۀ سیاسی تشیع دربارۀ معیارهای مشروعیت یا عدم مشروعیت نظام مشروطه ارایه دهند. شیخ فضل‌الله نوری یکی از برجسته‌ترین این روحانیون محسوب می‌شود اما بعد از مدتی ایشان با باور به وجود تضاد بنیادین میان نظام مشروطیت با مبانی اسلام به مخالفت با مشروطیت پرداخت. البته شیخ فضل اللّه با مشروطیت مخالفتی نداشت و بحث او در کیفیت آن بود. در واقع این عالم برجسته نسبت به مشروطه بدبین بود، زیرا زوایایی از آن را می‌دید که با اصول شریعت تطابق ندارد و معتقد بود، ورود این اندیشه به ایران که ظرفیت لازم برای هضم آن را ندارد نه‌تنها مفید نیست، بلکه مضراتی هم دارد و می گفت: من مخالف اساس مشروطیت نیستم؛ بلکه اول شخصی که طالب این اساس بود من بودم و فعلاً هم مخالفتی ندارم امّا مشروطه به همان شرایطی که گفتم که قانون اساسی و قوانین داخلی مملکت باید مطابقت با شرع داشته باشد.

این مبارز مشروطه خواه معتقد بودند، چون بیشتر مردم مسلمان و پیرو دین اسلام هستند، باید حکومت آنان هرچند به صورت مشروطه اما از نوع حکومت مشروطه مشروعه باشد، یعنی قانون اساسی و دیگر قوانین حقوقی و جزایی آن باید با احکام قوانین اسلامی مطابقت داشته باشد. وقتی مخالفانش به او تهمت مخالفت با مشروطه و طرفداری استبداد شاهنشاهی می زدند، او در پاسخ فرمود: من والله با مشروطه مخالفت ندارم، با اشخاص بی دین و فرقه گمراه و گمراه گر مخالفم که می خواهند به مذهب اسلام لطمه وارد بیاورند.(۳)

در حقیقت شیخ فضل الله مسیر خود را از مسیر مشروطه خواهان جدا کرد و بر خواست خود یعنی تطبیق قوانین با شرع تاکید کرد به همین دلیل خیلی زود مخالفان وی را محکوم به اعدام کردند. در تشریح این موضوع امام خمینی (ره) می فرمایند: «تاریخ یک درس عبرت است برای ما شما وقتی که تاریخ مشروطیت را بخوانید می بینید که در مشروطه بعد از اینکه ابتدا پیش رفت، دست هایی آمد و تمام مردم ایران را به دو طبقه تقسیم بندی کرد، نه ایران تنها، از روحانیون بزرگ نجف یک دسته طرفدار مشروطیت، یک دسته دشمن مشروطه، ‌علمای خود ایران یک دسته طرفدار مشروطه، یک دسته مخالف مشروطه... تا آنجا که مثل مرحوم حاج شیخ فضل الله نوری در ایران برای خاطر اینکه می گفت باید مشروطه مشروعه باشد و آن مشروطه ای که از غرب و شرق به ما برسد قبول نداریم، ‌در همین تهران به دار زدند و مردم هم پای [دار] او رقصیدند یا کف زدند.»(۴)

دیدگاه شیخ فضل الله نوری  در مورد مجلس قانون گذاری

مخالفت شیخ فضل‌الله با مجلسی بود که پذیرای احکام و قوانین الهی نبود و می گفت: «من آن مجلس شورای ملی را می‌خواهم که عموم مسلمانان، آن را می‌خواهند به این معنا که البته عموم مسلمانان مجلسی می‌خواهند که برخلاف قرآن و برخلاف شریعت محمدی(ص) و برخلاف مذهب مقدس جعفری(ع) قانونی نگذارد.» وی همچنین قانون اساسی را نیز لازم دانسته و اظهار داشت: «مجلس شورای ملّی و اجتماع وکلا و مبعوثین در آن و مقصد رفع ظلم و نشر عدالت و اصلاح مملکت بدون نظام‌نامه که عموم اهالی و حکام و کارگزاران ممالک به آن رویه حرکت نمایند، چگونه تصور می‌شود.» و در ادامه افرادی را که مخالف وجود قانون اساسی هستند، مورد سرزنش قرار می‌دهد و می‌گوید: «این حرف بر جمیع تقادیر، غلط و موجب تضییع حقوق نفوس است، بلکه مؤدی به فساد اصل مجلس است.» در ضمن شیخ بر اسلامی بودن قانون اساسی تأکید دارد. (۵)

شیخ فضل الله نوری بارها تاکید کرد: ایها الناس من به هیچ وجه مخالف فکر مجلس شورای ملی نیستم، بلکه دخلیت خود را در تاسیس آن اساس بیش از همه می دانم، صریحا می گویم همه بشنوید و به غایبین هم برسانید که من آن مجلس شورای ملی را می خواهم که عموم مسلمانان آن را می خواهند. به این معنی که البته عموم مسلمانان مجلسی می خواهند که اساسش به اسلامیت باشد و برخلاف شریعت محمدی و بر خلاف مذهب مقدس جعفری قانون نگذراند. (۶) با وجود مواضع صریح و شفاف شیخ فضل الله نوری در نهایت مجلس  برپایه آنچه که خواسته عوامل بیگانه و روشنفکران غربزده بود، تشکیل شد و با شعار اصلاحات، مسیر انقلاب را منحرف و ارزش های غربی را جایگزین ارزش های دینی کردند.

هـنگامی که‌ در مـجلس‌ ضرورت تدوین قانون اساسی احساس شد، اختلافات بنیادین و ریشه‌ای شیخ و روشنفکران غربگرا نیز آغاز شد. روشنفکران غربگرا بر آن بودند که قانون اساسی بعضی از کشورهای غربی را عینا ترجمه‌ و به عنوان قـانون اسـاسی کشور بـه تصویب برسانند. در مقابل، علما و به خصوص شیخ فضل‌ الله‌ اعتقاد داشت که قانون اساسی باید برگرفته از قوانین دیـن مبین اسلام باشد. شیخ‌ در این خصوص گفت: «چه افتاده است کـه امـروز بـاید دستور عدل ما از پاریس‌ برسد و نسخه شورای ما از انگلیس بیاید.»(۷) اما سرانجام وضعیت به نفع روشنفکران‌ غـربزده‌ ‌پیـش‌ رفت و هیات تدوین کننده قانون اساسی مرکب از؛ سعدالدوله، تقی‌زاده، حاج امین الضرب، مـستشارالدوله، مـشار المـلک‌ و نصرالله اخوی با استفاده از قانون اساسی بلژیک، فرانسه و کشورهای بالکان به‌ تدوین‌ قانون‌ اساسی پرداخـتند و پس از مدتی به تدوین متمم قانون اساسی مشغول شدند.

با این‌ وجود شیخ‌ از پای نـنشست و اعلام داشت: «نظامنامه قـانون اسـاسی و قانونیت مواد سیاسیه و نحوها من‌ الشرعیات باید به موافقت با شریعت منوط باشد.» وی افکار خود را بعدها در این‌ زمینه‌ با عنوان لوایح منتشر کرد. شیخ همچنین پیشنهاد نظارت مجتهدان بر کار مـجلس‌ را داد که مجلس را موظف می‌کرد در هر دوره پنج تن از علمای معرفی شده‌ را به حکم قرعه یا رأی تعیین نمایند که بر مصوبات مجلس نظارت کنند و در صورت مخالفت با قوانین شرع، آنها را رد نمایند تا عـنوان قـانونیت پیدا نکند. (۸) طرح‌ این‌ پیشنهاد مخالفت عده‌ای را برانگیخت و روزنامه صبح صادق به جرم انتشار این‌ پیشنهاد مورد حمله و غارت جماعت آزادی طلبان‌ قرار گرفت. شماری نیز فحاشی نسبت به شیخ را آغـاز کـردند و روزنامه حبل المتین اصل یاد شده را محکوم کرد. برخی از نمایندگان‌ مجلس از سیدین خواستند در این‌ خصوص با شیخ مذاکره‌ کنند و در عین حال خود نیز گفت وگوهایی را با شیخ پیرامون این طـرح داشـتند. سرانجام طرح شیخ در دستور کار مجلس قرار گرفت و بیشتر نمایندگان با آن‌ موافقت کردند و مراجع‌ نجف‌ هم به پشتیبانی از آن پرداختند. تنها تقی زاده و دو نفر دیگر از نمایندگان آذربایجان کماکان با طـرح شـیخ‌ مـخالفت‌ می‌کردند.  آنها تهدید کردند اگـر شـیخ‌ دسـت‌ از لجبازی‌ خود برندارد، کشور را به‌ آشوب می‌کشانند و به خصوص مردم آذربایجان را به واکنش تند وادار خواهندکرد. (۹) آمریکا و انگلیس نیز از مخالفان‌ این طـرح بـه شـمار می‌رفتند. سفیر انگلیس‌ پیش‌ بینی‌ کرد بعد از ایـنکه آزادیـخواهان زمام امور را به دست گیرند، این اصل به حالت تعلیق درخواهد آمد. این پیش‌بینی نیز درست از آب درآمد و اجرای این اصـل عـملا از همان دوره اول تعطیل شد.

آزادی و مساوات در اندیشه شیخ شهید

شیخ فضل‌الله در تبیین آزادی از منظر مشروطه‌خواهان غرب‌زده می‌گوید: «این آزادی که این‌ها تصور کرده‌اند، کفر در کفر است. آیا گفته‌اند شخصی که دارای این آزادی است، باید توهین از مردمان محترم بکند؟ آیا گفته‌اند فحش باید بگوید و بنویسید؟ آیا گفته‌اند آشوب و فتنه در مملکت حادث کند؟ از همه این مراتب گذشته، آزادی قلم و زبان برای این است که جراید آزاد، نسبت به ائمه اطهار(ع) هر چه می‌خواهند بنویسند؟» از این نوشته بر می‌آید که شیخ فضل‌الله با آزادی به معنای حلال شمردن محرمات الهی و مخالفت با دین و مذهب مخالف است نه با آزادی از ظلم و ستم. در جایی دیگر شیخ شهید تبیین خود را از آزادی این‌گونه بیان می‌کند: «مراد از حریت، حریت در حقوق مشروعه و آزادی بیان در مصالح عامه است تا اهالی این مملکت مثل سوابق ایام، گرفتار ظلم و استبداد نباشند و بتوانند حقوقی که از جانب خداوند برای آن‌ها مقدر است، مطالبه و اخذ نمایند، نه حریت ارباب ادیان باطله و آزادی در اشاعه منکرات شرعیه که هر شخص آنچه بخواهد بگوید و به موقع اجرا بگذارد.» (۱۰)

شیخ فضل‌الله اصل مساوات به عنوان تساوی همه آحاد ملّت، اعم از شاه و مردم، در برابر قانون را پذیرفته و برای اجرا شدن آن تأسیس عدالت‌خانه را مطرح ساخته است. اما وی با اصل مساوات مشروطه‌خواهان مخالفت کرد و آن را اصلی موذی اعلام کرد. زیرا مساوات مد نظر مشروطه‌خواهان را حذف تفاوت‌های حقوقی در فقه اسلام نسبت به طبقات و گروه‌های مختلف می‌دانست. وی در اصل، مساوات غربی را که درصدد است تا احکام جدیدی وضع کند، دکانی در مقابل شرع معرفی می‌کرد.

تالیفات

از شیخ فضل الله نوری آثار بسیاری به یادگار مانده که از آن‌ جمله می تـوان بـه رساله المشق، صحیفه قائمیه، لوایح (مقالات، نامه‌ها و اعلامیه‌های وی)، رساله فقهی عدم لزوم الترتیب فی ‌قضاء‌ الصلاهالخمسه، رساله حـکم التـجری فی حجیه القطع، رساله التجزّی فی الاجتهاد، حاشیه‌ بر رسائل‌ شیخ انصاری، حاشیه بر مکاسب، حاشیه بر شواهد الربوبیه ملاصدرا، رساله قاعدة ضـمانِ یـد، بیاض، رساله پرسش و پاسـخ، رسـاله تحریم مشروطیت و رساله فقهی منظوم الدْررالتنظیم اشاره کرد. (۱۱)

سرانجام

پس از فتح تهران و خلع محمدعلی شاه از سلطنت اقدام کنندگان علیه مشروطه دستگیر و در دادگاه عالی انقلابی محاکمه شدند و سرانجام شیخ فضل الله نوری نیز با این اتهام واهی در ۱۲ مرداد ۱۲۸۸ خورشیدی به وسیله یپرم خان ارمنی رییس نظمیه تهران به دار آویخته شد تا بنابه گفته آیت الله سیدمحمود طالقانی لکّه ننگی در تاریخ مشروطیت نهاده شود بعد از شهادت شیخ فضل الله نوری استعمارگران بیش از همه خوشحال شدند. سرجورج بارکلی در تلگرافی که به وزیر امورخارجه انگلیس می فرستد در این باره می نویسد: «شیخ فضل الله برای ملکت خودخطر بزرگی بود. خوب شد که ایران او را از میان برداشت. (۱۲) در واقع اعدام شیخ فضل الله نوری یکی از فرازهای مهم و تلخ تاریخ معاصر ایران به شمار می رود. واقعه ای تلخ که در پشت پرده آن، توطئه بیگانگان و همچنین قدرت طلبی برخی از مشروطه خواهان مشهود بود که استبدادستیزی و استعمارستیزی این مبارز انقلابی آنها را به ستوه آورده بود. جلال آل‌احمد در کتاب خدمت و خیانت روشنفکران می نویسد: من نعش آن بزرگوار را بر سردار همچون پرچمی می‌دانم که به علامت استیلای غرب‌زدگی پس از ۲۰۰ سال کشمکش بر بام سرای این مملکت افراشته شد.

منابع

۱- ناظم الاسلام کرمانی، تاریخ بیداری ایرانیان، ج ۱، ص ۵۰۴

۲- مهدی ملک زاده، تاریخ انقلاب مشروطیت ایران، ج ۶، ص ۱۲۵۷

۳- تاریخ پیدایش مشروطیت، ص ۱۳۹

۴- صحیفه امام؛ ج ۱۸، ص ۱۷۰ - ۱۷۱

۵- محمد ترکمان، رسائل و اعلامیه‌ها و... شیخ فضل‌الله نوری، ‌تهران، رسا، ۱۳۶۲، ص۳۴۷-۳۵۱

۶- ترکمان، مکتوبات و اعلامیه‌ها... شیخ فضل الله نوری، تهران، رسا، ج ۲، ص ۲۴۵

۷- محمد ترکمان، رسـائل، اعـلامیه‌ هـا، مکتوبات شیخ فضل الله نوری، خدمات فرهنگی تهران، ج۱، ص۱۵۰

۸-  یـحیی دولت آبـادی، حـیات یحیی، نشر فردوسی، تهران، ۱۳۷۱، ج۲، ص۱۰۸ و ۱۰۹

۹- احمد کسروی، تاریخ مشروطه ایران، امیرکبیر ۱۳۶۳، ج۱، ص۳۱، تـاریخ‌ بـیداری‌ ایرانیان، همان، ج۱، ص۳۱۷

۱۰- محمد ترکمان، رسائل و اعلامیه‌ها، و... شیخ‌فضل‌الله نوری، همان، ص۳۶۶، ۲۱۰

۱۱- محمد ترکمان، رسـائل، اعـلامیه‌ هـا، مکتوبات شیخ فضل الله نوری، خدمات فرهنگی تهران، ج۱، ص۲۲‌و۲۱

۱۲- کتاب آبی، ج ۳، ص ۷۰۰



:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , طعم خوب بندگی , ,
:: برچسب‌ها: طعم خوب بندگی شیخ فضل الله نوری ,
تاریخ :
بازدید : 427
نویسنده : H O S S E I N I

حاکمیت سیاسی فقیهان از دیدگاه آخوند خراسانی



آخوند خراسانی (وفات 1329 ق)

تنها خوراک من فکر بودم. ولی قانع نبودم. هیچ گاه نشد که گلایه کنم. شش ساعت بیشتر نمی خوابیدم. شبها بیدار بودم با ستارگان دوست شده بودم. خواب با شکم خالی بسیار مشکل است. (75) دستگیری نیازمندان: یکی از سخنرانان مذهبی کربلا که از مخالفان مشروطه بود و همه جا علیه آخوند صحبت می کرد، به علت بدهی تصمیم گرفت خانه اش را


 


:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , طعم خوب بندگی , ,
:: برچسب‌ها: طعم خوب بندگی آخوند خراسانی ,
تاریخ :
بازدید : 190
نویسنده : H O S S E I N I

تبریز

شیخ محمد خیابانی (شهادت 1338 ق)

از روحانیون آزادیخواه تبریز متولد 1397 هجری قمری و در سال 1338 هجری قمری به شهادت رسیده است. وی در جنگ با بین الملل اول، در برابر فشار روسهای تزاری ایستادگی کرد. و پس از جنگ مذکور، چون وضع حکومت خوب نبود با حکومت مزبور مخالفت نمود. و در عین حال از نفوذ کمونیسم جلوگیری می کرد.(77)
کلام شیخ محمد خیابانی بسیار عارفانه و عاشقانه است.

 



:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , طعم خوب بندگی , ,
:: برچسب‌ها: شیخ محمد خیابانی (شهادت 1338 ق) ,
تاریخ :
بازدید : 202
نویسنده : H O S S E I N I

ملا فتح الله اصفهانی (وفات 1339 ق)

شیخ شریعت پس از رحلت میرزا محمد تقی شیرازی، یگانه مرجع جهان تشیع شد. با این حال وی رهبری دینی را چون باری سنگین بر دوش خود احساس می کرد. چنین با خدایش مناجات می کرد:
خدایا، در آخرین روزهای زندگیم در دنیا به ریاست مبتلا شده ام و باید سنگینی این بار امانت را به دوش کشم! بارالها، من طاقت تحمل این امر بزرگ را ندارم... و حال آنکه تو فردای قیامت از من سؤال خواهی کرد... شیخ الشریعه در پی مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمن چنین می گوید: خدمت علمای بزرگ... و عموم مردم روستاها و شهرها و کوچ نشینان...

 

 



:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , طعم خوب بندگی , ,
:: برچسب‌ها: ملا فتح الله اصفهانی ,
تاریخ :
بازدید : 115
نویسنده : H O S S E I N I

درباره سیدجمال‌الدین اسدآبادی | مصلح مسلمانی که منادی اتحاد اسلام شد

مهدی احمدی

درباره سیدجمال‌الدین اسدآبادی | مصلح مسلمانی که منادی اتحاد اسلام شد

تهران- ایرنا- سیدجمال‌الدین حسینی اسدآبادی از شخصیت‌های روشنگر و مصلح بود که عامل اساسی ضعف کشورهای اسلامی را دخالت استعمارگران می‌دانست از این رو با طرح اندیشه اتحاد اسلام در پی چاره جویی برآمد که بر پایه آن روند تفکر اندیشه سیاسی در این کشورها دگرگون شد.

 



:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , طعم خوب بندگی , ,
:: برچسب‌ها: درباره سیدجمال‌الدین اسدآبادی | مصلح مسلمانی که منادی اتحاد اسلام شد ,
تاریخ :
بازدید : 414
نویسنده : H O S S E I N I

دو حکایت از حاج شیخ عبدالکریم حائری (رض)

شیخ عبدالکریم حائری فردی خوش اخلاق، شوخ طبع، معتدل و دور از ظاهرسازی و ریاکاری بود. در مصرف وجوهات شرعی، بسیار احتیاط می‌کرد و بر زندگی‌اش زهد و ساده‌زیستی حاکم بود.
 
شیخ عبدالكریم حائری یزدی


شیخ عبدالكریم حائری یزدی (۱۲۷۶ـ ۱۳۵۵ق)، معروف به آیت‌ الله مؤسس و حاج شیخ از مراجع تقلید شیعه، بنیانگذار و زعیم حوزه علمیه قم از سال ۱۳۰۱ تا ۱۳۱۵ هجری شمسی. حائری سال‌های طولانی در حوزه علمیه کربلا، سامرا



:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , طعم خوب بندگی , ,
:: برچسب‌ها: دو حکایت از حاج شیخ عبدالکریم حائری (رض) ,

صفحه قبل 1 صفحه بعد

آپلود عکس" />
علاقمندیها: برنامه نویسی کامپیوتر، مطالعه اخبار موسیقی، سفر، مطالعه مقالات تخصصی، مطالعه وبلاگها و ... با مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم برای بهتر باز شدن وبلاگ استفاده کنید:) اين سايت حاصل تلاش شبانه روزي سيد محمد جواد حسيني مي‌باشد که بدون وابستگي مادي و معنوي به هيچ سازمان و نهاد و حزب و گروه سياسي فعاليت خود را ابتدا بر اساس قانون الهي و سپس قانون اساسي ايران بنا نهاده است. کليه هزينه‌هاي اين سايت با هزينه شخصي پرداخت مي‌شود که اميدوارم از اين پس از طريق فروشگاه سايت و تبليغات تامين شود و همواره سعي مي‌کنم تا مطالب آموزشي جديد و خواندني را براي شما به ارمغان بياورم.

سایت خوبه؟؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 137
بازدید دیروز : 7
بازدید هفته : 160
بازدید ماه : 981
بازدید کل : 4999
تعداد مطالب : 5367
تعداد نظرات : 20
تعداد آنلاین : 1

تماس با من تلگرام تماس با من در اینستاگرام

بازديد امروز: 137

بازديد ديروز: 7

بازديد هفته: 160

بازديد کل: 981

تعداد مطالب: 5367

گوگل امروز : 14

گوگل ديروز: 1

بازديد ماه: 981

آي پي ديروز : 2

آي پي امروز: 2

بازديد سال: 4999

RSS

Powered By
loxblog.Com