وبگو | آموزش منوي کشويي با ul li و css


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ :
بازدید : 81
نویسنده : H O S S E I N I

چرا تقلید کنیم؟

بسیاری از افراد هنگامی که یکی از مراجع بزرگ دینی‌ از جهان برد‌ این‌ سؤال‌ را از خـود یـا دیـگران می کنند که:اساسا منظور از«تقلید»چیست؟و چرا ما باید «تقلید‌»کنیم؟

در اینجا این مسأله را از جنبه«علمی» (کـه مطابق روش اینمجله است)مورد‌ بحث قرار داده و علت‌ لزوم‌ تقلید را در مسائل دینی روشن‌ مـی‌سازیم:

مراجع بزرگ دینی ما، با آن همه‌ تـوجه و عـلاقه‌ای که مردم نسبت به آنها دارند و پول های زیادی که به عناوین مختلف شرعی به خدمت‌ ایشان تقدیم می دارند غالبا هـنگامی که ‌ ‌از دنـیا‌ می روند‌ مقروض و مدیون هستند و دیون آنها را باید مراجع بعد بپردازند. چنانکه در حالات آیـة اللّه فـقید هـم اشاره شد که دیون عده‌ای از مراجع‌ دینی قبل از خود را‌ پرداختند‌، و این‌ خود نمودار روشنی از امـانت‌ و پاکی‌ و بی‌ نظیر مراجع بزرگ‌ روحانی است و به خوبی ثابت می کند که هدف آنها هـمواره خدمت به حوزه‌های روحانیت و رفـع‌ نـیازمندی های مسلمانان و حل مشکلات آنهاست، اگر‌ پول های‌ زیادی‌ هم بدست آنها برسد همه‌ در اینگونه راه ها‌ مصرف‌ می شود و نه تنها از خود اموالی به یادگار نمی گذارند بلکه غالبا مقروض از جهان می روند.

 



:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , فلسفه احکام , ,
:: برچسب‌ها: چرا تقلید کنیم؟ , فلسفه احکام ,
تاریخ :
بازدید : 98
نویسنده : H O S S E I N I

حجة الاسلام والمسلمین رضا مختاری

نظر مراجع در اثبات رؤیت هلال رمضان و شوال

خاستگاه فقهی اختلاف‌نظر مراجع در اثبات رؤیت هلال رمضان و شوال
گفت و گو با حجة الاسلام والمسلمین رضا مختاری 
رؤیت هلال ماه مبارک رمضان و شوال از جمله مواردی است که در بسیاری از سال‌ها اختلافاتی درباره اثبات آن بروز می‌کند و معمولا کشورهای اسلامی با اختلاف، رمضان را آغاز و به پایان می‌رسانند.‌ گاه در ایران نیز اختلاف‌هایی در امر استهلال ماه رمضان و روز عید سعید فطر پدید می‌آید و مقلدان مراجع عظام بنا به تفاوت نظر مرجع خود، راه و رسم مختلفی را در پیش می‌گیرند.


:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , فلسفه احکام , ,
:: برچسب‌ها: نظر مراجع در اثبات رؤیت هلال رمضان و شوال , فلسفه احکام ,
تاریخ :
بازدید : 122
نویسنده : H O S S E I N I

فلسفه اذان چیست؟

اذان به نوعی شعار وقت نماز است و مسلمانان وقت نماز اذان می گویند. که البته مضامین والایی دارد که متاسفانه فلسفه آن را کمتر کسی می داند.

فراوری: حجت الاسلام تیموری - بخش احکام اسلامی تبیان

اذان، فلسفه اذان، الله اکبر
 

پاسخ امام رضا علیه السلام به سوالی در باره فلسفه اذان که تقدیم می شود:

ایشان فرموده اند: «همانا مأمور شدن مردم به گفتن أذان به علل و دلائل بسیارى است، از آن جمله اینكه:

براى فراموشكار یادآورى باشد، و غافلان را بیدارى بخشد، و ناآشنا با وقت را و نیز آنان را كه سرگرم شغلى شده و از فكر نماز بى خبرند یادآور و شناساى وقت باشد، و مؤذّن با أذانى كه می گوید فرا خواننده بندگان باشد به پرستش و عبادت آفریدگار، و برانگیزنده و تشویق كننده در انجام عبادت، و اقرار كننده باشد به وحدانیّت حقّ جلّ و علا، و آشكارگر ایمان، و ظاهر و عیان ساز اسلام باشد، (و بدین جهت است كه أذان هر بلد را نشانه ایمان و اسلام آن شهر و ساكنان آن میدانند كه ایشان مسلمان و مؤمن اند) و نیز كسانى را كه شهادت یا نماز را از یاد برده باشند مؤذّن بیادشان آورد، و بدان جهت مؤذّن را به این نام مى خوانند كه به سبب و به وسیله اذان به مردم اعلام مى كند كه نماز بخوانند، و به این سبب أذان با تكبیر (اللَّه اكبر) آغاز و با تهلیل «لا إله إلّا اللَّه» به پایان میرسد كه خداوند عزّ و جلّ اراده فرموده كه شروع به یاد او و نام او باشد، و نام خدا در تكبیر نخستین حرف یا كلمه است، و در «لا إله إلّا اللَّه» آخرین كلمه است،

 



:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , فلسفه احکام , ,
:: برچسب‌ها: فلسفه اذان چیست؟ , فلسفه احکام ,
تاریخ :
بازدید : 66
نویسنده : H O S S E I N I

چرا احکام الهی دشوار است؟!

دشواری با عدم توانایی انجام آن فرق می کند. و مسلم است که اگر امری از توان فرد خارج باشد، هرگز نسبت به انجام آن مکلف نخواهد بود.

فرآوری: حجت الاسلام تیموری - بخش احکام اسلامی تبیان

سوال، پرسش، پاسخ
 

به چند نکته باید توجه نمود:

۱- دشواری با عدم توانایی انجام آن فرق می کند. و مسلم است که اگر امری از توان فرد خارج باشد، هرگز نسبت به انجام آن مکلف نخواهد بود. از همین رو فقها، قدرت را یکی از شروط عامه تکلیف دانسته اند. یعنی هر فعلی که واجب باشد، واجب بودنش مشروط به توانایی انجام آن است.



:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , فلسفه احکام , ,
:: برچسب‌ها: فلسفه احکام , چرا احکام الهی دشوار است؟! ,
تاریخ :
بازدید : 73
نویسنده : H O S S E I N I

احکام و فلسفه ذبح حیوانات

آیا ذبح حیوان برای غذا با فطرت انسان در تضاد نیست؟ قطعا نگاه کردن به صحنه جان دادن حیوان، برای افراد عادی موجب تالم روحی است و کسانی که بر این کار مداومت دارند و به نوعی از دیدن این صحنه ها، دچار تالم روحی نمی شوند، در واقع مرتکب کاری هستند که از نظر اسلام ناپسند است. از همین رو یکی از شغل های مکروه، قصابی (به معنای کسی که ذبح می کند نه گوشت فروش) است.

فرآوری: حجت الاسلام تیموری - بخش احکام اسلامی تبیان

گوسفند، ذبح گوسفند، ذبح حیوانات





:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , فلسفه احکام , ,
:: برچسب‌ها: احکام و فلسفه ذبح حیوانات , فلسفه احکام ,
تاریخ :
بازدید : 73
نویسنده : H O S S E I N I

احکام و فلسفه ذبح حیوانات

آیا ذبح حیوان برای غذا با فطرت انسان در تضاد نیست؟ قطعا نگاه کردن به صحنه جان دادن حیوان، برای افراد عادی موجب تالم روحی است و کسانی که بر این کار مداومت دارند و به نوعی از دیدن این صحنه ها، دچار تالم روحی نمی شوند، در واقع مرتکب کاری هستند که از نظر اسلام ناپسند است. از همین رو یکی از شغل های مکروه، قصابی (به معنای کسی که ذبح می کند نه گوشت فروش) است.

فرآوری: حجت الاسلام تیموری - بخش احکام اسلامی تبیان

گوسفند، ذبح گوسفند، ذبح حیوانات





:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , فلسفه احکام , ,
:: برچسب‌ها: احکام و فلسفه ذبح حیوانات , فلسفه احکام ,
تاریخ :
بازدید : 101
نویسنده : H O S S E I N I

فلسفه حرمت ریش تراشی چیست؟

در مورد تراشیدن ریش با تیغ و ماشینی كه مثل تیغ از ته می تراشد، در بین فقها و مراجع چند نظر وجود دارد؛ برخی فتوا به حرمت داده  و برخی بنا بر احتیاط واجب تراشیدن ریش را جایز ندانسته اند. اما تقریبا اكثر قریب به اتفاق مراجع در طول تاریخ اسلام تراشیدن ریش را مجاز نشمرده اند.

فرآوری: حجت الاسلام تیموری - بخش احکام اسلامی تبیان

تراشیدن ریش، ریش تراشی، ریش تراش

در مورد تراشیدن ریش با تیغ و ماشینی كه مثل تیغ از ته می تراشد، در بین فقها و مراجع چند نظر وجود دارد؛ برخی فتوا به حرمت داده  و برخی بنا بر احتیاط واجب تراشیدن ریش را جایز ندانسته اند. اما تقریبا اكثر قریب به اتفاق مراجع در طول تاریخ اسلام تراشیدن ریش را مجاز نشمرده اند؛ دلیل این مسئله روایات و سیره قطعی و مسلّمی است كه به زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله) متصل است. (آیة الله بهجت، توضیح المسائل، مسائل متفرقه، س4.امام خمینی، توضیح المسائل، مسائل متفرقه، س8)

 



:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , فلسفه احکام , ,
:: برچسب‌ها: فلسفه حرمت ریش تراشی چیست؟ , فلسفه احکام ,
تاریخ :
بازدید : 68
نویسنده : H O S S E I N I

 چرا نباید سگ در خانه نگهداری شود؟

چرا نباید سگ در خانه نگهداری شود؟

مساله نجس بودن سگ، غیر از حرمت نگهداری از آن است. نگهداری از سگ برای کسانی که استفاده عقلایی از آن ندارند، کراهت شدید دارد؛ و در روایات، امری ناپسند دانسته شده است. بنابراین نگهداری سگ برای نگهبانی و شکار، و سگی که امروزه مورد استفاده پلیس و نیروهای امداد می باشد، مکروه نیست. البته این به معنای عدم نجاست این سگ ها نمی باشد.

 



:: موضوعات مرتبط: فلسفه احکام , ,
:: برچسب‌ها: چرا نباید سگ در خانه نگهداری شود؟ , فلسفه احکام ,
تاریخ :
بازدید : 72
نویسنده : H O S S E I N I
فلسفه خمس و تفاوت آن با مالیات و جزیه

خمس

فلسفه خمس و تفاوت آن با مالیات و جزیه

ثروت و سرمایه ای که در اختیار انسان قرار می گیرد حقوقی را بر او واجب می کند. شریعت مقدس اسلام برای اداره جامعه، تعدیل ثروتها، رفع نیازهای عمومی، تقویت روحیه نوع دوستی و مانند اینها، در اموال انسان حقوقی قرار داده است که بعضی از آنها مثل زکات و خمس، واجب و بعضی مانند انفاق و صدقه و قرض الحسنه مستحب است.

 



:: موضوعات مرتبط: فلسفه احکام , ,
:: برچسب‌ها: فلسفه خمس و تفاوت آن با مالیات و جزیه , فلسفه احکام ,
تاریخ :
بازدید : 100
نویسنده : H O S S E I N I
پولشو بده به فقرا !

کعبه، حج، آنتالیا، ولنتاین

پولشو بده به فقرا !

چرا افراد منتقد به حج، زمانی که موضوع مسافرت های خارج از کشور به ترکیه و آنتالیا و امثال آن، و یا مناسبت هایی چون شب یلدا ، ولنتاین و مناسبت های این چنینی _که عده ای هزینه های سرسام آوری را برای خرید بسته های ولن تاین و خرس و شکلات و رستوران و کافه می کنند_ می شود نمی گویند که پول این ها را بدهید به فقرا و وقتی پای معارف اسلامی مثل حج می شود یاد فقرا می افتند؟

 



:: موضوعات مرتبط: فلسفه احکام , ,
:: برچسب‌ها: پولشو بده به فقرا ! , فلسفه احکام ,
تاریخ :
بازدید : 1409
نویسنده : H O S S E I N I

آیا کیفیت انجام نماز در قرآن آمده است؟

در قرآن فقط به اصول کلی اشاره شده است. مثلا قرآن بصورت قانون کلی می فرماید: اقم الصلاه یا کتب علیکم الصیام . نماز بخوانید و روزه بگیرید. اما اینکه نماز را با چه وضعیتی و کیفیتی بخوانیم ، دیگر در قرآن نیامده . اینکه در هر وقت نماز چند رکعت باشد؛ و کیفیت خواندن نماز چگونه باشد این وظیفه پیامبر است. پیامبر موظف است نحوه نماز خواندن و تعداد رکعات هر وعده را مشخص کند .

 

نماز
 

میخواستم بدونم آیا در قرآن در رابطه با اینکه مثلا نماز صبح دورکعت است آیه ای آمده یاخیر؟ اگر اومده آیه و سوره رو ذکر کنید.

از آنجائی که قرآن کریم کتاب هدایت وبرنامه زندگی است، لذا امکان بیان همه جزئیات احکام در آن وجود ندارد و خداوند بیان جزئیات را به رسول مکرم خویش واگذار نموده است. لذا حکم وجوب اصل نماز در قران آمده؛ ولی کیفیت و تعداد رکعات آن در قران ذکر نشده و در روایات بیان گردیده است.



:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , فلسفه احکام , ,
:: برچسب‌ها: آیا کیفیت انجام نماز در قرآن آمده است؟ ,
تاریخ :
بازدید : 169
نویسنده : H O S S E I N I

 تقلید و اجتهاد در میان شیعیان

وما كانَ الْمُؤمِنُونَ لِیَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ  لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ» «شایسته نیست مؤمنان همگى [ به سوى میدان جهاد] كوچ كنند؛ چرا از هر گروهى، طایفه اى از آنان كوچ نمى كنند [ و طایفه اى بمانند] تا در دین [ و معارف و احكام اسلام ]آگاهى پیدا كنند و به هنگام بازگشت به سوى قوم خود آنها، را انذار نمایند تا [ از مخالفت فرمان پروردگار] بترسند و خوددارى كنند».

 

تقلید
 

تقلید از مجتهد از چه زمانى شروع شده است؟، آیا در زمان پیامبر (صلی الله علیه وآله)  و ائمه (علیهم السلام) نیز مطرح بوده است؟

مراجعه به فقیه و اسلام شناس جهت آگاهى به احكام الهى و اطمینان نسبت به درستى اعمال، ریشه در تاریخ صدر اسلام و عصر ائمه (علیهم السلام)  دارد و طبق نظر برخى از بزرگان، دو آیه در این زمینه نازل شده است

 آنجا كه خداوند متعال مى فرماید: «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ»[۴]؛ «اگر نمى دانید از آگاهان بپرسید».



:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , فلسفه احکام , ,
:: برچسب‌ها: تقلید و اجتهاد در میان شیعیان ,
تاریخ :
بازدید : 147
نویسنده : H O S S E I N I

فلسفه تخییر نماز کامل در چهار مکان مقدس

نماز در این چهار مکان به سبب شرافت و عظمت این مکان ها دارای ثواب بیشتری است و مسافر وقتی وارد این مکان ها می شود می تواند نمازش را تمام بخواند تا در برابر تعداد رکعات بیشتری که می خواند پاداش بیشتری کسب کند.

 

نماز کامل

 آنچه در روایات در این رابطه بیان شده است ، آن است که چون این چهار مکان دارای عظمت و شرف هستند و نشانه های توحید و نبوت و زمامداری و ولایت و امامت و شهادت در این اماکن یعنی  مسجد الحرام و مسجد النبی و مسجد کوفه و حرم امام حسین علیه السلام هویدا است ، نماز در این چهار مکان به سبب شرافت و عظمت این مکان ها دارای ثواب بیشتری است و مسافر وقتی وارد این مکان ها می شود می تواند نمازش را تمام بخواند تا در برابر تعداد رکعات بیشتری که می خواند پاداش بیشتری کسب کند .

امام جواد علیه السلام در جواب نامه علی بن مهزیاردر مورد اتمام نماز در حرمین فرمود؛ «تو نسبت به فضیلت نماز در حرمین نسبت به غیر آن آگاهی داری، من دوست دارم زمانی که وارد بر آن دو مکان می شوی نماز را تمام بخوانی (و ثواب بیشتری دریافت کنی)» (التهذیب ج5 ص428)

امام کاظم علیه السلام نیز فرمود؛ «اگر در مسجد الحرام نمازت را شکسته بخوانی ، تکلیفت را انجام داده ای اما اگر کامل بخوانی این خیر است و زیادی خیر هم خیر است و پاداش دارد »  (وسائل_الشیعه ج8 ص527)

و خطاب به زیاد قندی فرمود؛ « آنچه برای خودم دوست دارم برای تو هم دوست دارم و آنچه برای خودم مکروه دارم برای تو هم مکروه دارم، نماز را در حرمین و کوفه و حرم حسین تمام بخوان (که پاداش فراوان دارد)» (التهذیب ج5 ص430)


منبع:

 کانال تلگرام پرسمان اعتقادی



:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , فلسفه احکام , ,
:: برچسب‌ها: فلسفه تخییر نماز کامل در چهار مکان مقدس ,
تاریخ :
بازدید : 182
نویسنده : H O S S E I N I

معجزه حکم اسلامی ذبح شرعی

رشته ی تحقیقاتی من (خانم لیلا شهرستانی دوره لیسانس را در دانشگاه کالیفرنیا استیت یونورسیتی فولرتون در رشته بیولوژی و دوره فوق لیسانس را در کالیفرنیا استیت پالی تکنیک یونورسیتی در رشته میکرو بیولوژی سپری کرده اند) در میکروبیولوژی در مورد لاکتوفرین بود. 

ذبح اسلامی، گوسفند

لاکتوفرین یک مولکول پروتئینی است که در خون ما وجود دارد این ماده در کلستروم (آغوز) شیر مادر به میزان زیادی وجود دارد. این ماده خاصیت ضد میکروبی دارد یا این که خیلی شدید جلوی میکروب ها را می گیرد. کاری که لاکتوفرین می کند این است که آهن را به خودش جذب می کند یعنی این که هر میکروبی که در قسمت لاکتروفرین باشد به خاطر این که آهن ندارد نمی تواند رشد کند و میکروفیلم درست کند.

 

 



:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , فلسفه احکام , ,
:: برچسب‌ها: معجزه حکم اسلامی ذبح شرعی رشته ی تحقیقاتی من (خانم لیلا شهرستانی دوره لیسانس را در دانشگاه کالیفرنیا استیت یونورسیتی فولرتون در رشته بیولوژی و دوره فوق لیسانس را در کالیفرنیا استیت پالی تکنیک یونورسیتی در رشته میکرو بیولوژی سپری کرده اند) در میکروبیولوژی در مورد لاکتوفرین بود , ذبح اسلامی، گوسفند لاکتوفرین یک مولکول پروتئینی است که در خون ما وجود دارد این ماده در کلستروم (آغوز) شیر مادر به میزان زیادی وجود دارد , این ماده خاصیت ضد میکروبی دارد یا این که خیلی شدید جلوی میکروب ها را می گیرد , کاری که لاکتوفرین می کند این است که آهن را به خودش جذب می کند یعنی این که هر میکروبی که در قسمت لاکتروفرین باشد به خاطر این که آهن ندارد نمی تواند رشد کند و میکروفیلم درست کند , در یکی از رستوران های آمریکا به نام jack in the box تقریباً حدود ۶ یا ۷ سال پیش عده ای از اسهال خونی مردند و بعد از تحقیقات معلوم شد که علت، این باکتری ها بوده اند این باکتری ها البته در دستگاه های گوارشی مثل روده و… هست یعنی در بدن همه ی انسان ها هست ولی وقتی از طریق خوردن وارد بدن بشود باعث ابتلا به اسهال خونی خواهد شد که درصد تلفاتش بالا است , ما وقتی که گوشت را اسلامی سر می بریم اول شاه رگ زده می شود بدون اینکه نخاع قطع بشود وقتی شاه رگ قطع می شود چون که نخاع قطع نشده قلب هنوز در حال تپیدن هست وقتی قلب می زند همه خون از بدن خارج می شود و از انجا که تمام اهن در گلبول قرمز است وقتی که همه خون خارج می شود دیگر گوشت ان آهن را ندارد و به خاطر همین نیازی به لاکتوفرین برای از بین بردن آهن نداریم و باکتری ها هم به علت نبود اهن در خون جذب نمی شوند و اگر بشوند با شستشو با اب ساده از بین می روند , در اسلام مفهوم نجس و پاکی باعث می شود که ما به دقت برای صحت عباداتمان آن را رعایت کنیم اما مفهوم مشابه تمیز و کثیف گرچه در غرب اهمیت دارد اما اجبارآور نیست , در این رستوران هم متوجه شدند که مدفوع زیر ناخن آشپز رستوران به گوشت منتقل شده و تعدادی از مشتریان را کشته , گویا آشپز بعد از دستشویی رفتن عجله داشته و دست ها را نشسته!! شرکت تامین کننده گوشت به استاد بنده پروژه ای را داد که بر اساس آن قرار شد ما در گوشت لاکتوفرین ها را فعال تر کنیم که اگر باز هم میکروبی در انها نفوذ کرد امکان رشد نیابد , مبلغ این قرارداد ۱۵ میلیون دلار بود و چون پروژه من هم در مورد همین لاکتوفرین بود با ۵ نفر دیگر کار را شروع کردیم اما متاسفانه میزان نفوذ لاکتوفرین در گوشت ها در حین آزمایش متغیر بود و این امکان وجود نداشت که به ماده ثابتی برسیم که اضافه کردن آن به گوشت میزان محافظت در برابر باکتری ها را افزابش دهد , ما در لابراتوار این لاکتوفرین را فعالش می کردیم و وقتی که تست می کردیم لاکتوفرین در حالت عادی باکتری ها را از بین می برد اما روی گوشت که امتحان می شد گاهی موفق و گاهی نا موفق بود , من ازمایش روی نمونه ها را انجام می دادم و گوشت می گرفتم و محلول های متفاوت را ازمایش می کردم روزی من تصادفاً دیرم شد و مجبور شدم که گوشت از منزل ببرم که گوشت اسلامی بود وقتی امدم این تست را کردم دیدم ای بابا جوابها خیلی فرق می کند با گوشت های دیگر یعنی اولاً وقتی ما این باکتری ها را می گذاشتیم درصد این نفوذ باکتری ها خیلی کمتر بود یعنی واقعاً اصلاً خود باکتری بدون لاکتوفرین هم نفوذ نمی کرد! وقتی هم که می شستیم اصلاً چیزی دیگه نمونده بود روی گوشت , کنترلر آزمایش ما اب بود یعنی هر ازمایش با محلولی خاص صورت می گرفت و کنترل ان با اب بود , من دیدم خود باکتری وقتی به گوشت اسلامی می رسد نفوذ نمی کند و اگر هم کمی نفوذ کند با اب کاملا تمیز می شود , سبحان الله ! اینجا باید اشاره کنم که وقتی در فقه ما آب از مطهرات است به همین دلایل می تواند باشد , وقتی استادم جواب ازمایش را دید تعجب کرد من گفتم که امروز یک فرقی کرده من امروز گوشت حلال آوردم ایشان آقای دکتر نرن نایدی اهل هند بودند که دکترا رو در سوئد گرفته و قبلا به واسطه کشف دلایل میکروبیولوژیک مرگ تعدادی از زنان که از وسایل خاص بهداشتی استفاده می کردند مشهور شده بودند به من گفتند که خودشون – با اینکه مسلمان نیستند- از گوشت حلال استفاده می کنند , من دیدم خود باکتری وقتی به گوشت اسلامی می رسد نفوذ نمی کند و اگر هم کمی نفوذ کند با اب کاملا تمیز می شود , سبحان الله ! اینجا باید اشاره کنم که وقتی در فقه ما آب از مطهرات است به همین دلایل می تواند باشد , در لابراتوار بعضی برایشان سوال شده بود که این چه گوشتی است که این قدر نسبت به نفوذ باکتری ها مقاوم هست , استاد ما در حالی که سالن را ترک می کرد گفت این گوشتی است که هرگز به شما اسهال خونی نمی ده! ما وقتی که گوشت را اسلامی سر می بریم اول شاه رگ زده می شود بدون اینکه نخاع قطع بشود وقتی شاه رگ قطع می شود چون که نخاع قطع نشده قلب هنوز در حال تپیدن هست وقتی قلب می زند همه خون از بدن خارج می شود و از انجا که تمام اهن در گلبول قرمز است وقتی که همه خون خارج می شود دیگر گوشت ان آهن را ندارد و به خاطر همین نیازی به لاکتوفرین برای از بین بردن آهن نداریم و باکتری ها هم به علت نبود اهن در خون جذب نمی شوند و اگر بشوند با شستشو با اب ساده از بین می روند , ,
تاریخ :
بازدید : 177
نویسنده : H O S S E I N I
اهمیت تلفظ صحیح حروف
در عبارات: ایشاالله، انشاالله و ان شاءالله آیا رسم الخط مهم هست یا قرائت و نیت؟ خصوصاً اگر رسم الخط عرفا صحیح باشه و این نگاه های فلسفی رو نداشته باشه.

تلفظ حروف
نکته اول: إنشاء مصدر فعل أنشأ و به معنای(ایجاد کردن، به وجود آوردن، خلق کردن )است. طبق این آیه «إِنَّا أَنشأْنَهُنَّ إِنشاءً[35/ واقعه]ما آنها را آفرینش نوینى بخشیدیم،» پس نوشتن(انشاءالله) العیاذبالله یعنی ما خداوند را ایجاد كرده ایم ولی إن در(ان شاء الله) حرف شرط و به معنای اگر و فعل شاء به معنای خواستن و مقدر كردن است این معنا را می توان در آیه 30 سوره انسان مشاهده کرد.

 ان شاء الله چه به صورت متصل نوشته شود(إنشاء الله) و چه به صورت منفصل(إن شاء الله)، در هر دو صورت به یک شکل تلفظ می شود یعنی إن شاء الله تلفظ می شوند(به کسر همزه إن) و هیچکس أنشاء الله تلفظ نمی کند(به فتح همزه إن)


نکته دوم: آنچه مسلم است ما وظیفه داریم که عبارات عربی را تا جایی که برایمان مقدور هست به طور صحیح قرائت کنیم؛ چرا که تلفظ غیر صحیح حروف و کلمات می تواند معانی را نیز تغییر دهد. هر چند که ما نیت نداشته باشیم که از لفظ معنای نادرست بیان شود ولی به هر حال تلفظ غیر صحیح می تواند معنای غلط را در ذهن دیگران تداعی کند.
نکته سوم: با توجه به بیان بالا می توان این چنین بیان داشت برای تلفظ صحیح حروف نیاز هست که ما به رسم الخط صحیح نیز آشنایی داشته باشیم،
نکته چهارم: عبارت(ایشاالله) با توجه به اینکه به صورت فارسی عامیانه تلفظ می شود در عربی معنای خاصی ندارد. از این رو معنای که به خاک سپردن از آن بدست نمی آید.
نکته پنجم: ان شاء الله چه به صورت متصل نوشته شود(إنشاء الله) و چه به صورت منفصل(إن شاء الله)، در هر دو صورت به یک شکل تلفظ می شود یعنی إن شاء الله تلفظ می شوند(به کسر همزه إن) و هیچکس أنشاء الله تلفظ نمی کند(به فتح همزه إن)

پی نوشت:
«وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلیماً حَكیماً؛[انسان/30]و شما هیچ چیز را نمى‏ خواهید مگر اینكه خدا بخواهد، خداوند دانا و حكیم بوده و هست!»
منبع:
کانال نشر معارف قرآن و حدیث


:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , فلسفه احکام , ,
:: برچسب‌ها: اهمیت تلفظ صحیح حروف ,
تاریخ :
بازدید : 150
نویسنده : H O S S E I N I

آیا ازدواج خواهر و برادر از ابتدای خلقت داشتیم یا خیر؟

در آن زمان هنوز قانون تحریم ازدواج خواهر و برادر از طرف خداوند قرار داده نشده بود و چون راهى براى بقاى نسل بشر غیر از این راه نبوده، ازدواج آنان با یكدیگر صورت گرفته است
 
علامه طباطبایی در این باره می فرماید:
حکم ازدواج، یک حکم تشریعی و تابع مصالح و مفاسد است و حکم تکوینی نیست که قابل تغییر نباشد. از این رو ممکن است که در ابتدای خلقت به خاطر ضرورت بقای نسل در جامعه محدود آن روز که فقط دو برادر و دو خواهر بودند، از جانب خدا حلال گردد و بعد که ضرورت برطرف شد حکم حرمت بیاید به جهت این که ادامه جواز ازدواج با توجه به گسترش نسل و ازدیاد برادران و خواهران موجب اشاعه فحشاء و از بین رفتن غریزه عفت شود...
منبع:
کانال مسیربندگی  


:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , فلسفه احکام , ,
:: برچسب‌ها: آیا ازدواج خواهر و برادر از ابتدای خلقت داشتیم یا خیر؟ ,
تاریخ :
بازدید : 164
نویسنده : H O S S E I N I

چرا تقلید کنیم؟

بسیاری از افراد هنگامی که یکی از مراجع بزرگ دینی‌ از جهان برد‌ این‌ سؤال‌ را از خـود یـا دیـگران می کنند که:اساسا منظور از«تقلید»چیست؟و چرا ما باید «تقلید‌»کنیم؟
 
چرا تقلید کنیم؟

بسیاری از افراد هنگامی که یکی از مراجع بزرگ دینی‌ از جهان برد‌ این‌ سؤال‌ را از خـود یـا دیـگران می کنند که:اساسا منظور از«تقلید»چیست؟و چرا ما باید «تقلید‌»کنیم؟
در اینجا این مسأله را از جنبه«علمی» (کـه مطابق روش اینمجله است)مورد‌ بحث قرار داده و علت‌ لزوم‌ تقلید را در مسائل دینی روشن‌ مـی‌سازیم:

 



:: موضوعات مرتبط: -------------------موضوعات مختلف------------------- , فلسفه احکام , ,
:: برچسب‌ها: چرا تقلید کنیم؟ ,

صفحه قبل 1 صفحه بعد

آپلود عکس" />
علاقمندیها: برنامه نویسی کامپیوتر، مطالعه اخبار موسیقی، سفر، مطالعه مقالات تخصصی، مطالعه وبلاگها و ... با مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم برای بهتر باز شدن وبلاگ استفاده کنید:) اين سايت حاصل تلاش شبانه روزي سيد محمد جواد حسيني مي‌باشد که بدون وابستگي مادي و معنوي به هيچ سازمان و نهاد و حزب و گروه سياسي فعاليت خود را ابتدا بر اساس قانون الهي و سپس قانون اساسي ايران بنا نهاده است. کليه هزينه‌هاي اين سايت با هزينه شخصي پرداخت مي‌شود که اميدوارم از اين پس از طريق فروشگاه سايت و تبليغات تامين شود و همواره سعي مي‌کنم تا مطالب آموزشي جديد و خواندني را براي شما به ارمغان بياورم.

سایت خوبه؟؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 110
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 133
بازدید ماه : 954
بازدید کل : 4972
تعداد مطالب : 5367
تعداد نظرات : 20
تعداد آنلاین : 1

تماس با من تلگرام تماس با من در اینستاگرام

بازديد امروز: 110

بازديد ديروز: 0

بازديد هفته: 133

بازديد کل: 954

تعداد مطالب: 5367

گوگل امروز : 11

گوگل ديروز: 0

بازديد ماه: 954

آي پي ديروز : 0

آي پي امروز: 0

بازديد سال: 4972

RSS

Powered By
loxblog.Com